Meer kleuters in buitengewoon onderwijs

Het aantal kleuters in het buitengewoon onderwijs blijft toenemen. Ze zijn al met 2.739, een toename met 38 procent in vijf jaar tijd.

adb
Bron: BELGA, De Morgen

Dat meldt Vlaams parlementslid Johan Danen (Groen), op basis van cijfers van de administratie.

Ook in februari van dit jaar waren opnieuw meer kleuters ingeschreven in het buitengewoon onderwijs dan een jaar geleden, de zoveelste stijging op rij, terwijl er al te weinig plaatsen zijn volgens De Morgen. De krant baseert zich op een telling van het Departement Onderwijs en Vorming in februari. De definitieve cijfers zijn er pas tegen het einde van het jaar, maar die zullen normaal weinig verschillen van deze telling. Het is nu al duidelijk dat de stijging van de afgelopen vijf jaar zich voortzet.

Ook bij het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), dat een verslag moet opstellen voordat een kind naar het buitengewoon onderwijs kan, merken ze een stijging in het aantal zorgvragen. “We zien vooral de ‘vagere’ diagnoses toenemen”, zegt Stefan Grielens van het CLB aan de krant. “Daarmee bedoelen we de stoornissen die zich niet bij iedereen op dezelfde manier manifesteren, zoals autisme, gedragsproblemen of een zwakke begaafdheid.”

Onderzoek naar een verklaring is er vooralsnog niet. Maar Grielens ziet een dubbele tendens. “Enerzijds heeft het te maken met de versoepeling van de instapwaarden voor kleuters in het buitengewoon onderwijs. Anderzijds krijgen wij signalen dat er ook gewoon meer zwakke kleuters op school zitten. Jonge kinderen hebben tijdens corona ontwikkelingskansen gemist en komen minder voorbereid naar de klas.”

Katholiek Onderwijs Vlaanderen wijst er bovendien op dat scholen zich door het lerarentekort overbevraagd voelen en daarom misschien sneller leerlingen doorverwijzen.

“Zorgwekkend”

Volgens Groen-parlementslid Danen volgt het kleuteronderwijs dezelfde evolutie als het lager en secundair onderwijs. “Ook daar zit het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs al jaren in stijgende lijn. Het is zorgwekkend dat al erg jonge kinderen zo vlot worden doorverwezen naar het buitengewoon onderwijs.”

In theorie kunnen leerlingen uit het buitengewoon onderwijs nadien terugkeren naar het reguliere onderwijs, maar dat blijkt veeleer de uitzondering. Terwijl 5.752 kleuters en lagereschoolkinderen bij de start van het schooljaar 2021-2022 de overstap maakten naar het buitengewoon onderwijs, maakten slechts 172 kleuters en lagereschoolkinderen die beweging in de omgekeerde richting, weet Danen.

“Eens je in het buitengewoon onderwijs belandt, is de kans eerder klein dat je nog terugkeert naar een reguliere school. Net daarom is het ontzettend belangrijk dat er van bij het begin sterk ingezet wordt op inclusie”, benadrukt hij. Het oppositielid vreest echter dat het nieuwe leersteundecreet net die inclusie nog verder terugschroeft. “Met dit nieuwe decreet zegt de regering letterlijk dat ze de ambitie nog verder terugschroeft en nog meer leerlingen uit het reguliere onderwijs zal weren.”

Danen pleit daarentegen voor meer inclusief onderwijs en ondersteuning van leerkrachten. “Als er écht in wordt geïnvesteerd, biedt inclusief onderwijs tal van voordelen. Zowel voor sterkere leerlingen, die van jongs af aan op een natuurlijke manier leren omgaan met diversiteit, als voor leerlingen die nood hebben aan meer ondersteuning. Niet alleen worden die laatsten een stuk meegestuwd door de sterkere leerlingen, ook zorgt inclusief onderwijs ervoor dat ze naar school kunnen gaan dicht bij huis en een sociaal netwerk kunnen opbouwen”, besluit Danen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen