Door de klimaatwet komt er onder andere een koolstofprijs op diesel en benzine.

Nieuwe Europese klimaatwet nu ook goedgekeurd door de lidstaten, België onthoudt zich driemaal

De Europese lidstaten hebben vandaag de nieuwe Europese klimaatwet met een grote meerderheid goedgekeurd. Daarmee is die wet nu realiteit. België moest zich driemaal onthouden bij de stemming, bij gebrek aan akkoord tussen de gewesten en het federale niveau. Ons land stemde niet mee over de nieuwe koolstofprijs, het sociaal klimaatfonds en de grenstaks CBAM.

Vandaag is de laatste horde genomen voor wat Europa "de grootste klimaatwet aller tijden" noemt. Die nieuwe wet is eigenlijk een pakket van nieuwe maatregelen. Zo voert Europa een koolstofprijs in voor verwarming en verkeer en stelt het een sociaal klimaatfonds in dat kwetsbare huishoudens moet beschermen tegen al te hoge prijsstijgingen. Verder moeten ook de scheepvaart en de luchtvaart nu betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten en komt er een grenstaks voor niet-Europese bedrijven die goederen willen invoeren in de EU.

Dat pakket van maatregelen was vorige dinsdag al met een ruime meerderheid goedgekeurd in het Europees parlement. De laatste stap, waarbij de lidstaten nog hun akkoord moeten geven in de Raad van de Europese Unie, is eigenlijk een formaliteit. Het viel dus te verwachten dat ook de lidstaten met een ruime meerderheid voor het klimaatpakket hebben gestemd.

"Vandaag is een goede dag voor het klimaat", vond Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie en de trekker van de Europese klimaatplannen. "Dit zet ons op weg naar ons doel voor 2030 (om tegen dan 55 procent minder broeikasgassen uit te stoten in vergelijking met 1990, red.). De Europese markt voor emissierechten wordt versterkt. Dat zal meer opbrengsten opleveren die de lidstaten kunnen herinvesteren en herverdelen voor een rechtvaardige transitie."

Drie keer geen Belgische stem

Ons land stemde niet mee voor drie belangrijke onderdelen van het pakket: het sociaal klimaatfonds, de koolstofprijs op gas, stookolie, diesel en benzine, en de grenstaks. Dat komt doordat ons land pas een standpunt kan innemen als de gewesten en de federale regering daarin overeenkomen. Maar dat is niet gelukt.

Terwijl het Brusselse en Waalse Gewest en de federale regering de Europese lijn willen volgen, staat Vlaanderen op de rem. Minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) vreest dat Vlaanderen door de nieuwe klimaatwet netto meer geld zal bijdragen dan dat het terugkrijgt van Europa.

Daarmee belandt België in een klein clubje van landen die zich onthielden of tegen het klimaatpakket stemden. In de stemming voor de koolstofprijs onthield (naast ons land) enkel Bulgarije zich, Hongarije en Polen stemden tegen. Bulgarije onthield zich in de stemming over de grenstaks en Polen stemde tegen. En enkel België en Polen onthielden zich in de stemming voor het sociaal klimaatfonds, Finland stemde tegen. 

Meest gelezen