De meeste elektrische wagens worden verkocht in China.
Copyright 2023 The Associated Press. All rights reserved

Markt van elektrische wagens groeit "explosief": voor het eerst meer dan 10 miljoen stuks per jaar verkocht

Vorig jaar werden er ruim de helft mƩƩr elektrische wagens verkocht dan in 2021. Dat blijkt uit het jaarrapport van het Internationaal Energieagentschap IEA, dat de groei van de markt "explosief" noemt. Voor het eerst werden er meer dan 10 miljoen elektrische wagens verkocht, vooral in China, Europa en de VS.

"Elektrische voertuigen zijn een van de drijvende krachten van de nieuwe wereldwijde energie-economie, die snel aan het opkomen is. Ze zorgen voor een historische transformatie van de wereldwijde autoindustrie."Ā 

Het Internationaal Energieagentschap IEA schuwt de grote woorden niet in zijn jaarlijkse analyse van de wereldwijde verkoop van elektrische wagens. De cijfers zijn dan ook vrij indrukwekkend. In 2022 werden er voor het eerst wereldwijd meer dan 10 miljoen elektrische wagens verkocht (hybride modellen inbegrepen). In 2020 was nog maar 4 procent van alle verkochte wagens een elektrisch model. In 2022 was dat al 14 procent, en als de groei zich doorzet, klokken we dit jaar af op 18 procent. Alles samen rijden er nu wereldwijd 26 miljoen wagens rond.

De groei gaat dus razendsnel. Sinds 2012 is de verkoop elke vijf jaar vertienvoudigd.

Meer dan de helft van alle elektrische wagens rijdt rond in China

Die groei speelt zich vooral af in drie markten: de Chinese, de Europese en de Amerikaanse. Maar het zijn toch vooral de Chinezen die de verkoop aanvuren. Ze zijn goed voor 60 procent van alle elektrische wagens die wereldwijd verkocht worden. Bijna 1 op de 3 wagens die in China verkocht worden, zijn elektrisch. Europa (1 op de 5 wagens) en de VS (8 procent) volgen op enige afstand.

Tegen 2030 zullen elektrische wagens de vraag naar olie verminderen met minstens 5 miljoen vaten per dag

Fatih Birol, directeur van het IEA

Dat China het zo goed doet, ligt volgens het IEA aan de politieke keuzes die het land maakt. Meer dan tien jaar geleden voorzag China bijvoorbeeld al steun voor de eerste kopers. Toen stond de markt nog in zijn kinderschoenen. Die steun bestaat uit subsidies maar ook laadinfrastructuur en beleid dat fossiele wagens ontraadt.

In Europa is de groei dan weer iets vertraagd in vergelijking met de vorige jaren. Dat komt volgens de IEA vooral doordat 2020 en 2021 uitzonderlijke jaren van groei waren, toen de auto-industrie zich moest aanpassen aan nieuwe Europese milieuwetgeving. Toch zijn elektrische wagens een reddingsboei voor de Europese wagenmarkt, die over het algemeen krimpt. In Noorwegen, Zweden, Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk (in die volgorde) worden de meeste elektrische wagens verkocht.

Waarschijnlijk zal de groei zich in de EU en de VS blijven doorzetten. In Europa zet het Fitfor55-pakket sterk in op elektrificering en in de Verenigde Staten trekt president Biden honderden miljarden dollars aan klimaatsteun uit in het kader van de Inflation Reduction Act.Ā 

"Elektrische wagens veranderen het status-quo"

In enkele Aziatische landen waar nog niet zo veel elektrische wagens verkocht worden, vallen er nog spectaculairdere groeicijfers op te tekenen. In India en IndonesiĆ« verdrievoudigde de verkoop, en in Thailand verdubbelde die.Ā 

In Noorwegen is 88 procent van alle nieuw verkochte wagens elektrisch.

Volgens Fatih Birol, de directeur van het IEA, zijn de cijfers goed nieuws voor het klimaat. "Deze trend heeft significante gevolgen voor de wereldwijde vraag naar olie. Meer dan een eeuw lang was er geen concurrentie voor de verbrandingsmotor, maar elektrische wagens veranderen het status-quo. Tegen 2030 zullen ze de vraag naar olie verminderen met minstens 5 miljoen vaten per dag. En wagens zijn nog maar de eerste golf. Elektrische bussen en vrachtwagens zullen snel volgen."

Voor het milieu zijn er wel nog uitdagingen, erkent het IEA. Nu al zijn de batterijen voor elektrische wagens goed voor 60 procent van alle lithium die wereldwijd gedolven wordt. Vijf jaar geleden was dat nog maar 15 procent. Het wordt dus erg belangrijk dat er duurzamere alternatieven komen. Niet alleen voor het milieu, maar ook voor de bevoorradingszekerheid.Ā 

Meest gelezen