'Redfall' zakt naar bodem van lijst slechtst beoordeelde Steam-games: “Niet verwacht”, geeft topman toe
Openwereldshooter ‘Redfall’ staat momenteel op de veertiende plaats in de ranglijst voor slechtst beoordeelde games op Steam. De score is gebaseerd op ruim 2.700 reviews van Steam-gebruikers.
‘Redfall’ is een game van Arkane Studios, die in singleplayer of in coöp met maximaal vier spelers tegelijk te spelen is. In de firstpersonshooter is de speler gestrand op het eilanddorp Redfall in de Amerikaanse staat Massachusetts. Dit eiland wordt aangevallen door vampiers, die de speler moet zien te verslaan. Het spel van uitgever Bethesda verscheen op 2 mei voor Xbox Series-consoles en Windows verschenen.
Dat de game gezakt is naar de veertiende plaats, is te zien op steam250.com. ‘Redfall’ scoort onder Steam-gebruikers een gemiddelde score van 2,9 op 10. De score is gebaseerd op de reviews van 2824 Steam-gebruikers, die de game positief of negatief kunnen beoordelen door een duimpje omhoog of omlaag. Het aantal positieve reviews op het pc-gameplatform ligt op dit moment op 29 procent.
KIJK. Onze preview oogde alvast veelbelovend
Kritiek
De game wordt onder meer bekritiseerd vanwege bugs en het achterblijven van een beloofde 60fps-modus op de Xbox-consoles. Gamers stellen dat het spel saai en repetitief is, en ook critici zijn niet te spreken over ‘Redfall’. Op Metacritic scoort de pc-versie van ‘Redfall’ 54 van de 100 punten. De Xbox Series X-versie doet het twee punten beter. In een interview met YouTube-kanaal Kinda Funny Games, zegt Xbox-ceo Phil Spencer dat deze negatieve reacties op de titel ‘onverwacht’ waren.
Spencer gaat ook in op critici die zeggen dat het spel uitgesteld had moeten worden. De Xbox-topman zegt games uit te stellen als dat nodig is, bijvoorbeeld omdat er veel bugs zijn of omdat er niet genoeg tijd is om ‘de creatieve visie’ van een studio te kunnen verwezenlijken. Spencer vraagt zich hardop af of de oorspronkelijke visie van ‘Redfall’ wel afwijkend genoeg was van andere games en of deze visie wel is verwezenlijkt. “Ik denk dat het misschien een beetje simplistisch is om te zeggen: ‘Hey, als je het spel drie maanden had uitgesteld, was het misschien beter geweest’.”
Updates
Spencer zegt verder de ontwikkelaar, Arkane Austin, te blijven ondersteunen. “Maar dit is een game waarbij de studio zijn eigen interne doelen niet heeft gehaald.” Hij zegt ook dat de studio aan de game blijft werken. Eerst moet de 60fps-modus naar consoles komen, maar daarna “blijven we aan de game werken”. Daarbij verwijst Spencer naar onder meer ‘Sea of Thieves’, een spel vijf jaar na introductie nog steeds updates krijgt.
De Xbox-topman gaat ook in op mensen die zeggen dat Arkane Austin überhaupt niet aan de game had moeten beginnen. Arkane Austin werkte eerder aan de singleplayergames ‘Prey’ en ‘Dishonored’, terwijl ‘Redfall’ een coöpmultiplayergame is die meer shooter-elementen bevat dan de voorgaande Arkane-games. “Ik ga de creatieve ambities van onze teams niet remmen”, zegt Spencer. “Ik ben er geen voorstander van om studio’s te dwingen om één soort game te maken. Misschien betekent dit dat ik voor sommige fans niet aan alle verwachtingen zal voldoen, maar ik moet ook mijn teams ondersteunen als ze hun creatieve grenzen willen verleggen.”
KIJK OOK.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
gamereview
Geesten verjagen in historisch decor van ‘Banishers: Ghosts of New Eden’ is alvast een van verrassingen van 2024
Noord-Amerika, 1695. Meer bepaald het fictieve stadje New Eden. De naam klinkt alsof we in een mooi stukje gekoloniseerd Amerika terechtkomen, maar niets is minder waar. Terwijl de protagonisten Antea en Red naar de kust roeien, zien we meteen dat New Eden betere tijden heeft gekend. De reden waarom het duo de oceaan heeft overgestoken, is dan ook geen pleziertrip. Ze zijn professionele spookverdrijvers (banishers), en New Eden is behekst. -
gamereview
‘Suicide Squad: Kill The Justice League’ is springen, schieten en loot verzamelen zodat je hetzelfde dan een heel klein beetje beter kan
Het onderstaande gesprek tussen een hoge pief bij Warner Bros. en ongetwijfeld goedbedoelende game-ontwikkelaars bij Rocksteady heeft al dan niet echt plaatsgevonden. Beschouw het als een stukje non-canon, iets uit Elseworlds. Wie liever een traditionele review leest, kan een beetje naar onder scrollen. -
-
‘Prince of Persia: The Lost Crown’ is een eigenzinnige game die de klassieke reeks eer aandoet
-
PREMIUM
Gamen als relatietest: deze games kunnen jullie band versterken of verpesten
Vergeet ‘Temptation Island’, de ideale relatietest doe je als modern koppel door samen te gamen. Wij lijsten elf games op die je samen met je partner kan spelen. Op eigen risico natuurlijk, want samen gamen kan je relatie versterken, maar ook grondig verpesten. -
PREMIUM
Welke games uit 2023 waren echt de moeite en krijgen we dit jaar een nieuwe Nintendo? Game-expert reageert
2023 was een fantastisch jaar voor iedereen die graag videogames speelt. Van een omstreden monsterovername door Microsoft tot een Belgische game die de béste van de wereld werd. Wat waren de hoogtepunten, dieptepunten en heeft elke ontwikkelaar zich verbrand aan de lancering van de nieuwe GTA waardoor 2024 een beetje vreemd wordt? We bespreken het met game-expert David Verbruggen. -
gamereview
9 redenen waarom ‘Helldivers 2’ dé gamehit van het moment is
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
gamereview
‘Mario vs. Donkey Kong’ blinkt charme van 2004 op zonder echt te fonkelen
Mam-ma mia! Donkey Kong krijgt kuren, en wie moet de aap zijn vet geven? Nintendo-mascotte Mario, natuurlijk. Hij doet dat in een 2D-platformgame met omgevingspuzzels die weer helemaal anders speelt dan de ‘Super Mario’-games en andere spin-offs. -
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
Er zijn sequels die al jaren in de pijplijn zitten of misschien nog jaren op zich gaan laten wachten, maar waarnaar menig gamer reikhalzend uitkijkt. ‘Grand Theft Auto VI’, ‘Metroid Prime 4’, ‘Elder Scrolls VI’, om er maar een paar te noemen. Er zijn ook vervolgen waarop het tegen wil en dank hopen is. ‘Half-Life 3’ of ‘Beyond Good & Evil 2’ bijvoorbeeld. En dan zijn er games die plots schijnbaar uit het niets verschijnen en waarvan je al een verdomd goede kennis van in de vergetelheid belande titels moet hebben om te weten dat het gaat om een nieuw deel in een reeks. -
gamereview
Wéér een zombiegame? ‘Welcome to ParadiZe’ is meer dan aangenaam tussendoortje