Bpost bevestigt: onderzoek naar gesjoemel richt zich op 3 belangrijke overheidscontracten

De behandeling van de nummerplaten, de verwerking van de boetes en de kassiersfunctie voor de overheid: dat zijn de drie contracten van Bpost waar mogelijk mee is gesjoemeld. Dat bevestigt het bedrijf. Als de wanpraktijken worden bevestigd, zal het postbedrijf "de gevolgen dragen", klinkt het daar.

Bpost bevestigt nu wat minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) gisteren al in de Kamer zei: Bpost voert intern onderzoek naar mogelijke onregelmatigheden in 3 belangrijke contracten die het bedrijf heeft met de overheid.

"Het gaat om de behandeling van nummerplaten, de verwerking van boetes en de kassiersfunctie voor de overheid (de zogenoemde 679-rekeningen, waarop onder meer de btw moet worden gestort, red.)", zegt Bpost-woordvoerster Veerle Van Mierlo. In die 3 gevallen kijken ze onder meer of de marges correct waren.

"In het geval van de boeteverwerking gaan we ook kijken of het juridisch kader wel correct is: is er staatssteun of niet? En we kijken daar ook of de kosten die zijn doorgerekend aan de overheid helemaal oké zijn. In het geval van de kassiersfunctie gaan we kijken of de informatie die gedeeld is met de overheid helemaal correct was."

Van monopolist naar beursgenoteerde groep

Hoe is dit eigenlijk kunnen gebeuren? "We hebben een hele transformatie doorgemaakt van een monopolistisch staatsbedrijf naar een internationale, beursgenoteerde groep. De meeste mensen kennen de regels daaromtrent, maar misschien is bij sommigen niet volledig doorgedrongen wat de consequenties daarvan zijn", oppert Van Mierlo.

Wij rekenen misschien wat te veel op externe controles door instanties voor en na het uitvoeren van het contract

Bpost-woordvoerder Veerle Van Mierlo

"Wij werken ook in een heel geregulariseerde omgeving. Wij rekenen daardoor misschien wat te veel op externe controles door instanties voor en na het uitvoeren van het contract."

"En in de 3 gevallen leverden wij een dienst aan de overheid die op een heel efficiënte manier gebeurt. Daardoor zijn misschien dingen door de mazen van het net geglipt? Dat maakt allemaal deel uit van het onderzoek."

"Lessen trekken"

De regering zelf laat intussen ook alle contracten die ze met Bpost heeft, onderzoeken. "Het is voor mij vanzelfsprekend dat elke euro die te veel betaald werd, moet worden terugbetaald", zei De Sutter daar eerder over.

In ieder geval wil Bpost "lessen trekken" uit de hele ophef. "Wij versterken onze controleprocedures en -systemen en wij communiceren heel veel naar onze mensen over hoe ze het moeten aanpakken", benadrukt de woordvoerster nog. "Maar als uit het onderzoek blijkt dat er dingen zijn gebeurd die niet door de beugel kunnen, zullen wij het boetekleed aantrekken en de gevolgen dragen. Wij zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat we het vertrouwen van onze klanten, aandeelhouders en mensen opnieuw kunnen winnen."

BEKIJK - Woordvoerder Veerle Van Mierlo van Bpost reageert:

Videospeler inladen...

Vakbond bezorgd: "Welke gevolgen heeft dit voor het personeel?"

Bij de vakbonden heerst er vooral bezorgdheid over welke gevolgen dit alles gaat hebben voor het personeel, zegt Geert Cools van ACOD. "Dan gaat het over toekomstige contracten, maar ook over de lopende contracten met de staat: worden die herbekeken? Gaan er contracten teruggeschroefd worden? Zullen er andere voorwaarden zijn? Dat heeft allemaal rechtstreeks en onrechtstreeks een impact op de tewerkstelling binnen het bedrijf." 

Bpost is volgens hem gelukkig een robuust bedrijf. "Het bedrijf kan eventuele boetes of schadevergoedingen wel aan. Ik ga ervan uit dat we gewoon verderdoen met de 25.000 mensen die we hebben. In principe moet dat lukken. Maar als ik ook maar enigszins te horen krijg dat er volgend jaar extra besparingsrondes komen om de impact van deze gebeurtenissen te minimaliseren, dan zullen we de nodige acties voeren."

Meest gelezen