Autootje op waterstof heeft bereik van ruim 2.000 kilometer: “In 2050 is dit normaal”
Een groepje Nederlandse studenten werkt aan ’s werelds efficiëntste waterstofauto. Hun torenhoge ambitie: meer dan 2.000 kilometer rijden op minder dan één kilo waterstof. Is dit een eenmalig prestigeproject of wordt het de toekomst van onze mobiliteit? “We hebben de uiterste grenzen opgezocht en zo bizarre efficiëntie behaald.”
KIJK. Zo ziet de ‘Eco-Runner XIII’ eruit tijdens een ritje door Delft
Elk jaar bouwen studenten van het Eco-Runner Team Delft een efficiëntere waterstofauto, maar het nieuwste exemplaar moet zo goed en stevig zijn dat het mogelijk is om er een wereldrecord mee te breken: minimaal 2.056 kilometer op 950 gram waterstof. Om dit te doen, hebben de ingenieurs gekeken naar een betere robuustheid en weerstand.
Eliane van Boxtel van het team vertelt over het prototype dat amper 71 kilo weegt: “Het is maar een klein stadsautootje voor één persoon. En dat is prima. Auto’s tellen vaak vijf stoelen, terwijl die amper bezet worden. Daar is veel brandstof voor nodig, voor al die extra’s.” De auto is ook compleet gestript van alle overbodige luxe. “We hebben de uiterste grenzen opgezocht en zo bizarre efficiëntie behaald”, vertelt Van Boxtel. Wat het project heeft gekost, wil ze niet kwijt. “We hebben veel hulp van sponsors gekregen en het prototype zelf in elkaar gezet in onze werkplaats. Laat ik het daarbij houden.”
“De volgende stap is de ontwikkeling van een auto die de straat op mag, maar nog steeds zo efficiënt mogelijk is.”
Zestig uur op Duits circuit
In juni mikken ze met de Eco-Runner op een Duits circuit op het wereldrecord ‘langste afstand ooit gereden door een waterstofauto zonder te tanken’. Zo’n zestig uur lang rondjes rijden met een snelheid van 45 kilometer per uur, dat is het doel dit jaar. De langetermijnvisie: in het jaar 2050 moet het gebruik van deze auto het ‘nieuwe normaal’ zijn in een wereld die leefbaarder is dan nu.
De waterstofauto van Eco-Runner zet groene waterstof om in elektrische energie. Hierbij ontstaat alleen waterdamp en warmte. De grootschalige uitrol van zo’n wagen kan dus veel milieuwinst opleveren. Dat is ook een doel van de studenten, aldus Van Boxtel. “Onze focus ligt op duurzaamheid, een samenleving zonder gebruik van fossiele brandstoffen en dus ook geen emissies. Daarvoor moeten alle voertuigen kleiner, lichter en aerodynamisch zijn. Ook is het de bedoeling dat mensen samen duurzamer en efficiënter met transport omgaan, door in de stad bijvoorbeeld vervoersmiddelen te delen.”
Minder zuinig
Ondanks de afmetingen en het minimale comfort ziet Van Boxtel in de toekomst mogelijkheden voor een consumentenversie. “De volgende stap is de ontwikkeling van een auto die de straat op mag, maar nog steeds zo efficiënt mogelijk is.”
Er bestaan nu al consumentenauto’s op waterstof, maar die zijn minder zuinig. Zo heeft de BMW iX5 Hydrogen twee waterstoftanks die samen net geen 6 kilo waterstof kunnen opslaan en daarmee een actieradius van 504 kilometer hebben. En de Toyota Mirai heeft een tankinhoud van 5,6 kilo: met een volle tank kan tot 650 kilometer worden gereden. De waterstoftanks zijn in drie tot vier minuten weer te vullen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen