Supermarktbezoek 20 procent duurder dan jaar geleden volgens Testaankoop: "Groenteprijzen stijgen het sterkst"

In vergelijking met april 2022 zijn de prijzen in de supermarkt met 20 procent gestegen. Dat blijkt uit het maandelijkse prijzenonderzoek van consumentenorganisatie Testaankoop. Ze noteren daarbij de prijzen van 3.000 producten in 7 supermarktketens. “Groenten blijven opvallend duur”, zegt Laura Clays bij Radio2.

Ondanks de minder sterke inflatie in de maand april, blijven de prijzen in de supermarkt toch sterker stijgen. Volgens consumentenorganisatie Testaankoop ligt de inflatie in de supermarkt voor de maand april opnieuw boven de 20 procent. Met andere woorden: wie vorig jaar zijn winkelkar vulde voor 100 euro, zal nu ruim 120 euro betalen voor dezelfde producten.

Minder aanbod van groenten

Volgens Laura Clays van consumentenorganisatie Testaankoop is de sterke inflatie in de supermarkt vooral te wijten aan de hoge groenteprijzen. "Voor groenten betaal je nu ongeveer 35 procent meer dan vorig jaar. Uitschieter zijn de ajuinen, die kosten ruim 60 procent meer dan een jaar geleden. Dat komt vooral door een hele slechte oogst.”

De hoge energieprijzen in het najaar van 2022 zijn volgens Clays een andere duidelijke oorzaak van de hogere prijzen. “De serres moeten een hele winter verwarmd worden en dus hebben veel telers ervoor gekozen om hun serres niet aan te planten. Daardoor is er nu minder oogst van onder meer paprika’s. En minder aanbod, dat duwt de prijs naar omhoog.”

Door de hoge energieprijzen van vorig jaar hebben groentetelers minder aangeplant waardoor het aanbod kleiner is

Laura Clays - Testaankoop

Nog opvallend: alle producten op basis van tomaten zijn ook fors gestegen in prijs. Ketchup werd 55 procent duurder, tomatenpuree verdubbelde in prijs. “De tomaten waren vorig jaar al erg duur toen ze moesten worden ingekocht door producenten die er afgeleide producten van maken. Ze hebben die meerprijs doorgerekend aan de consument.”

Zuivel en papierwaren blijven duur

Ook zuivelproducten blijven onderhevig aan de inflatie, de prijzen stegen gemiddeld met 25 procent ten opzichte van april 2022. De grootste uitschieters zijn Goudakaas (+40 procent) en mozzarella (+32 procent). 

Ook papierwaren zijn weer duurder geworden. Toiletpapier, keukenpapier en zakdoekjes zijn 32 procent duurder geworden in vergelijking met april 2022. “Maar tussen 2021 en 2022 waren die producten al eens 20 procent duurder geworden, dus eigenlijk heb je inflatie op inflatie”, aldus Clays.

“Inflatiemandje is nodig”

Testaankoop blijft de maandelijkse inflatiecijfers verontrustend vinden. Daarom roepen ze nogmaals op om een anti-inflatiemandje in te voeren. "Boodschappen nemen nu een wel erg grote hap uit het budget van gezinnen. We hebben vorige maand aan de regering gevraagd om na te denken over oplossingen, zoals het anti-inflatiemandje. We zijn blij te horen dat er discussies lopen in de Kamer over mogelijke maatregelen om aan prijsbeheersing te doen", besluit Clays.

BEKIJK - Laura Clays legt in "Terzake" uit van welke producten de prijzen bevroren zouden moeten worden.

Videospeler inladen...

Meest gelezen