Geschorst Frans verzekeringsbedrijf haalt nog snel geld van rekening klanten: "Compleet onwettig"

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) en de Ombudsman van de Verzekeringen krijgen de laatste tijd klachten van mensen die dezelfde som geld zien verdwijnen van hun rekening. Dat gebeurt door het Franse verzekeringsbedrijf SFAM, zonder akkoord van de consument. Dat is onwettig. “Er verdween deze maand 2 keer 70 euro van mijn rekening en ik weet niet waarom”, vertelt Myriam Meir aan Radio2. Het ECC legt uit wat je als klant kan doen: “Je kan je geld terugvorderen.”

Het ECC krijgt de laatste dagen opvallend veel meldingen binnen over het bedrijf SFAM, in België actief onder de naam Celside en in Frankrijk als Indexia. Dat is een verzekeringstussenpersoon bij wie je een multimediaverzekering kan afsluiten, bij aankoop van een gsm, bijvoorbeeld. 

“Het is een verzekering die mensen aangeboden kregen bij Belgische bedrijven zoals Vandenborre, Fnac en Switch. Ze betaalden een maandelijks bedrag van 5,99 euro tot soms 24,99 euro, voor tal van diensten, zoals een verzekering tegen glasbreuk of het gratis omruilen van het toestel”, legt Leen Desmedt van het ECC uit.

Verschillende mensen melden dat het bedrijf plots geld afhaalt van hun rekening, en ze weten niet waarom. Zo zien ze dat er op 19 april en 24 april 69,99 euro van hun rekening afgaat. Op 25 april verdwijnt er nog eens 15,99 euro. Dat is onwettig. “Zeker omdat het bedrijf op 25 april 2023 door de Franse overheid is geschorst”, zegt het ECC. 

Geen weet van een lopend contract

Bij de meeste mensen is het al een paar jaar geleden dat ze die  multimediaverzekering bij SFAM afsloten. “Ik kocht 3 jaar geleden een nieuwe gsm en tekende daarvoor ook een verzekeringscontract bij die firma”, vertelt Myriam Meir uit Westerlo. “Maar ik wist niet dat dit nog altijd liep voor mijn ondertussen al oude gsm. Tot wanneer er plots 2 maal 70 euro van mijn rekening ging.”

Ik wist niet dat dit contract nog liep voor mijn oude gsm, maar plots verdwijnt er geld van mijn rekening

Myriam Meir, gedupeerde

Een zogezegde premieverhoging

De reden waarom er nu plots 69,99 euro afgaat bij de klanten van SFAM, is volgens het bedrijf omdat er een premieverhoging ingaat vanaf 7 mei. Leen Desmedt van het ECC: “SFAM zou zijn klanten daarvan via mail op de hoogte hebben gebracht. Maar veel klanten kregen niets. Die contracten zijn al zo oud dat contactgegevens van klanten ondertussen misschien veranderd zijn.” 

Bovendien: het is nog altijd geen 7 mei én toch gingen die bedragen al van de rekening. “Klopt”, zegt Leen Desmedt. “En omdat de consument nooit zijn uitdrukkelijke toestemming gaf voor deze eenzijdige verhoging, kan je dat geld terugvorderen via je bank." Dat moet wel binnen de 8 weken, zegt de Ombudsman van de Verzekeringen.

Omdat die premieverhoging gebeurde zonder toestemming, kan je dat geld terugeisen.

Leen Desmedt, ECC

“Maar ook heel belangrijk om te weten is dat het bedrijf door de Franse overheid geschorst werd op 25 april en geen activiteiten meer mag uitvoeren. Dat geld gaat dus helemaal onrechtmatig van de rekening.” Net om die reden kan de Ombudsman van de Verzekeringen ook niet tussenkomen in je geschil. 

Stap naar je bank

Wat kan je nu als consument doen? “We raden aan je contract met hen stop te zetten, zelfs te betwisten.” 

"Maar ga ook zo snel mogelijk naar je bank om die opdracht te laten blokkeren. Vraag ook om een terugbetaling van de onterecht gedebiteerde bedragen. Sommige mensen lieten ons weten dat dit al gelukt is, na ons advies”, zegt Leen Desmedt van het ECC.

Lukt het noch bij de bank, noch bij SFAM, dan kan je je klacht indienen bij het Europees Centrum voor de Consument België.  Je kan ook de Economische Inspectie op de hoogte brengen van je klacht via hun meldpunt

Meest gelezen