De oude brug over de Wamp wordt afgebroken en wordt vervangen door een grote betonkoker waarop een versmalde rijweg, met fiets- en voetpaden erlangs, wordt opgebouwd.© EMA

Aannemer sloopt brug over rivier: niemand kan nog passeren, ook fietsers en voetgangers niet

ARENDONK -

Via Brug 5 kun je vandaag nog wel met de fiets of te voet aan de overkant van het kanaal geraken. Maar die andere brug op de verbindingsweg Arendonk-Reusel, over rivier de Wamp, wordt vandaag donderdag volledig weggehaald. Tot de zomer kan niemand er nog passeren van de ene naar de andere kant van het water, ook fietsers en voetgangers niet.

Eddy Meulemans

Op de secundaire weg van Arendonk naar Reusel, die gedeeltelijk beheerd wordt door het Vlaams Gewest en gedeeltelijk door de gemeente, wordt sinds begin dit jaar op twee plaatsen tegelijk gewerkt. Zo is de aannemer van het Vlaamse Gewest volop bezig met de renovatie van Brug 5, het verouderde en kramakkele viaduct over het kanaal Schoten-Dessel. De werken duren een half jaar, waardoor auto’s en vrachtwagens nog tot het einde van de zomervakantie een lange omweg moeten maken via de E34 en de tijdelijk heropende op- en afrit in Mol-Postel.

Dichter bij het dorpscentrum is de aannemer van de gemeente in februari gestart met de laatste fase van de dorpsvernieuwing, met een complete herinrichting van het Begijnhof en een deel van de Wampenberg. Deze werken zijn nóg omvangrijker en zullen vijftien maanden duren. De voorbije weken was in de werfzone nog beperkt verkeer mogelijk, maar nu komt ook daar een einde aan: omdat de oude brug over de Wamp in haar geheel wordt afgebroken.

Wandelbruggetjes

“De brug blijft de hele lente- en zomerperiode volledig afgesloten. De kortste weg voor fietsers en wandelaars om de rivier over te steken is via de wandelbruggetjes achter de academie en woonwijk Bellekens”, zo is te lezen op de website van de gemeente. Voor het autoverkeer blijft, tot het bouwverlof 2024, de huidige wegomlegging gelden: via Valken, Kloosterbaan, Schutterstraat en Hokken.

Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Luc Bouwen (Iedereen 2370).© EMA

Nadat de brug over de Wamp is gesloopt, wordt ze vervangen door een nieuwe, reusachtige betonkoker. “Zo zal het water van de Wamp voortaan onder de weg door deze grote betonnen koker stromen”, zegt Luc Bouwen (Iedereen 2370), schepen van Mobiliteit en Openbare Werken. “Bovenop de koker komt een versmalde rijweg, waar het verkeer slechts beurtelings kan passeren, met aan weerszijden fiets- en voetpaden en nieuwe brugleuningen erlangs. Zo creëren we op de brug een poorteffect om het verkeer bij het binnenrijden van ons dorpscentrum visueel en fysiek af te remmen.”

Fietscomfort

Het einddoel is een volledig vernieuwde invalsweg naar het dorp, vanaf de kapel van de Wampenberg tot het kruispunt Vrijheid-Wezenstraat, zowel onder- als bovengronds. Zo wordt de rijweg versmald en de fiets- en voetpaden verbreed. De wegbekleding wordt uitgevoerd in asfalt, ook voor de fietspaden. “Asfalt biedt meer fietscomfort. Het bolt beter dan beton”, zegt schepen Bouwen.

Tussen de kapel en de nieuwe brug over de Wamp komen er vrijliggende fietspaden aan beide kanten van de weg. “Vanaf het Begijnhof kiezen we voor gemengd verkeer met fietssuggestiestroken. Omdat we de stoepen breder maken, blijft er geen plaats meer over om nog te parkeren langs de weg. Ook de parking aan de Wissel (waar plaats is voor vijftig auto’s, red.) wordt heraangelegd en gedeeltelijk onthard: met minder klinkers en meer groen, zodat het water beter in de bodem kan trekken.”

Kostprijs 5,3 miljoen euro

De totale kostprijs om de doorgang in de Wampenberg en het Begijnhof mooier, veiliger en groener te maken, bedraagt 5,3 miljoen euro. Voor de gemeente is de inbreng beperkt tot 309.000 euro. De rest is voor rekening van Aquafin en de Vlaamse overheid.

De wegenwerken in Wampenberg en Begijnhof zijn gestart in februari en duren nog tot het bouwverlof van 2024.© EMA

Vanaf de kapel tot aan de brug over de Wamp komen er vrijliggende fietspaden langs de weg. Ook de parking aan de Wissel wordt heraangelegd, met minder klinkers en meer groen.© RR

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners