VeloVeilig Vlaanderen: zes op de tien Vlamingen vinden hun buurt onveilig voor jonge fietsers
Zes op de tien Vlamingen vinden dat er te weinig veilige fietspaden in hun gemeente zijn. Dat blijkt bij de aftrap van de tweede editie van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek ooit van HLN. Wel zes op de tien Vlamingen sturen hun kinderen met een klein hart al fietsend de straat op. Gelukkig is er ook goed nieuws. “De weg is nog lang, maar er komt beweging in. Niet langer de wagen, maar de fiets is prioriteit.”
De eerste zonnestralen piepen - eindelijk -, het kwik tikt 15 graden en dan weet u: daar is de Vlaming op zijn fiets. Voor de dagelijkse rit naar het werk, de wekelijkse trip met de kinderen naar de voetbaltraining of voor de zondagse toer met vrienden op de koersfiets. De Vlaming en zijn stalen ros, da’s een ijzersterke match. De liefde was al groot, maar tijdens de coronapandemie gingen we definitief overstag voor e-bikes, bak- en koersfietsen. En toch steekt een ellenlange lijst van obstakels stokken in de wielen van al dat onbezorgde fietsplezier. Gevaarlijke kruispunten, wagens, bussen en vrachtwagens, hele snelle fietsen en net iets tragere fietsen. Maar ook te smalle en slecht aangelegde fietspaden, moordstrookjes. Zes op de tien Vlamingen delen slechte punten uit als het daarover gaat en vinden dat hun gemeente te weinig veilige fietspaden telt. Dat blijkt bij het op gang trekken van de nieuwe editie van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek dat HLN ook dit jaar opnieuw organiseert.
Zes op de tien Vlamingen sturen hun kinderen met een bang hart al fietsend de straat op, zo blijkt uit een bevraging van onderzoeksbureau iVOX en HLN bij 7.500 Vlamingen. Dat is veel. Te veel. En daar willen we ook dit jaar wat aan doen. Tien dagen lang, van woensdag 3 mei tot vrijdag 12 mei, zal iedereen gevaarlijke fietspunten kunnen melden in de HLN-app. Het wordt opnieuw het grootste fietsonderzoek ooit, met een gedetailleerde fietskaart van Vlaanderen als resultaat. Zo waarschuw je andere fietsers, laat je de overheid weten waar er nog werk aan de winkel is en maak je fietsen veiliger voor iedereen. Bovendien zullen de gevaarlijke fietskruispunten dit jaar ook in Waze te zien zijn, waardoor ook autobestuurders bij de les blijven.
KIJK. Cathérine Moerkerke legt uit hoe je onveilige fietspunten meldt in de app van HLN:
Dat de populariteit van de fiets zich spijtig genoeg ook aftekent in de ongevallencijfers, is niet verrassend. Waar we voor een rit van twintig kilometer vroeger de wagen of het openbaar vervoer namen, nemen we nu de elektrische fiets
De fiets vervangt het openbaar vervoer
Het blijft broodnodig. Want de liefde voor onze fiets eist helaas ook haar tol. Nooit eerder vielen zoveel fietsdoden als vorig jaar. 95 fietsers lieten het leven. Eén op de drie slachtoffers in ons verkeer was een voetganger of een fietser. “Dat de populariteit van de fiets zich spijtig genoeg ook aftekent in de ongevallencijfers, is niet verrassend”, zegt Tom Brijs, professor verkeersveiligheid (Imob). “We fietsen meer en de afstanden worden ook groter. Waar we voor een rit van twintig kilometer vroeger de wagen of het openbaar vervoer namen, nemen we nu de elektrische fiets.”
Gelukkig bolt het op heel wat punten wél. 56 procent geeft zijn gemeente 7 en meer op 10 als het over fietsveiligheid gaat. De helft van de Vlamingen vindt ook dat het de voorbije vijf jaar veiliger is geworden voor fietsers
En daar hebben we voor nodig: degelijke fietspaden. En die zijn er volgens heel wat Vlamingen dus te weinig. Meer dan de helft vindt dat ze er in slechte staat bij liggen, zes op de tien vinden ze onveilig en meer dan zes op de tien vinden dat het bestuur er niet genoeg in investeert. “Fietspaden, afgescheiden van de rijweg, dát is het grote werkpunt van Vlaanderen”, zegt Brijs. “Er worden stappen gezet. Zo schrijft het nieuwe Fietsvademecum, dat de ontwerprichtlijnen voor fietsinfrastructuur in Vlaanderen bundelt, voortaan voor dat fietspaden nog meer afgestemd moeten worden op de toegelaten snelheid van de weg ernaast. Een aanliggend fietspad langs een straat waar je 70 kilometer per uur mag? Dat is niet meer van deze tijd. Het afscheiden is de veiligste optie, maar door onteigeningen niet altijd mogelijk. De enige manier om dat tijdelijk op te lossen, is de snelheid voor wagens daar naar beneden halen. Dat is altijd een moeilijke discussie - zo gaat het ook altijd met een zone 30 in een woonkern - maar finaal geraken die zaken toch ingeburgerd, hoor.”
België Fietsland
Gelukkig bolt het op heel wat punten wél. 56 procent geeft zijn gemeente 7 en meer op 10 als het over fietsveiligheid gaat. De helft van de Vlamingen vindt ook dat het de voorbije vijf jaar veiliger is geworden voor fietsers. En ook dat laat VeloVeilig zien, want naast rode punten zijn er dit jaar ook groene punten, goéde voorbeelden, plaatsen die we als veilig mogen beschouwen. “De weg is nog lang, fietsveiligheid is een werk van járen. Maar de Vlaming voelt dat er beweging in komt. De budgetten zijn historisch hoog. Er wordt ingezet op fietsvergoedingen en -leasingen. Veiligheid en niet doorstroming is voortaan het belangrijkste, daar zijn onze conflictvrije verkeerslichten het beste voorbeeld van. Met de wegen ernaartoe kan het beter, maar onze schoolomgevingen zijn veilig. Niet langer de wagen, maar de fiets is prioriteit geworden.”
Eén jaar na de eerste editie van VeloVeilig Vlaanderen: zo staat het nu
41.251. Zoveel keer werd tijdens de eerste editie van VeloVeilig Vlaanderen, vorig jaar, een onveilig fietspunt gemeld. Maar hoe staat het één jaar later met de meest kritieke punten? Werden die aangepakt of is de situatie onveranderd?
WEST-VLAANDEREN
Het meest gemelde punt van de provincie is de Buiten Gentpoortvest in Brugge. Fietsers moeten er namelijk de drukke R30 kruisen, maar veel autobestuurders willen er rechtsaf slaan. Het punt ligt er voorlopig nog hetzelfde bij als vorig jaar, maar er zijn wel plannen om het aan te pakken. Van de tien zwarte punten in West-Vlaanderen, zijn er nog twee waar niets is ondernomen. Dat zijn de Sint-Elooistraat in Zedelgem en de Gravinnestraat in Ingelmunster. In één geval is de gevaarlijke situatie zelfs al van de baan. De Luipaarstraat in Kortrijk kreeg een dubbel fietspad.
LIMBURG
In Limburg worden drie van de vier punten die in de top 50 van meest gemelde punten staan, momenteel aangepakt. Concreet gaat het over de Luikersteenweg in Hasselt, de Fabrieksstraat in Pelt en de Europalaan in Genk. Voor het kruispunt voor Sint-Trudokerk in Peer zijn voorlopig geen plannen. De dienst Mobiliteit van de gemeente beschouwt het punt immers niet als gevaarlijk.
VLAAMS-BRABANT
In Vlaams-Brabant is ondertussen werk gemaakt van de Professor Scharpélaan in Begijnendijk. “Om de snelheid te verminderen is er bijna elke dag toezicht van de wijkagent aan de scholen. We hebben ook gekozen voor een trajectcontrole”, aldus burgemeester Bert Ceulemans (Samen). Ook goed nieuws voor de negen overige punten van de top tien: daar wordt op dit moment werk van gemaakt.
OOST-VLAANDEREN
Ook in Oost-Vlaanderen zijn ze in de weer om negen van de tien meest gemelde punten van het VeloVeilig Vlaanderen-onderzoek weg te werken. In de Stationsstraat in Gavere is dat al gebeurd. “We hebben onder meer een parkeervak weggenomen, waardoor er ruimte kwam om het fietspad op te schuiven en aan de straatkant een plantsoentje te leggen”, zegt burgemeester Denis Dierick (Open Vld).
ANTWERPEN
Bij drie van de tien meest gemelde punten in Antwerpen is de fietsveiligheid daar nu al verbeterd, meer bepaald bij de Frankrijklei in Antwerpen, de Caputsteenstraat en de Hoogstratenplein in Mechelen. Op zes locaties zijn er plannen om de zwarte punten aan te pakken. Slechts één gevaarlijke locatie, de Zuiderring in Mol, zal voorlopig onveranderd blijven.
KIJK. Weerman Frank Duboccage vertelt waarom hij VeloVeilig Vlaanderen steunt
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Verbaal geweld” en “overmatig alcoholgebruik”: bemiddeling bij Nationale Loterij vanwege gedrag CEO Jannie Haek
-
NMBS waarschuwt voor frauduleuze posts op sociale media
De NMBS waarschuwt in een persbericht voor bedrieglijke berichten die rondgaan op sociale media. Oplichters proberen, aan de hand van valse berichten over promoacties bij de Belgische spoorwegen, de persoonlijke gegevens van mensen te verkrijgen. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
-
6
Toeriste (32) uit ons land dood teruggevonden na zwempartij in Canada: “Vrienden hoorden haar om hulp schreeuwen”
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
WEERBERICHT. Code geel voor stevige windstoten tot 80 km/uur aan de kust, volgende week wel warmer: tot 23 graden woensdag
Vandaag krijgen we veel wind, met een wisselende bewolking en soms buien. In het noordwesten worden de opklaringen ‘s namiddags breder, met minder buien. De zuidenwind ruimt naar het zuidwesten. Hij waait vrij krachtig tot soms krachtig met rukwinden tot 75 km/uur. Langs de kust waait de wind zeer krachtig, met rukwinden tot 80 km/uur. Voor het hele land geldt code geel voor wind. Deze week wordt het wel warmer, met temperaturen tot 23 graden woensdag in de Kempen. Dat meldt het KMI. -
PREMIUM60
Wat doet Bart De Wever aan het stuur van Chinese e-truck in bomvol Sportpaleis?
-
PREMIUM13
Vakbonden beschuldigen topman van “overmatig alcoholgebruik en verbaal geweld”: wat is er aan de hand bij de Nationale Loterij?
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
UPDATE
Nederlandse parachutisten storten neer in Diest: een militair loopt bekkenbreuk op
Bij een ongeval met parachutisten van het Nederlandse leger in Schaffen, bij Diest, zijn donderdagmiddag twee gewonden gevallen.Diest -
HLN Shop
Aantal dodelijke fietsongevallen stijgt: met deze vier items ga je beter beschermd de weg op