Disney verliest abonnees, maar houdt omzet vast: de kwartaalcijfers op een rij

Gisteren publiceerde Disney zijn resultaten voor het tweede kwartaal van zijn boekjaar. Zoals verwacht daalde de winst, maar ook het aantal abonnees verminderde. Het aandeel van Disney zakte gisteren bijna vijf procent.

Waarom is dit belangrijk?

Door de hoge inflatie kijken consumenten naar welke uitgaven ze kunnen besparen. Het is niet onwaarschijnlijk dat klanten van meerdere streamingdiensten deze eens naast elkaar zullen leggen. De prijsstijging van het abonnement van Disney+ zal hebben meegespeeld in deze keuze.

In het nieuws: De kwartaalresultaten van Disney.

Disney+

Ondanks een uitstroom van abonnees, kon Disney+ door een prijsverhoging van het abonnement de omzet toch waarborgen.

  • Het aantal betalende abonnees daalde van 161,8 miljoen naar 157,8 miljoen. Analisten rekenden op een groei naar 163,5 miljoen. De aangepaste winst per aandeel bedroeg 93 cent, net zoals analisten verwachtten.
  • In maart 2021 trok Disney+ voor het eerst de prijs van het abonnement op, van 6,99 dollar per maand naar 7,99 dollar. De laatste prijsstijging, die in augustus 2022 werd aangekondigd, trok die prijs op naar 10,99 dollar. De winst per abonnee steeg daardoor zo’n 20 procent.
  • In België kost een abonnement 8,99 euro, maar afhankelijk van het type abonnement kan de prijs verschillen. Disney biedt ook iets goedkopere betalende abonnementen aan die wel reclame laten zien.
  • Waar de analisten van Wall Street de mist in gingen, was de groei van het aantal abonnees. Ze rekenden op een magere groei van minder dan 1 procent, maar zagen een terugval van om en bij de twee procent. De grootste terugval vond plaats in India, waar maar liefst 8 procent het abonnement opzegde, zo meldt CNBC.
  • Dat de streamingbusiness het moeilijk doet, begint zichtbaar te worden. Disney gaf aan meer content van Hulu, een andere streamingsdienst met Disney als hoofdaandeelhouder, te gebruiken voor Disney+. Later op het jaar is de entertainmentreus trouwens van plan om ook die prijs op te trekken.

Pretparken

  • De pret- en belevingsparken zijn een duidelijker verhaal. In het laatste kwartaal steeg de omzet met maar liefst 17 procent, goed voor 7,7 miljard dollar. 5,5 miljard daarvan komt rechtstreeks van de pretparken.
  • Klanten bleven gemiddeld langer op bezoek en gaven meer geld uit. Ook de cruisebusiness van Disney trok meer klanten aan.
  • Eerder dit jaar kondigde Disney aan dat het 7.000 banen zou schrappen. Dat moet de kosten met 5,5 miljard dollar verlagen. Het bedrijf ondervindt nu ook wat hinder door de staking van schrijvers in Hollywood. (as)
Meer