Recordaantal snelheidsboetes in 2022, pakkans is groter geworden

6,2 miljoen snelheidsboetes kregen bestuurders die (iets) te snel hadden gereden vorig jaar in de bus. Dat is een record, schrijft De Standaard. Politie en justitie hebben verschillende maatregelen genomen om de pakkans te verhogen, want België doet het niet goed wat het aantal verkeersdoden betreft. Veel dodelijke verkeersslachtoffers zijn een gevolg van overdreven snelheid. Met een hogere pakkans voor te snel rijden, hoopt de overheid dat cijfer naar beneden te krijgen.

Met nieuwe trajectcontroles, een verstrenging van tolerantiemarges, meer mensen om flitsboetes te verwerken en een parket voor Verkeersveiligheid met 45 mensen personeel, deed de overheid extra inspanningen om overdreven snelheid aan te pakken. Dat is nodig want het aantal verkeersdoden steeg vorig jaar opnieuw met 8 procent in ons land. Vaak zijn dodelijke ongevallen het gevolg van overdreven snelheid.

"We weten dat op onze snelwegen het aantal verkeersdoden jaar na jaar stijgt", zegt Edward Landtsheere van de FOD Justitie. "Daarom hebben we met justitie en politie samen een aantal initiatieven genomen om de pakkans te verhogen."

Meer dan 6 miljoen

Het resultaat van al die inspanningen is effectief een hogere pakkans en een recordaantal snelheidsboetes van 6,2 miljoen. Een stijging van ongeveer 27 procent tegenover 2021 toen er 4,9 miljoen snelheidsboetes werden verstuurd. 

Overtreders betaalden ook sneller dan vroeger hun boetes. 94 procent betaalde zijn onmiddellijke inning, dat is meer dan in 2021. Wanneer bestuurders hun onmiddellijke inning niet betaalden, kregen ze een minnelijke schikking van het Openbaar Ministerie waarbij het bedrag van de boete met 33 procent werd verhoogd. Ook het aantal minnelijke schikkingen steeg in 2022 naar meer 480.848.

Meer trajectcontroles

Er zijn het afgelopen jaar steeds meer trajectcontroles bijgekomen of geactiveerd. Het aantal vaststellingen via trajectcontrole is dan ook fors gestegen van 427.689 in 2021 naar 1.475.584 in 2022. De aanpak met trajectcontroles werkt goed volgens Landtsheere: "We zien uit een aantal proefopstellingen van nieuwe trajectcontroles waar er gewerkt wordt met flitsen vanaf 129 kilometer per uur, dat de snelheid van de automobilisten er na een tijd met 10 kilometer per uur gemiddeld daalt. Waar we de eerste weken een verhoging van het aantal boetes zien, zien we na 10 maanden dat dat cijfer stabiliseert en op een normaal niveau komt."

Ook werd vorig jaar de tolerantiemarge geschrapt. Zo werd er vroeger vaak pas geflitst vanaf bijvoorbeeld 140 kilometer per uur. Die marge bestaat nu niet meer. Er is enkel nog een technische marge van de snelheidscamera's. Dus gaan bestuurders die maar een beetje te snel rijden, vlugger een boete krijgen.

Die technische marge bedraagt 6 kilometer per uur voor snelheden onder de 100 kilometer per uur en 6 procent marge voor snelheden boven die grens. In de praktijk betekent dit dat je altijd een boete krijgt als je wordt betrapt wanneer je meer dan 129 kilometer per uur rijdt.

Meest gelezen