CEO United Airlines is niet van plan om op te stappen na incident met passagier

Oscar Munoz, de CEO van United Airlines, gaat niet opstappen. Dat heeft hij gezegd nadat er was opgeroepen tot zijn ontslag en een boycot van de luchtvaartmaatschappij. Een incident zondag waarbij een passagier hardhandig van een vliegtuig werd gehaald in Chicago, leidde tot heel wat verontwaardiging.

Op de vraag van een journalist van ABC News over een eventueel ontslag antwoordde Munoz dat hij op post zal blijven. "Ik ben aangenomen om de prestaties van United te verbeteren. Dat zijn wij nu aan het doen en dat zal ik blijven doen", luidde het. Hij voelt zich naar eigen zeggen wel "beschaamd en gegeneerd" over het incident. "Dit kan en zal nooit meer gebeuren op een vlucht van United."

"Oprechte excuses"

De CEO had zich al verontschuldigd voor de hardhandige aanpak David Dao, een Amerikaan van Vietnamese afkomst. "Ik bied mijn oprechte excuses aan de klant die brutaal van het vliegtuig werd gezet en aan alle klanten aan boord. Niemand zou ooit zo behandeld mogen worden." Dat gebeurde wel bijna 48 uur na het incident, nadat op sociale media was opgeroepen tot een boycot van de maatschappij, en het aandeel van United gisteren fors was gezakt.

Munoz' excuses stonden in schril contrast met zijn initiële reactie. In de nacht van maandag op dinsdag omschreef hij de passagier in een brief aan zijn medewerkers als "agressief" en een "ordeverstoorder". De brief deed de verontwaardiging over het incident enkel toenemen.

Intern onderzoek

Het bedrijf heeft een intern onderzoek beloofd naar hoe zijn personeel omgaat met overboekte vliegtuigen. De resultaten van het onderzoek worden op 30 april gepubliceerd. In het interview met ABC liet Munoz alvast verstaan geen beroep meer te zullen doen op politie om passagiers met een gekocht biljet of die al aan boord zijn van het vliegtuig, te verwijderen.

Meest gelezen