Ombudsman energie waarschuwt voor ‘bill shock’ als 500.000 Belgen straks sociaal tarief verliezen

© Shutterstock

Een half miljoen mensen zal vanaf 1 juli geen recht meer hebben op het sociaal tarief. Het wegvallen van die steunmaatregel zorgt ervoor dat de elektriciteit- en aardgasfactuur voor die klanten vanaf deze zomer flink weer omhoog zal gaan. “Begin nu al met prijzen te vergelijken en durf ook een tegenvoorstel te doen”, waarschuwt ombudsman voor energie Eric Houtman.

Laurence Torck

Begin juli komt er een einde aan het sociaal tarief dat in 2021 werd ingevoerd. Het doel van dat tarief was om elektriciteit en gas goedkoper te maken voor gezinnen in een moeilijke of kwetsbare situatie. “Dat tarief was eerst geldig tot het einde van 2021, maar werd vanaf 2022 telkens verlengd. De laatste verlenging was tot 31 maart 2023”, zegt Eric Houtman.

Aanvankelijk was het de bedoeling om met een uitfasering te werken. “Uiteindelijk ging dat niet door en wordt alles stopgezet vanaf 1 juli. Plots zullen die mensen dus wel de volle pot moeten betalen.” Maar dat is wel beduidend meer dan wat ze tot nu toe betaald hebben. Volgens Houtman kan dat dan ook voor een ‘bill shock’ zorgen.

Voor de elektriciteitsprijs valt het wegvallen het sociaal nog mee, zegt ombudsman Eric Houtman. Gas kan volgens hem wel een stevig prijsverschil opleveren.© BART DEWAELE

“Het wordt stopgezet omdat de prijzen op de internationale markt dalen en dat heeft een impact op de commerciële prijzen. Maar het verschil met het tarief blijft wel groot. Voor de elektriciteit valt dat nog relatief gezien mee, daar spreken we van een verschil van zo’n 140 euro op jaarbasis. Maar voor gas is het een ander verhaal. De gemiddelde prijs bedraagt dan 1.433,55 euro maar met een sociaal tarief gaat het om gemiddeld 692,28 euro. De mensen die zonder vallen, zullen dus dubbel zo veel moeten betalen.” Volgens de federale energieregulator Creg gaat het om 300.000 klanten voor gas en 500.000 klanten voor elektriciteit die vanaf 1 juli geen recht meer hebben op het sociaal tarief.

LEES OOK. Al 120 klachten dit jaar over lange wachttijden voor maandelijkse afrekening energiefactuur: “Dit moet echt gedaan zijn” (+)

Nu al vergelijken

Vanaf 1 juli zijn leveranciers verplicht om het goedkoopste product toe te passen voor die klanten en dat voor de periode van drie maanden. “Maar die laagste prijs is ook weer afhankelijk van bij welke leverancier je zit en als het om variabele tarieven gaat, dan kunnen die ook nog altijd stijgen. Ik stel me ook de vraag wat er nadien met die klanten moet gebeuren, wanneer die drie maanden voorbij zijn”, aldus Houtman.

De ombudsman raadt klanten aan om niet te wachten tot 1 juli maar om nu al na te gaan wat voor hen het beste werkt. “Alle leveranciers hebben andere pakketten en andere prijzen. Raadpleeg daarom nu al de V-test en bekijk wat het voordeligste is. De meeste klanten hebben nu al een voorstel gekregen van hun energieleverancier, dus zij kunnen perfect gaan vergelijken.”

Hij raadt ook na om te bekijken of de aanbieding ook effectief de goedkoopste is: “Is dat niet het geval en ga je niet akkoord met wat ze je aanbieden, maak dan een tegenvoorstel of neem contact op met een andere leverancier.”

Problemen met software blijft voor problemen zorgen met energiecontracten

 

Het nieuwe softwaresysteem dat eind 2021 al uitgerold werd, blijft voor problemen zorgen met energiecntracten.

Federaal ombudsman Eric Houtman spreekt woensdag volgens VRT Nieuws van meer dan 100.000 vastgelopen contracten in Vlaanderen alleen al. Daar zitten dan wel ruim 20.000 problematische dossiers van netbeheerder Fluvius bij. Fluvius-woordvoerder Björn Verdoodt spreekt over 15.000 geblokkeerde contracten bij Fluvius zelf en 5.000 bij Atrias, het nieuwe dataplatform dat in november 2021 over heel België werd uitgerold om de gebruiksgegevens van elke elektriciteits- en gasconsumenten in ons land beter te beheren. Atrias waarschuwde al in november 2021 voor vertragingen in facturatie en moeilijke leverancierswissels: die problemen zijn er nog altijd.

Federaal ombudsman Eric Houtman is er niet gerust op: hij vreest dat de problemen zeker nog tot eind dit jaar zullen aanhouden. Bij Fluvius klinken ze optimistischer. Sinds een paar maanden is er een taskforce met de netbeheerders, Atrias en de energieleveranciers opgericht. Die moeten in gezamenlijk overleg de geblokkeerde dossiers individueel aanpakken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen