© Politie Carma

Politie Carma gaat spookrijden om sneller hulp te verlenen: “Geen James Bond”

Genk -

De kans bestaat dat u politievoertuigen van de zone Carma zal zien spookrijden. De agenten kregen een bijzondere opleiding daarvoor, zodat ze sneller ter plaatse kunnen zijn als hulp noodzakelijk is.

Chris Nelis

‘Tegengesteld opvallend naderen.’ Onder die naam kregen de agenten van de zone Carma een opleiding om in nood tegen het verkeer in te rijden. “In de volksmond noemen ze dat spookrijden”, zegt korpschef Geert Verheyen. “Het geeft onze agent de kans om sneller op de plaats te zijn waarvoor de interventie noodzakelijk is. Er zijn geen afgebakende, uitgeschreven omstandigheden waarin het wel en niet mag. Het ligt dan vooral aan de mensen die de noodoproep aannemen en aan de agenten die ernaar op weg zijn om dat in te schatten. Voor de burger is het belangrijk dat die zich bewust is van bepaalde technieken, die in sommige gevallen vreemd kunnen overkomen.”  

Hoofdtrainer en hoofdinspecteur Sven Tielens: “Het is de inschatting van de inspecteur die bepaalt of er al dan niet tegen de rijrichting gereden moet worden.”© Chris Nelis

Spookrijden

Om zulke interventies op een verantwoorde manier te kunnen uitvoeren, kregen de inspecteurs van de zone Carma een bijzondere cursus. “Snelheid is niet het belangrijkste criterium”, zegt hoofdtrainer Sven Tielens. “En James Bond is ook geen goede referentie. Inzicht, techniek en voortdurend anticiperen op andere bestuurders zijn dat wel. Gemiddeld hebben automobilisten acht seconden nodig om een naderend politievoertuig op te merken en ook te reageren. Het is dan ook belangrijk dat de agenten rijden op plaatsen waar ze goed zichtbaar zijn. De bestuurders moeten de tijd krijgen om te kunnen reageren. Als ze opgejaagd zijn, dan gaan ze niet altijd de beste keuzes maken. Voor de agenten is het dan weer belangrijk om een constante snelheid aan te houden in plaats van voortdurend te remmen en weer snel op te trekken. Om de veiligste en meest zichtbare weg te kiezen kan het zijn dat ze moeten spookrijden. Ook dan zal de inschatting van de inspecteur bepalend zijn.”

Vuistregels

Geert Verheyen geeft nog mee dat het geenszins de bedoeling is om risico’s te nemen tijdens zulke interventies. “Bij een achtervolging gebeurt dat ook niet. Het is dan de achtervolgende combi die permanent moet communiceren met onze centrale om te zeggen waar het voertuig zich bevindt en wat er op dat ogenblik gaande is. Als er een risico op een ongeval is, dan wordt de interventie afgebroken.”

Voor automobilisten heeft de politie enkele vuistregels uitgewerkt. Zo doe je best geen plotse of roekeloze manoeuvres. Ook kijk je als je een sirene hoort het best regelmatig in je spiegel en zet je de radio wat zachter. Ten slotte is rustig blijven belangrijk, net als doorrijden met de toegestane snelheid als je geen ruimte kan vrijmaken. Als het toch moest mislopen tijdens een interventie in de tegengestelde richting of aan verkeerslichten dan wordt in eerste instantie de exacte omstandigheden onderzocht en is het in de meeste gevallen de burger die vergoed zal worden.

Wim Dries (cd&v), voorzitter van de politiezone Carma en burgemeester van Genk, wijst erop dat het belangrijk is dat zo veel mogelijk mensen op de hoogte zijn de rijtechnieken van de politie. Het bericht zal dan ook via andere kanalen kenbaar gemaakt worden. (cn)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer