Een hybridemodel van een lijnbus. Rechts: Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).
Volledig scherm
PREMIUM
Een hybridemodel van een lijnbus. Rechts: Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). © ID/ Lieven Van Assche / BELGA

De Lijn gaat extra tweedehands dieselbussen aankopen om in de steden meer elektrisch te kunnen rijden: “Dit is gewoon te zot voor woorden”

PolitiekDe Lijn dreigt vanaf 2026 miljoenen euro’s aan boetes te moeten betalen in de lage-emissiezones. In een recente bestuursnota, die onze redactie kon inkijken, somt de bedrijfstop vijf concrete voorstellen op om zo’n miljoenenverlies te vermijden. Wat het meest in het oog springt, is de aankoop van tweedehands dieselbussen. Waarom wil Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) die inzetten middenin de vergroening van de busvloot?

109 reacties

  • Emiel Van Roost

    12 maanden geleden
    Het openbaar vervoer; trein tram, bus is een bodemloze put.
  • dirk verheyen

    12 maanden geleden
    wat gaan we nog allemaal krijgen. Van de burger die ze vertegenwoordigen verwachten ze een soepele medewerking aan de recyclage plannen. Sorteren, recycleren , Veilig omgaan met milieu. Nieuwe propere bussen minder belastend voor centrum en woonkernen. Duurder in productie dus duurder in aankoop. Bussen buiten centrum steden en buitenstadse regio oudere maar meer vervuilend dus meer Co² taksen dus duurder ticket Wie roomt het potje weeral ? Oudere bussen meer kosten mogelijk minder vlotte dienst
  • eli bosch

    1 jaar geleden
    Er is nog hoop. Tegen dat wij onze dieselwagen hebben weg moeten doen en we niet de middelen hebben een dure elektrische wagen te kopen dan kunnen we ons gelukkig nog verplaatsen met vervuilende dieselbussen. Wij leven hier echt in een wonderbaarlijk goed land. Dit verdient ook een onderscheiding.
  • maerten rijpstra

    1 jaar geleden
    Om boetes te vermijden en de aanschaf van oude dieselt te voorkomen is de oplossing heel gemakkelijk. De busfirma's moeyen uit deze steden weg blijven. De politiek zal dan pas ervaren wat het betekent om uitgesloten te worden. Dan zullen "de groenen" moeten gaan lopen, het personeel komt niet opdagen, geen boetes meer en de stad zit op slot. Goed gedaan toch wijsneuzen !
  • nancy dejonge

    1 jaar geleden
    en ondertussenmogen die extra vervuilende schepen minden door ANtwerpen op de Schelde doorvaren ! ..Begrijpe wie begrijpe kan! Maar politieke logica blikt NIET te BESTAAN! ...Michaël Van Peel verwoordt het zeer goed in zijn conference !