Radio2-luisteraar Danielle getuigt over pendelen met speedpedelec: “Ik word soms van de baan gereden”

Met een speedpedelec naar het werk rijden, is niet altijd leuk. Radio2-luisteraar Danielle Dircken wordt regelmatig door automobilisten van de weg gereden als ze niet op het fietspad rijdt. Dat vertelt ze in Goeiemorgen morgen! op Radio2. “Bestuurders zijn soms boos als ik op de weg rijd. Maar op wegen waar een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur geldt, mag ik op de rijbaan rijden. Ik rijd daar liever, want dan hinder ik de gewone fietsers niet." 

Radio2-luisteraar Danielle Dircken rijdt in haar thuisstad Antwerpen regelmatig met de speedpedelec rond. Ze gebruikt de snelle elektrische fiets om boodschappen te doen of om naar haar werk te rijden. In "Goeiemorgen Morgen" op Radio2 vertelt ze dat haar pendeltocht zelden een ontspannen rit is.

“In Antwerpen zijn de fietspaden heel druk. Daar zie je gewone fietsers, steppers, wandelaars,… en ze bewegen allemaal door elkaar. Daarom rijd ik liever op de rijbaan." Op wegen waar auto’s maximaal 50 kilometer per uur mogen rijden, mag dat ook. Bestuurders die met een speedpedelec rijden, mogen kiezen. Ze kunnen zowel op de rijbaan rijden als op het fietspad.

Bewust mensen van de weg rijden, dat is in mijn ogen een poging tot doodslag

Danielle Dircken, radio2-luisteraar en bestuurder van speedpedelec

Danielle rijdt dus op de rijbaan om de gewone fietser niet te hinderen. "Dat is geen pretje. Ik rij ongeveer 30 kilometer per uur. Voor sommige automobilisten is dat te traag. Er zijn chauffeurs die me bewust van de rijbaan proberen rijden. Waanzin. Je zou kunnen zeggen dat het een poging tot doodslag is.”  

Er zijn ook plekken waar Danielle niet anders kan dan op de rijbaan te fietsen. "In de bebouwde kom is het op sommige plekken zelfs verboden om met een speedpedelec op het fietspad te rijden", zegt Hajo Beeckman, verkeersspecialist bij de VRT. "Bijvoorbeeld wanneer het fietspad te smal is om trage en snelle fietsers er tegelijkertijd op toe te laten."

Speed pedelecs en bromfietsen

Je herkent de plaatsen waar je met de speedpedelec van het fietspad moet aan de speciale, witte onderborden "P verboden”. Er staat een brommer op dat bord, want onze verkeerscode stelt speedpedelecs juridisch gezien gelijk aan bromfietsen van klasse B.  In de foto hieronder staat er een bordje met "B, P verboden". De P verwijst naar de speedpedelec, de B naar brommers klasse B.   

Plaatsen waar je op het fietspad mag buiten de bebouwde kom

Er zijn ook plekken waar je als bestuurder van een speedpedelec op het fietspad moet. "Op wegen waar auto's sneller mogen rijden dan 50 kilometer per uur, moet je op het fietspad. Als er één is natuurlijk", zegt Beeckman. "Op die wegen moet je twee andere borden in het oog houden." 

Zie je het verkeersbord D9, zoals in de foto hieronder. Dan mag je met een speedpedelec op het fietspad rijden. De verticale lijn in het bord toont dat er een aparte ruimte is voor fietsers en voetgangers, naast de rijstroken voor auto's.

Verkeersbord D9

Plaatsen waar je niet op het fietspad mag buiten de bebouwde kom

Een min of meer gelijkaardig maar ander verkeersbord (D10) heeft die streep niet. Dit bord (zie foto hieronder) suggereert: "fietsers en voetgangers mogen samen gebruik maken van het fietspad, maar het is een gedeelde ruimte. Let op elkaar." 

Op deze plek hoort een speedpedelec niet thuis. "Je rijdt te snel om de ruimte te delen", zegt Beeckman. "In dat geval heb je drie opties: je stapt af en gaat te voet verder, je rijdt via een alternatieve route, of je rijdt op de rijbaan." 

Verkeersbord D10

Meest gelezen