Aantal kleuters in buitengewoon onderwijs blijft stijgen, Groen pleit voor meer inclusie
In februari waren er opnieuw meer kleuters ingeschreven in het buitengewoon onderwijs dan een jaar geleden. De zoveelste stijging op rij, en dat terwijl er al te weinig plaatsen zijn. Dat schrijft ‘De Morgen’ op basis van een telling van het Departement Onderwijs en Vorming in februari. Vlaams parlementslid Johan Danen (Groen) vindt de stijging “zorgwekkend” en vreest dat het nieuwe decreet van minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) de tendens nog zal versterken.
Terwijl het een jaar geleden nog om 2.650 kleuters ging, zijn er nu 2.739 kleuters in het buitengewoon onderwijs ingeschreven, aldus ‘De Morgen’. De definitieve cijfers zijn er pas tegen het einde van het jaar, maar die zullen normaal weinig verschillen van deze telling. Het is nu al duidelijk dat de stijging van de afgelopen vijf jaar zich voortzet.
Ook bij het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), dat een verslag moet opstellen voordat een kind naar het buitengewoon onderwijs kan, merken ze een stijging in het aantal zorgvragen. ‘We zien vooral de ‘vagere’ diagnoses toenemen’, zegt Stefan Grielens van het CLB aan de krant. “Daarmee bedoelen we de stoornissen die zich niet bij iedereen op dezelfde manier manifesteren, zoals autisme, gedragsproblemen of een zwakke begaafdheid.”
Onderzoek naar een verklaring is er voorlopig niet. Maar Grielens ziet een dubbele tendens. “Enerzijds heeft het te maken met de versoepeling van de instapwaarden voor kleuters in het buitengewoon onderwijs. Anderzijds krijgen wij signalen dat er ook gewoon meer zwakke kleuters op school zitten. Jonge kinderen hebben tijdens corona ontwikkelingskansen gemist en komen minder voorbereid naar de klas.” Katholiek Onderwijs Vlaanderen wijst er bovendien op dat scholen zich door het lerarentekort overbevraagd voelen en daarom misschien sneller leerlingen doorverwijzen.
Inclusief onderwijs
“Het is zorgwekkend dat al erg jonge kinderen zo vlot worden doorverwezen naar het buitengewoon onderwijs”, reageert Vlaams parlementslid Johan Danen (Groen). In theorie kunnen leerlingen uit het buitengewoon onderwijs nadien terugkeren naar het reguliere onderwijs, maar dat blijkt eerder de uitzondering. Terwijl 5.752 kleuters en lagereschoolkinderen bij de start van het schooljaar 2021-2022 de overstap maakten naar het buitengewoon onderwijs, maakten slechts 172 die beweging in de omgekeerde richting.
“Eens je in het buitengewoon onderwijs belandt, is de kans eerder klein dat je nog terugkeert naar een reguliere school. Net daarom is het ontzettend belangrijk dat er van bij het begin sterk ingezet wordt op inclusie”, benadrukt hij. Maar Danen vreest dat het nieuwe leersteundecreet die inclusie nog verder zal terugschroeven.
“Als er écht in wordt geïnvesteerd, biedt inclusief onderwijs tal van voordelen. Zowel voor sterkere leerlingen, die van jongs af aan op een natuurlijke manier leren omgaan met diversiteit, als voor leerlingen die nood hebben aan meer ondersteuning. Niet alleen worden die laatsten meegestuwd door de sterkere leerlingen, ook zorgt inclusief onderwijs ervoor dat ze naar school kunnen gaan dicht bij huis en een sociaal netwerk kunnen opbouwen”, besluit Daenen.
Lees ook:
Leersteun vervangt M-decreet: “Voor sommige leerlingen zal het buitengewoon onderwijs altijd de beste plaats zijn”
Leerkrachten moeten niet langer bewijzen dat een B- of C-attest terecht is: “Tonen dat we hen waarderen” (+)
Vlaams Parlement keurt Vlaamse Toetsen goed in strijd tegen dalende onderwijskwaliteit, resultaten zullen niet openbaar zijn na kritiek rond ‘ranking’ scholen
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Na Schengen en Erasmus: Europese Commissie droomt van Europees diploma
-
PREMIUM27
4 op de 10 scholieren vrezen ‘Big Brother’ tijdens én na de les: “We konden zelfs het computerscherm zien van leerlingen die thuis ziek zaten”
Steeds meer Vlaamse scholen kijken mee op de laptop van leerlingen via zogenaamde ‘monitoring software’. Daardoor maken 4 op de 10 scholieren zich zorgen over ‘Big Brother’ tijdens én na de les. Hun vrees is niet helemaal onterecht, getuigt directeur Rik D’hollander van het Gentse Sint-Paulusinstituut. “Ons eerste systeem was niet waterdicht.” -
Uitgeverij start platform voor handel in tweedehands studieboeken om kosten studeren te drukken
Acco, uitgever van studiemateriaal voor het hoger onderwijs, lanceert een platform waarop studenten gemakkelijk tweedehands studieboeken kunnen (ver)kopen. De organisatie zegt op die manier het hoger onderwijs “zo betaalbaar mogelijk te willen houden” voor studenten. Dat meldt de organisatie via een persbericht. -
-
PREMIUM17
Leerkrachten en scholieren over artificiële intelligentie in de klas: “Ik laat mijn leerlingen praten met Einstein”
-
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
Onderwijsbonden starten dinsdag in Antwerpen met reeks van vijf actiedagen
De onderwijsvakbonden ACOD Onderwijs, COC en VSOA Onderwijs organiseren in mei vijf actiedagen uit onvrede met het rapport van de Commissie van Wijzen. Concreet organiseren ze op vijf verschillende dagen in vijf verschillende steden in alle Vlaamse provincies betogingen. Antwerpen is als eerste aan de beurt op dinsdag 7 mei. Daar start de actie om 10 uur op het Operaplein. -
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
-
Voor het eerst leerplan van leerkrachten zélf goedgekeurd
-
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”
Oog hebben voor het welbevinden je leerlingen, het kàn. Twee leerkrachten getuigen hoe zij het in de klas aanpakken, maar ze vertellen ook openlijk hoe ze daarbij soms op het randje van hun kunnen belanden. “Als je niet weet hoe je echt kan helpen, geeft dat een zware emotionele last.” -
Individuele aanpak van leerlingen zorgt voor veel werkdruk: 83% van de leerkrachten klaagt over onnodige administratie
Meer dan vier op de vijf leerkrachten en directies worstelen met veel planlast in hun job. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Onderwijsinspectie. De belangrijkste oorzaak is de individuele aanpak voor leerlingen die extra zorg nodig hebben, of net meer uitgedaagd moeten worden. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter