Ex-wielrenster leert leerlingen hoe ze VeloVeilig naar school kunnen: “Ouders die hun kinderen met de wagen brengen, dat lost niks op”
VeloVeilig Vlaanderen, dat is ook: VeloVeilig naar school. Steeds meer scholen schakelen vandaag een versnelling hoger als het over de fietsveiligheid van hun leerlingen gaat. Zo ook in het Lyceum van Ieper, waar fietstochten geen uitzondering zijn en leerlingen zelfs hun ketting en remmen leren onderhouden. “Ouders durven hun kinderen het verkeer niet meer insturen, het is onze taak geworden om hen dat bij te brengen”, zegt LO-lerares en ex-renster Ilse Geldhof.
“Eén per één, jongens en meisjes! En mooi achter mekaar fietsen.” Mevrouw Geldhof is streng wanneer het op haar kleine pelotonnetje van het tweede middelbaar aankomt. Haar leerlingen - iedereen keurig met fluohesje, enkelen met helm op het hoofd - weten: als ze van het Lyceum van Ieper over de vestingen van de stad naar de sporthal of het zwembad fietsen, is het ‘elk op z’n kantje’. “Er zijn andere fietsers, tegenliggers met honden, die mensen hebben ook recht op hun kantje van het fietspad. Het verkeer, dat zijn niet enkel fietsers, niet enkel wandelaars, niet enkel auto’s, dat is iedereen sámen.”
Ik heb ervaring en kan inschatten wat een automobilist gaat doen. Maar een kind dat dezelfde weg neemt, niet. Het is onze taak om het hen te leren
Ilse Geldhof (50) kan het weten. Al járen zit ze op de fiets. Als eliterenster won ze ooit de Omloop van het Hageland, viel ze zwaar in de laatste Milaan-Sanremo die voor vrouwen werd verreden en werd ze Belgisch kampioen in 2008. Vandaag maalt ze nog steeds zo’n 300 kilometer per week, maar is ze vooral LO-leerkracht in het eerste en het tweede middelbaar. En daar is fietsveiligheid, hoe kan het ook anders, haar stokpaardje. “Ik ga ervan uit: zodra ik op mijn fiets zit, ben ik onzichtbaar. Het verschil is dat ik 50 jaar ben, ervaring heb en kan inschatten wat een automobilist gaat doen. Maar een kind dat dezelfde weg neemt, heeft dat niet. Het is onze taak om het hen te leren.”
(lees verder onder de foto)
Kinderen leren van thuis uit steeds minder verkeersvaardigheden, net omdat hun ouders schrik hebben en hen dus veilig met de wagen voor de poort afzetten
Eigen fietstocht
1 op de 6 Vlamingen vindt zijn buurt onveilig voor jonge fietsers, zo leerde het grote VeloVeilig-onderzoek bij het op gang trekken van onze campagne. 1 op de 3 heeft schrik in het verkeer, bleek vorig jaar al. “Het wordt er niet beter op, merken we. Kinderen leren van thuis uit steeds minder verkeersvaardigheden, net omdat hun ouders schrik hebben en hen dus veilig met de wagen voor de poort afzetten”, weet Ilse. “We begrijpen dat. Het ís niet evident om je 11-, 12-jarige na het dorpsschooltje in pakweg Elverdinge of Boezinge met de fiets naar de stad, naar de middelbare school in Ieper, te sturen. Maar het is geen oplossing, want het brengt alleen maar meer wagens in het verkeer. Naar school fietsen betekent oefenen, er tijd in steken.”
En dat doen ze in Ieper. Op het einde van de maand organiseert Ilse, samen met haar drie sportcollega’s Steven, Laura en Ringo, voor het eerst een Fietsweek, met onder meer workshops dode hoek, behendigheid en zelfs EHBO en reanimatie. Maar het Lyceum gaat nog een stap verder dan een projectweek alleen. “Sinds de coronapandemie gaan we niet langer met de bus, maar met de fiets naar de sporthal. En fietsveiligheid is ook onderdeel van onze lessen Techniek. Al in het eerste trimester van het schooljaar maken de leerlingen een klassikale fietstocht, om hen in groep te leren fietsen, problemen onderweg op te lossen en het nut van een goed onderhouden fiets aan te tonen. Want ook hoe ze hun ketting het best onderhouden, moeten ze leren. De jongeren krijgen ook de opdracht om zelf een fietstocht in elkaar te steken, rekening houdend met alles wat ze hebben geleerd. We leren hen zelfs de trappen nemen aan het station.”
Mag Ilse hardop dromen, dan draagt elke leerling van elke school voortaan een fluohesje én een fietshelm. “Ik begrijp niet dat een helm niet wordt verplicht. Dan kan niemand nog oordelen of dat wel ‘cool’ genoeg is, toch? Steeds meer scholieren dragen ‘m hier. Van de 456 leerlingen heeft bijna de helft er een. 35 procent draagt fluo, telden we een aantal maanden geleden. Da’s al een heel pak, maar dat cijfer moet omhoog, overal in Vlaanderen. Mijn ultieme droom is dat het ongemakkelijk wordt als je op je fiets stapt zonder. Het zou een reflex moeten zijn, net zoals het evident is om in de wagen een gordel te dragen. En de ideale schoolomgeving? Dat is er een waar wagens traag rijden en ruim afstand houden als ze voorbijsteken. Als wielrenster trainde ik vaak in het buitenland- ik ga nog steeds fietsen in Spanje- en daar is de mentaliteit toch anders. Terwijl wij hier onzichtbaar zijn, is de zwakke weggebruiker ginder heilig. Wagens stoppen er al van ver als ze zien dat je aan het zebrapad staat. Anderhalve meter afstand bij het inhalen, is er standaard. Als we dát al allemaal eens konden doen... Voor een fietshelm en een anderhalve meter zijn geen grote budgetten nodig. Maar het zou het al een pak veiliger maken voor onze kinderen, zeker?”
KIJK. Jamie-Lee Six stelt enkele vragen aan LO-lerares en ex-renster Ilse Geldhof
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
16
Regering gaat nieuwe gesloten centra voor illegalen bouwen in Jabbeke en Jumet
-
Peeters sleutelt aan terugkommoment voor beginnende bestuurders
Er komen een aantal bijsturingen aan het terugkommoment voor beginnende bestuurders. Dat heeft de Vlaamse regering beslist op voorstel van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Zo zal bijvoorbeeld elke erkende instelling in de toekomst over één handgeschakeld en één automatisch geschakeld voertuig moeten beschikken. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
PREMIUM57
Nieuw programma ‘Knappe koppen’ veroorzaakt nieuwe rel bij VRT: “Schaamteloos en cynisch”
-
Anns dochter Sofie (12) werd gegrepen door vrachtwagen: “Die chauffeur kan zijn kinderen nog knuffelen. Ik kan alleen tegen haar foto nog zeggen dat ik haar graag zie”
Hoe maken we Vlaanderen samen VeloVeilig? Dat is de vraag die HLN deze week samen met alle fietsers en automobilisten wil beantwoorden in het grootste fietsonderzoek ooit. Sofie De Ridder was 12 toen ze op haar fiets werd gegrepen door een vrachtwagen. Op de laatste dag van het schooljaar, een prachtige vakantie en een heel leven voor zich. Haar mama Ann getuigt. “Wekenlang heb ik gedacht dat ik in een televisiespel zat, ik dacht ‘ze zijn me aan het testen om te zien hoe een mens reageert die zijn kind verliest’. Zo onwezenlijk voelde het.” -
Veloveilig-ambassadeur Frank Duboccage laat zien waar het mis kan gaan in Kortenberg
Hoe maken we Vlaanderen samen VeloVeilig? Dat is de vraag die HLN deze week samen met alle fietsers en automobilisten wil beantwoorden in het grootste fietsonderzoek ooit. Weerman Frank Duboccage is ambassadeur van de actie in Vlaams-Brabant. Hij bezocht maandag zijn eigen zwarte punt in Kortenberg. -
Twee jaar na dood van baby in crèche ’t Sloeberhuisje wil parket vader van uitbaatster voor assisen wegens doodslag
Gent
-
Slaagkans van IVF verschilt enorm per ziekenhuis: rapport rangschikt Belgische fertiliteitscentra
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Vrouwen krijgen een kwart minder pensioen dan mannen
24 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChristophe Vandepoel
Monique Verschueren
Danny Damiaens
Seppe Theunis
Heimo Davidts