Code rood bij Telenet door aanslepende softwareproblemen: “Maar we werken hard aan oplossingen”
Telenet worstelt al het hele jaar met IT-problemen. De Ombudsdienst voor Telecommunicatie wordt overspoeld door klachten van gedupeerde abonnees.
OPROEP. Ben jij een van de gedupeerden van de softwareproblemen bij Telenet en wil jij daarover getuigen? Laat het ons weten via 4040 en vergeet je gsm-nummer niet te vermelden.
KIJK. Woordvoerster bij HLN LIVE: “Weten niet wanneer het opgelost is”
De overstap naar een nieuw softwareplatform leidt al maanden tot ongekende problemen bij Telenet. En daar zijn elke dag steeds meer klanten de dupe van. Uit navraag van ‘De Standaard’ bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie blijkt dat de teller na de eerste vier maanden van dit jaar al stond op 1.785 nieuwe dossiers tegen Telenet. Dat zijn er gemiddeld vijftien per dag. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat bijna een verdriedubbeling.
De problemen verschillen van klant tot klant, zegt woordvoerster van Telenet Isabelle Geeraerts bij HLN LIVE. Sommige klanten hebben problemen met hun facturatie, andere dan weer met het raadplegen van hun mailbox. “Bij het begin van de uitrol van het nieuwe computersysteem waren er klanten die geen tv- of internetsignaal hadden. Daar hebben we meteen alle focus op gelegd en dat soort problemen zijn momenteel van de baan", klinkt het. Omdat Telenet deze klanten binnen de 48 uur wou helpen, zijn andere klachten langer blijven liggen. Het bedrijf vraagt daarom aan zijn klanten om nog even geduld te hebben. “We zijn er effectief mee bezig", aldus Geeraerts. "Het staat heel hoog op de agenda bij Telenet. Onze mensen werken heel hard om klanten weer de beste ervaring te geven.” Wanneer de problemen opgelost zullen zijn, kan Telenet niet zeggen.
Volgens het telecombedrijf zijn er enkele redenen die verklaren waarom de problemen zich blijven opstapelen. "Voor de medewerkers is er een leercurve wat betreft het nieuwe systeem. Zij krijgen ook trainingen", zegt de woordvoerster. Daarnaast wil Telenet graag extra mensen inschakelen om de klanten te woord te staan en de IT-problemen aan te pakken. “Maar door de krapte op de arbeidsmarkt is het moeilijk om mensen te vinden.”
Ombudsman trekt aan alarmbel
Ombudsman Luc Tuerlinckx trekt in ‘De Standaard’ aan de alarmbel. “Sinds de beginjaren van Telenet heb ik dit enorme aantal klachten niet meer meegemaakt. En dan zien wij zelfs maar het topje van de ijsberg”, zegt hij.
De klachten lopen erg uiteen, en zijn zowel administratief als technisch. Ze gaan over nieuwe decoders of modems waarvan de activering wekenlang op zich laat wachten, verhuisaanvragen die niet worden verwerkt, e-mailaccounts die plots niet meer werken, lopende contracten die ondanks herhaaldelijke aanvragen niet worden stopgezet en openstaande tegoeden aan klanten die pas na maanden worden terugbetaald. Zo'n veertig klanten die recht hebben op een sociaal tarief trokken naar de ombudsman omdat Telenet hen plots het volle pond aanrekende.
De getroffen abonnees vinden bovendien maar moeilijk gehoor. Door de klachtenlawine raakte ook de klantendienst overspoeld, met vaak ellenlange wachttijden tot gevolg.
Bertrand eist plan
De maandenlange problemen bij Telenet hebben intussen de federale regering bereikt. Alexia Bertrand (Open Vld), staatssecretaris van Consumentenbescherming, wil nog deze week samenzitten met Telenet. Ze eist een plan om de problemen op korte termijn op te lossen.
De vraag is maar of Telenet zo'n plan heeft, schrijft ‘De Standaard’. “Enkele maanden geleden dachten we dat de situatie stilaan onder controle was, dat we licht zagen aan het einde van de tunnel”, zegt Telenet-woordvoerster Isabelle Geeraerts. "Vandaag moeten we toegeven dat we nog steeds middenin de tunnel zitten. We zoeken geen flauwe excuses. Samen met de softwareleveranciers wordt hard gewerkt aan oplossingen."
Telenet wijst overigens niet met een beschuldigende vinger naar die leveranciers. Het is nu eenmaal een “technisch hoogstandje” om 2 miljoen klanten te verhuizen naar een ander IT-systeem, luidt het. “Vergelijk het met het vervangen van de motor van een vliegtuig terwijl je vliegt. Idealiter zet je het vliegtuig aan de grond en laat je de passagiers uitstappen, maar dat gaat hier niet.”
KIJK. Bertrand, staatssecretaris Consumentenbescherming, eist plan van Telenet
Verplicht klanten vergoeden
Oppositiepartij N-VA vindt dat telecomoperatoren verplicht moeten worden hun klanten te vergoeden als ze hen de beloofde service niet kunnen bieden. Kamerleden Michael Freilich en Anneleen Van Bossuyt hebben daarover een wetsvoorstel ingediend. “Want nu zijn consumenten nog te vaak aangewezen op de ‘goodwill’ van deze operatoren. Met dit voorstel garanderen we dat hun ongemak vergoed zal worden”, legt Freilich uit.
Het systeem bestaat al langer in Nederland en heeft daar zijn nut ook bewezen, zegt hij. Voor België zou dit een primeur zijn. “Ons voorstel werd ook al afgetoetst met de ombudsman. Waar wachten we nog op?”
Prijsstijging
Telenet kondigde recent nog aan dat vanaf 5 juni de tarieven met 6 procent verhoogd zullen worden. Volgens de woordvoerster dient de indexering om de gestegen kosten van het bedrijf door te voeren. “Klanten die meerdere dagen zonder diensten zaten, werden uiteraard gecompenseerd. Dat is nog steeds onze filosofie”, aldus Geeraerts.
KIJK. Code rood bij Telenet door aanslepende softwareproblemen
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
25
Landbouwers snakken naar droog weer
-
PREMIUM41
Gedaan met de pastis, weg met het biertje-bij-de-ballen: alcoholtesten op kampioenschappen liggen petanquespelers zwaar op de lever
Wie petanque zegt, denkt pastis. Maar niet op kampioenschappen in Vlaanderen, want de Petanque Federatie Vlaanderen (PFV) hanteert sinds kort een absolute nultolerantie op het vlak van alcohol en voerde al 200 controles uit tijdens wedstrijden. “Dictatoriale waanzin”, vinden petanquers die hun hobby al jaren beoefenen met een bal in de ene hand en een streekbiertje in de andere. “We konden niet anders”, repliceert de sportief directeur van de PFV. -
Mijntelco
Storingen: welke telecomproviders hebben er het vaakst last van? En wanneer mag je op een compensatie rekenen?
Oké, de uitrol van 5G en glasvezel kan zeker sneller. Maar over het algemeen zit het met de vaste en mobiele netwerkdekking in België snor. Dat blijkt uit het jaarverslag van het BIPT, de telecomwaakhond in ons land. Toch kent elke telecomspeler wel eens storingen op het netwerk. Welke provider scoort op dat vlak het best en welke het slechtst? En kan je je schade vergoed krijgen? Mijntelco.be overloopt. -
-
Telenet verhoogt tarieven met 6 procent
-
80
HET DUEL. Hedebouw (PVDA) en Ongena (Open Vld) over rijkentaks: “Mark Couckes van de wereld trekken weg, enkel Jos en Maria blijven over”
Op zondagmiddag gaan twee politieke toppers in debat in de studio van VTM Nieuws. Vandaag in ‘Het Duel’: communisten versus liberalen. PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw verdedigde fel zijn plannen voor de begroting tegen Open Vld-voorzitter Tom Ongena. Die laatste kon uitleggen waarom onder de regering van partijgenoot Alexander De Croo de tekorten de pan uit swingden. “Ik ben blij dat we toen ingrepen. Anders hadden we nu een krimpende economie gehad.” -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
Weinig mensen die het weten, maar een alarmsysteem installeren verhoogt niet alleen je veiligheid. Je krijgt er ook korting mee op je brandverzekering. Independer.be legt uit hoe de vork in de steel zit voor zowel eigenaars als huurders. -
PREMIUM24
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
-
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
-
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
In de lente en zomer brengen we veel meer tijd door in onze tuin. Het is dan ook de periode waarin ergernissen kunnen opduiken. Want wat met overhangende takken, of buren die nieuwe bomen planten? En mag je op zondag je gras maaien of op je appartement barbecueën? Bouwsite Livios vroeg het aan advocate Astrid Clabots. -
Federaal parket trekt dossier van vermoorde Laura Trappeniers en haar verdwenen echtgenoot op Tenerife naar zich toe
De bevoegde Belgische autoriteiten hebben gisteren besloten om het dossier van de op Tenerife vermoorde Laura Trappeniers (66) en haar nog altijd vermiste echtgenoot Marc Olbrechts (71) naar het federale niveau te tillen. Concreet kan het federaal parket nu ook onderzoeksdaden voorstellen aan het Spaanse gerecht en manschappen sturen. Het blijft voorlopig een mysterie wat er precies is gebeurd, stelt onze collega ter plaatse op het Spaanse eiland vast. -
PREMIUM
Hebben wetenschappers nieuwe genetische vorm van alzheimer ontdekt? “2 op de 100 lopen rond met gen dat de hersenaandoening kan veroorzaken”