Renaissance van de toerismesector in China: binnenlandse reizen nemen met twee derde toe

Zaterdag begon de vijfdaagse vakantie in China. Er werden 274 miljoen reizen gemaakt. Een stijging van 70,8 procent tegenover vorig jaar.

Waarom is dit belangrijk?

Het heropstarten van de economie verliep in China wat moeizaam. De cijfers zijn een welkom duwtje in de rug voor de dienstensector.

In het nieuws: Chinezen herontdekken binnenlands toerisme.

Het eerste reisseizoen zonder COVID-maatregelen is van start gegaan en de Chinezen hebben ervan geprofiteerd.

  • Binnenlandse reizen stegen met 70,8 procent tegenover vorig jaar, wanneer grote delen van China nog op slot waren door het ‘Zero COVID’-beleid.
  • Zo waren er tijdens de vijfdaagse vakantie 274 miljoen binnenlandse reizen. In vergelijking met het pre-COVID jaar 2019 werd een stijging van 19 procent genoteerd, meldt het Ministerie van Cultuur en Toerisme op haar website.
  • Tijdens deze reizen werd 148 miljard yuan (21 miljard dollar) gespendeerd. Een stijging van 128.9 procent tegenover 2022. Het lijkt een indicator dat de gezondheid van de Chinese economie aan de beterhand is.
  • Volgens de China Tourism Acadamy zullen toeristische reizen dit jaar met 73 procent toenemen tegenover 2022, goed voor 4,55 miljard binnenlandse reizen.

De andere parameters

  • De dienstensector is in april licht gestegen, maar aan een trager tempo dan in maart werd opgemeten. Zo meldt CNBC.
  • “De sterke data over het vakantietoerisme, samen met de nog steeds solide Purchasing Managers Index (PMI) voor de dienstensector in april, voorspellen veel goeds voor het herstel van de consumptie en de dienstensector in de komende maanden, ondanks de afzwakking van de groei van de verwerkende industrie”, schreef Goldman Sachs in een nota.
  • Ook de infrastructuurprojecten krijgen een stevige injectie. China zal dit jaar 17 procent meer investeren dan vorig jaar in projecten rond mobiliteit, infrastructuur, energie en industrie. (as)

(as)

Meer