OMGEVING

N-VA Leuven hekelt nieuw ontwerp Martelarenplein: "Nog steeds onveilig voor voetgangers en fietsers"

N-VA Leuven heeft kritiek op het nieuwe ontwerp van de herinrichting van het Martelarenplein in Leuven. Volgens de oppositiepartij zou het plan dat nu op tafel ligt nog steeds geen oplossing bieden voor de onveilige verkeerssituatie die er heerst, in het bijzonder voor voetgangers en fietsers. De stad Leuven erkent het probleem, maar biedt enige nuance.

De omgeving rond het Leuvense Martelarenplein is al jaar en dag een erg druk verkeerspunt. Aan de ene kant heb je het centraal station met zijn voetgangerstunnel die uitmondt op de drukke Tiensevest. Naast het treinstation ligt het busstation van De Lijn, en dan is er nog de fietsparking waarlangs fietsers via een sierlijk spiraalvormig fietspad ook terechtkomen op de Tiensevest. Combineer dat nog met heel wat auto- en vrachtwagenverkeer, taxi's en e-steps, en je krijgt een erg drukke en soms onveilige verkeerssituatie. 

Om onder meer de drukke verkeersstromen rond de stationsomgeving aan te pakken stelde de stad Leuven een plan op voor de herinrichting van het Martelarenplein. Daarin is er aandacht voor verkeersveiligheid én - zoals op de plannen duidelijk te zien – ook voor meer groen. Maar voor N-VA Leuven wordt er in het huidige ontwerp niet genoeg gedaan om de onveilige verkeerssituatie aan te pakken.  

Als fietser of als voetganger voel je je niet echt comfortabel in die omgeving

Lies Verlinden, gemeenteraadslid N-VA

De voorbije weken pakte het stadsbestuur uit met plannen voor een grondige herinrichting van het Martelarenplein, aldus lijsttrekker voor N-VA Leuven, Zeger Debyser. "Maar de hippe bloembakken en waterpartijen verhelpen het grootste pijnpunt van het plein niet: de verkeerschaos en onveiligheid. In de lopende burgerbevraging komt die opmerking ook vaak terug. Veiligheid moet primeren boven sfeerschepping, dat lijkt me een kwestie van gezond verstand."

"Als fietser of als voetganger voel je je gewoonweg niet echt comfortabel in die omgeving", voegt N-VA gemeenteraadslid Lies Verlinden toe. "Er zijn geen fiets- of zebrapaden, dus je voelt je als zwakke weggebruiker een beetje verloren. Alles rijdt er kriskras door elkaar, en dat zorgt voor een onveilig gevoel."

Zo ziet de Leuvense stationsbuurt er op dit moment uit.
Stad Leuven

Ondergrondse tunnel

Verlinden pleit ervoor om in het nieuwe ontwerp duidelijk aan te geven wie waar mag rijden. "Zo kan een zebrapad bij de in- en uitgang van de voetgangerstunnel bij het station of een fietspad al wonderen doen. Daarnaast is er ook een ondergrondse voetgangerstunnel die loopt van de parking van het station tot aan het Martelarenplein. Daardoor kunnen voetgangers de drukke weg nu al veilig ondergronds oversteken. Maar helaas weten niet veel mensen dat die er is. De ondergrondse oversteekplaats beter signaleren zou dus ook al kunnen helpen."

Iedere weggebruiker moet een beetje rekening houden met elkaar

David Dessers (Groen), schepen voor Mobiliteit

Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) geeft toe dat de verkeerssituatie in de stationsbuurt niet optimaal is, maar biedt enige nuance. "De omgeving van het Martelarenplein wordt gedeeld door enorm veel weggebruikers: voetgangers, fietsers,  auto’s, bussen, taxi’s… Dat betekent in de eerste plaats dat iedereen een beetje rekening moet houden met elkaar en dat het niet eenvoudig is om die verschillende verkeersstromen af te bakenen", aldus Dessers.

"Om het voorbeeld van het zebrapad te nemen: Als we een zebrapad zouden aanleggen voor de voetgangerstunnel van het station, dan wilt dat zeggen dat bussen voorrang zouden moeten verlenen telkens er een voetganger oversteekt. Tijdens de spitsuren zou dat ervoor zorgen dat er geen enkele bus nog door geraakt." Hetzelfde geldt met het voorstel om een fietspad aan te leggen, meent de schepen. "Dat betekent dat fietsers dat fietspad zouden moeten volgen, wat alleen maar zorgt voor meer twijfel en onduidelijkheid, want de verkeerssituatie op die plek is zo dat fietsers verschillende richtingen uit moeten. Een fietspad doortrekken over het plein zou de situatie dus alleen maar onveiliger maken." 

Een eerste ontwerp van de herinrichting van het Martelarenplein.
OMGEVING

Voor een betere signalisatie van de voetgangerstunnel die onder het plein loopt is de schepen wel te vinden. "Dat vind ik op zich een goed voorstel dat we de in de toekomst zeker kunnen onderzoeken. Maar nogmaals, ik begrijp dat de omgeving rond het Martelarenplein een aandachtspunt is. We proberen er alles aan te doen om de verkeerssituatie daar zo veilig mogelijk te laten verlopen, maar het zal hoe dan ook een punt van gemengd verkeer blijven", besluit Dessers. 

De definitieve plannen voor de heraanleg van het Martelarenplein zouden later dit jaar klaar moeten zijn Ten vroegste in 2024 hoopt de stad te starten met de werken.

Meest gelezen