Is de papieren krant ten dode opgeschreven? “Al 15 jaar wordt mij het einde voorspeld”, zegt Frederik De Swaef

In Nederland wordt de dood van de papieren krant verwacht rond 2035. Digitaal nieuws via websites is de toekomst, maar Frederik De Swaef ziet de papieren krant in Vlaanderen niet snel verdwijnen. Business AM sprak met de hoofdredacteur van de Gazet van Antwerpen over de evolutie die kranten doormaken.


Luister hier naar het volledige gesprek met Frederik De Swaef:


De essentie: Lezers begrijpen steeds meer dat ze ook voor online nieuws moeten betalen. Kranten zijn als merk steeds meer aan het groeien met multimediaproducties op de website. De Swaef ziet daardoor een combinatie van papier en digitaal nog lang bestaan.

  • “Tot vijf jaar geleden had ik het gevoel dat mensen liever dood vielen dan te betalen voor nieuws. Ondertussen zijn die nieuwsapps ook veel beter en kan je het nieuws ook volgen in video, in geluid en in tekst. Tijdens de coronacrisis hebben we een enorme boost gezien van mensen die het nieuws veel attenter wilden volgen. De online abonnementen op klassieke media zoals kranten stijgen heel snel en ook elk jaar sneller dan gebudgetteerd”, haalt De Swaef aan.
  • “Merken zijn multimediamerken aan het worden. Wanneer je online een sterk merk kunt koppelen aan een artikel of een podcast, dan zie je dat het bereik van dat artikel of die podcast sterk stijgt. Een sterk merk is online van heel groot belang.”
  • De Swaef gelooft niet in een snelle dood van de papieren krant: “Al vijftien jaar word ik uitgenodigd bij mijn werkgevers op strategische meetings waar het einde van het papier wordt voorspeld. Ik denk dat we naar een mix zullen gaan. Bij kranten zie ik de combinatie van een online abonnement met een zaterdagkrant. Ondertussen is dat een pakket geworden van een magazine, een krant, alles ineen. Dat zie ik nog heel lang bestaan.”

(fjc)

Meer