Steeds meer bedrijven helpen VeloVeiligheid verhogen: “Wie met de fiets komt werken, moet eerst les volgen”
Geen files en een frisse kop op kantoor: de fiets verleidt één op de zeven werknemers. Langs de zijlijn worden ze steeds harder aangemoedigd door hun werkgever, met mooie fietsvergoedingen, veilige fietspaden én zelfs droogkasten voor natte fietskledij. VeloVeilig naar het werk staat bij bedrijven alsmaar hoger op de agenda. Zo ook in de Antwerpse haven: “Werknemers die een fiets willen leasen, moeten verplicht een fietsopleiding volgen.”
Geen filestress: check. Mooie fietsvergoeding? Check. Conditiepeil op punt: mooi meegenomen. Arriveren met een wakkere kop? Check. Geen verrassing dus dat de fiets steeds meer mensen kan bekoren om naar het werk te pendelen. De voorbije vijf jaar steeg het aantal fietsende werknemers in ons land met 26 procent, zo blijkt uit de driejaarlijkse woon-werkverkeerbevraging van de FOD Mobiliteit bij 4.000 private en publieke werkgevers. Eén op de zeven fietst naar het werk. En steeds meer bedrijven zorgen dat dat ook VeloVeilig kan. De Antwerpse haven, met zijn zwaar verkeer en industrie nochtans niet meteen een plek die je met fietsveiligheid associeert, is er zo een. Havenbedrijf Antwerpen-Brugge trekt de komende jaren 40 miljoen euro uit om de meer dan 200 kilometer aan fietspaden in het havengebied verder aan te vullen, comfortabel en veilig te maken.
Ons doel is om de komende tien jaar elk bedrijf bereikbaar te maken via een vrijliggend fietspad, veilig weg van het vrachtverkeer en de vaak hogere snelheden in de haven
KIJK. Sportjournalist Stijn Vlaeminck is ambassadeur voor VeloVeilig in Oost-Vlaanderen, hoe ervaart hij de fietsveiligheid in Gent?
200 kilometer fietspad
Dat is ook nodig, want net als in de rest van Vlaanderen komen er van de 73.000 werknemers in de haven steeds meer met de fiets, de e-bike of de speedpedelec. En met zoveel fietsers in dat industriegebied hadden ze jaren geleden bij de bouw en uitbreiding, bijvoorbeeld van sluizen, geen rekening gehouden. Die historische achterstand wordt in sneltempo goed gemaakt: de haven telt vandaag al meer dan 200 kilometer fietspad, waarvan tientallen kilometer vrijliggend, drie meter breed en die er bovendien bijzonder veilig bij liggen. Gevaarlijke spoorkruisingen werden aangepakt en loodrecht gemaakt zodat pendelaars onmogelijk nog met hun wiel in de sporen kunnen vast raken. En er staan projecten op stapel om verschillende sluizen toegankelijker te maken. Dat is niet alleen goed nieuws voor de duizenden fietsende werknemers in het havengebied overigens, maar ook voor toeristen die via het knooppuntennetwerk - want ook dat is er tegenwoordig - de haven willen verkennen.
(Lees verder onder de foto)
De komende tien jaar worden nog eens 115 projecten uitgevoerd. “Wij dragen fietsveiligheid bijzonder hoog in het vaandel en ons plan is grootschalig en ambitieus”, zegt Evelyn Tiebos, woordvoerder van Port of Antwerp-Bruges. “Ons doel is om de komende tien jaar elk bedrijf bereikbaar te maken via een vrijliggend fietspad, veilig weg van het vrachtverkeer en de vaak hogere snelheden in de haven. We hebben een online meldpunt voor gevaarlijke punten en ook bedrijven worden actief betrokken in ons masterplan.”
De minimale woon-werkafstand bij ons ligt al gauw op 15 kilometer en dus werd de speedpedelec bijzonder populair in ons leaseplan. Maar al snel gebeurden een aantal zware ongevallen. Daar kunnen we niet van wegkijken
Verplichte fietsopleiding
Een van die bedrijven die binnen de haven een pioniersrol spelen als het op fietsveiligheid aankomt, is BASF. Hun 3.800 werknemers fietsen wekelijks maar liefst 42.500 kilometer bijeen. Het chemiebedrijf won met zijn fietsbeleid zelfs de Business Mobility Award. “Toen we in 2017 startten met fietsleasing- de Oosterweelwerken zouden starten en we hoopten dat fietsen een deel van de daarbij horende mobiliteitsproblemen zouden kunnen oplossen- merkten we plots een enorme toename aan ongevallen op”, vertelt Frederik Pieters, stafmedewerker en projectleider van het fietsveiligheidsproject bij BASF. “BASF, moet je weten, zit helemaal in het noorden van de haven en weinig mensen wonen in de onmiddellijke omgeving van het werk. De minimale woon-werkafstand bij ons ligt al gauw op 15 kilometer en dus werd de speedpedelec bijzonder populair in ons leaseplan.”
Elke werknemer met een leasefiets is verplicht om een fietsopleiding te volgen én om fluorescerende kledij te dragen. Het verschil is frappant: we reduceerden het aantal ongevallen met 35 procent
Met de gevolgen vandien helaas. Er gebeurden een aantal zware ongevallen en sommige werknemers waren weken tot maanden uit. “In de chemische industrie heerst een enorme veiligheidscultuur, zowel binnen het bedrijf, maar ook daarbuiten. We konden daar dus niet zomaar van wegkijken.” BASF ging over tot diepgaand onderzoek en analyseerde zomaar even 155.000 fietsritten van hun werknemers. “Via het inklokken aan de fietspoort konden we nagaan met welke fietsen - gelinkt aan hun leaseplan - werknemers kwamen, van waar ze kwamen, welke shift ze deden, enzovoort. We koppelden de ritten zelfs aan de weersomstandigheden. Uit onze analyse bleek dat vooral wie een langere afstand reed en met een hogere snelheid fietste, meer risico liep. Ervaring daarentegen, verlaagde het risico. Met die resultaten zijn we aan de slag gegaan.”
IJzeldagen kondigen we aan, om ongevallen te voorkomen. Onze mensen krijgen naast een fietsvergoeding daarom ook een tegemoetkoming voor het openbaar vervoer als het gaat vriezen. Er zijn douches, omkleedruimtes én droogkasten voor wie door de regen heeft moeten fietsen
BASF sensibiliseerde niet alleen met een postercampagne. Sinds het onderzoek is elke werknemer met een leasefiets - dat zijn er vandaag 1.516 - verplicht om een fietsopleiding te volgen én om fluorescerende kledij te dragen, ongeacht of ze nu met een koersfiets, e-bike of speedpedelec naar het werk komen. “Het verschil is frappant”, vertelt Frederik. “We reduceerden het aantal ongevallen met 35 procent. Waar vroeger vier ongevallen per 100.000 kilometer gebeurden, zijn dat er vandaag tweeënhalf. Al streven we ernaar dat cijfer uiteraard ooit op nul te krijgen. We zetten ondertussen alle ongevallen uit op kaart, om een zicht te krijgen op de kritieke punten langs de invalswegen. Daar hopen we de missing links nog aan te pakken, in samenspraak met het havenbedrijf, de districten en de bevoegde gemeenten.”
(Lees verder onder de foto)
Gratis fietshelm
Ook Port of Antwerp-Bruges wil voor hun eigen fietsende mensen een voorbeeld stellen. Bij het havenbedrijf zelf komt bijna de helft - 718 van de 1.660 medewerkers - met de fiets naar het werk. Zij kunnen onder meer rekenen op een gratis fietshelm en fluohesje, praktijkles om met de speedpedelec te leren rijden, gratis fietstassen en standaardbedrijfs- en plooifietsen en fietsleasing. “IJzeldagen kondigen we aan, om ongevallen te voorkomen. Onze mensen krijgen naast een fietsvergoeding daarom ook een tegemoetkoming voor het openbaar vervoer als het gaat vriezen. Er zijn laadpunten, douches en omkleedruimtes én droogkasten voor wie door de regen heeft moeten fietsen. Zo maken we fietsen naar het werk helemaal aantrekkelijk.”
Stijn Bogaerts (40) uit Hoevenen fietst elke dag naar zijn werk in de haven van Antwerpen
Via fietssnelweg F12, het vernieuwde fietspad langs Fort Filips en het brede, vrijliggende fietspad door de haven, staat Stijn Bogaerts in een wip op het werk. Elke dag maalt hij twee keer 23 kilometer met de koersfiets van en naar zijn kantoor aan de Van Cauwelaertsluis, pal in de haven.
“Ga ik met de fiets, dan weet ik dat ik op tijd arriveer op het werk. En ik kom tenminste ook terug thuis op het uur waarop ik zou moeten thuis komen na een werkdag. Met de wagen wordt het alsmaar drukker.” Al acht jaar fietst Stijn Bogaerts elke dag met de koersfiets naar zijn job op de infrastructuurdienst van Port of Antwerp-Bruges. Door weer en wind, winter, zomer. “Elke werkplek heeft zelfs droogkasten, voor pendelaars die na een regenachtige ochtendrit toekomen met natte fietskledij”, vertelt hij.
“Bij de bouw van de bruggen ter hoogte van het sluizencomplex, zo'n 50 jaar geleden, hadden ze wellicht nooit gedacht dat daar ooit iemand met de fiets zou over komen. (lacht) Daar liggen vandaag dan ook nog de werkpunten als het over fietsveiligheid gaat. Maar de haven zet er heel hard op in. Ik fiets het gebied binnen over een drie meter breed fietspad van bijna tien kilometer lang waarlangs alle kruisingen met bedrijventerreinen geneutraliseerd zijn.”
Stijn zocht de veiligste route uit. En dat loopt via de fietssnelweg en de goed uitgeruste paden doorgaans gesmeerd. Vorig jaar ging het evenwel mis, toen Stijn in Ekeren, buiten de haven, werd aangereden en de chauffeur vluchtmisdrijf pleegde. “Ik brak mijn rug en ben nog steeds niet voltijds aan het werk. Naar het werk fietsen, is oppassen geblazen, maar het weerhoudt me niet. Ik hoop dat het ooit weer elke dag kan.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ziekenwagen in de flank aangereden op kruispunt in Temse
Temse -
184
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
PREMIUM149
“Wij willen niet enkel 500 euro verschil voor werkenden”: Open Vld lanceert voorstel voor pensioenwijziging
Gisteren zei premier De Croo dat er minstens 500 euro verschil moet zijn tussen het pensioen van wie gewerkt heeft en wie niet gewerkt heeft. Daarmee schaart hij zich achter een voorstel dat Open Vld-Kamerlid Vincent Van Quickenborne recent heeft uitgewerkt om het minimumpensioen te verminderen. “Alleen wie twee jaar of minder werkloos was, mag nog het volledige bedrag van 1.738 euro krijgen”, vindt Van Quickenborne. Voor al wie langer werkloos was, moet het minder worden. -
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
PREMIUMZaak Annie De Poortere
RECONSTRUCTIE. “Elke keer dat zijn vrouw ter sprake kwam, raakte Hans geëmotioneerd. Wat achter die emoties zat, wist ik natuurlijk niet”
Plots was ze wég, op 12 november 1994. Was ze gevlucht, weg van man en zoon, in de greep van een psychose? Of zou haar lichaam na een wanhoopsdaad ergens in de Leiemeersen liggen? Maar niemand keek naar de andere aanwijzingen - ze was zonder paspoort vertrokken, er was een stuk tuin omgewoeld, haar man werkte elke poging om grondig te zoeken tegen. Dus bleef Annie De Poorter 30 jaar liggen waar haar man Hans D. haar had begraven. Dit is het verhaal van een web van leugens en gemiste kansen.Sint-Martens-Latem -
PREMIUMDubbelinterview
Depraetere en D’Haese, rood tegen donkerrood: “Met jullie kunnen de mensen slechter af zijn dan met een rechtse partij”
-
PREMIUM16
POLITIEKE ANALYSE. “Waarom Conner Rousseau vooral enthousiaste senioren opzoekt”
-
UPDATE5
Personen met handicap botsen op weinig inclusieve arbeidsmarkt, stelt studie van Koning Boudewijnstichting
De Koning Boudewijnstichting stelt daags voor 1 mei, Dag van de Arbeid, dat de toegang tot de arbeidsmarkt voor personen met een handicap “bezaaid ligt met hindernissen”. Volgens een studie op initiatief van de stichting botsen personen met een handicap op een weinig inclusieve arbeidsmarkt. -
PREMIUMInterview
Na 37 jaar maakt hoofdinspecteur Michelin zich bekend en onthult hij aantal geheimen: “Sommige chefs nemen het mij nog steeds kwalijk dat ik hun ster wegnam”
“Het zal vreemd aanvoelen om vanaf nu niet anoniem te reserveren in een sterrenzaak”. 37 jaar was Werner Loens (62) inspecteur van Michelin, waarvan 17 jaar hoofdinspecteur Benelux. 8.500 restaurantbezoeken later gaat hij op pensioen en wilt hij voor het eerst op de foto. Wat is volgens Loens dé culinaire hotspot van het moment, verlopen de beoordelingen altijd eerlijk en objectief en wat voor tol heeft tweemaal per dag op restaurant gaan geëist van zijn lichaam? HLN schoof de benen onder tafel en vroeg het hem. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
23 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDany Herman
Marco brilmans
Marco brilmans
Bob Walraedt
Bart Verwegen