Occasies die tot de helft goedkoper zijn dan bij ons: waarom een auto uit het buitenland importeren absoluut de moeite kan zijn
IndependerJe kent misschien iemand die het al deed: een nieuwe of tweedehandswagen kopen in het buitenland en die dan invoeren in België. Maar waarom zou je dat doen? Welke formaliteiten moet je in orde brengen? En hoe zit het met de verzekering? Independer.be beantwoordt de vaakst gestelde vragen.
Redenen voor zo'n aankoop
Bij nieuwe wagens komt het wel eens voor dat niet alle uitvoeringen van een bepaald merk in ons land verkrijgbaar zijn. Dat kun je oplossen door je droomwagen in het ‘thuisland’ van het merk te kopen, zoals Alfa Romeo in Italië of Volkswagen in Duitsland*.
*Ga je voor Duits? Pas op voor fraude met de kilometerteller.
In het geval van een tweedehandswagen is de belangrijkste reden voor import meestal een andere: de prijs. Heel wat tweedehandsauto’s zijn immers een pak goedkoper in het land van oorsprong (waar ze gebouwd worden) dan in ons land. Dat komt meestal omdat er gewoon véél meer van rondrijden en op de tweedehandsmarkt belanden.
Denk bijvoorbeeld aan Renault of Peugeot in Frankrijk, of Audi in Duitsland. Vaak vind je er occasies die een kwart tot de helft goedkoper zijn dan bij ons. Het gaat dan meestal over directiewagens of wagens die dienst hebben gedaan als demomodel.
Tweedehandsauto kopen: via een particulier of via een garage?
De aankoop van een geïmporteerde auto
Wat met de btw?
De Belgische overheid maakt een verschil tussen nieuwe en tweedehandswagens. Een geïmporteerde auto wordt als ‘nieuw’ beschouwd als je hem koopt binnen de zes maanden na de eerste ingebruikname, OF als er minder dan 6.000 kilometer op de teller staat.
Bij een nieuwe wagen betaal je geen btw in het land waar je de wagen koopt, maar wel in België. Er geldt dan een btw-tarief van 21 procent. Tenminste, als je een wagen importeert uit de Europese Unie.
Is de auto die je koopt niet nieuw, dan betaal je de btw in het land van aankoop. Bij een aankoop van een andere particulier hoef je trouwens geen btw te betalen; alleen als je bij een handelaar koopt wél.
Hoe breng je de wagen legaal naar België?
Als je de wagen de grens overbrengt, dan heb je natuurlijk transitplaten nodig. Die moet je in het land van aankoop aanvragen, en dat kun je best regelen via de handelaar van wie je de wagen koopt. De buitenlandse transitplaten en de bijhorende documenten heb je ook nodig voor de technische keuring in geval van een niet-nieuwe wagen.
De administratie van een geïmporteerde auto
Nieuwe wagen
Douanecontrole
Van zodra je het voertuig binnenbrengt in België moet je aangifte doen bij de douane. Dat kan het makkelijkst via de E705-applicatie op MyMinFin. Online dien je dan de volgende formulieren in: de aankoopfactuur (verkoper is handelaar) of het aankoopbewijs (verkoper is particulier) en het formulier ‘aanvraag tot inschrijving’.
Op de aankoopprijs betaal je dus 21 procent btw. Zodra de btw betaald is, kleeft de douane een E705-vignet op je aanvraag tot inschrijving en is het voertuig correct ingevoerd. In de meeste gevallen vindt de import plaats uit een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval hoef je geen extra invoerrechten aan de douane te betalen.
Inschrijving en verzekering
Koop je een nieuwe auto in het buitenland, dan bezorgt de garagehouder je het formulier ‘aanvraag tot inschrijving’. Dat ingevulde en ondertekende formulier bezorg je aan je verzekeraar, samen met een kopie van de aankoopfactuur en een kopie van het gelijkvormigheidsattest. De verzekeraar regelt dan de inschrijving van je voertuig via WebDIV en brengt ook de verzekering BA (Burgerlijke Aansprakelijkheid) in orde.
Voor de meeste gemotoriseerde voertuigen is het verplicht om een verzekering BA af te sluiten: waarom? En wat is de precieze dekking hiervan?
Tweedehandswagen
Douanecontrole
Zodra je het voertuig binnenbrengt in België moet je aangifte doen bij de douane. Dat kan het makkelijkst via de E705-applicatie op MyMinFin. Online dien je dan de volgende formulieren in: de aankoopfactuur (verkoper is handelaar) of het aankoopbewijs (verkoper is particulier), het gelijkvormigheidsattest en het origineel buitenlands inschrijvingsbewijs van het voertuig.
Daarna krijg je van de douane een E705-vignet. Daarmee is het voertuig correct ingevoerd. In de meeste gevallen vindt de import plaats uit een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval hoef je geen extra invoerrechten aan de douane te betalen.
Technische keuring
Daarna moet je met je voertuig naar de technische keuring, en krijg je een formulier ‘aanvraag tot inschrijving’.
Welke documenten en accessoires neem je mee naar de autokeuring? En wanneer hoor je precies te gaan? Dit moet je weten voor een stressvrij bezoek.
Inschrijving en verzekering
Het ondertekende formulier ‘aanvraag tot inschrijving’ bezorg je aan je verzekeraar, samen met het vignet E705, het originele buitenlandse inschrijvingsbewijs, een kopie van de aankoopfactuur en een kopie van het gelijkvormigheidsattest. De verzekeraar brengt de inschrijving van je voertuig via WebDIV in orde, net zoals de verzekering BA.
Lees verder op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke verzekeringsmakelaar die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van een verzekering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.” -
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”