Wondermiddel om veel brandstof te besparen ‘doet alsof hij werkt, maar er gebeurt niets’
Ze heten OBD-dongels en zijn te koop via internet voor prijzen die variëren tussen de 8,99 en 39,99 euro. Volgens de makers kun je er veel brandstof mee besparen, maar de Duitse evenknie van de ANWB zegt dat deze brandstof besparende tools helemaal niets doen.
Behalve via internet zijn er ook winkels waar deze zogenaamde brandstof besparende dongels verkrijgbaar zijn. Het gaat hierbij om kleine elektronische stekkers die in de OBD-aansluiting van de auto kunnen worden gestoken. Deze On Board Diagnostics-aansluiting bevindt zich meestal bij de voetenruimte van de bestuurder. Door zo'n dongel aan te sluiten zou je tot 15 procent brandstof kunnen besparen.
De Duitse Adac heeft onlangs een dongel getest in samenwerking met het computertijdschrift C’t. Daarbij viel het product met de naam ecoOBD2 volledig door de mand. De experts konden geen communicatie ontdekken via de OBD-aansluiting. Er konden geen signalen worden gemeten die het brandstofverbruik op enigerlei wijze zouden kunnen beïnvloeden. Sterker nog: de dongel - te koop via onder andere Amazon voor minder dan 10 euro - bracht helemaal geen elektrische verbinding met de CAN-bus tot stand.
‘Knippert en doet alsof hij werkt’
De conclusie van de testers: ‘De ecoOBD2 knippert en doet alsof hij werkt. Maar meer gebeurt er niet.’ De Duitse autoclub is echter niet echt verbaasd over dit resultaat. ,,Als het beloofde effect echt haalbaar zou zijn, zouden dergelijke producten al lang in serie worden geïnstalleerd door autofabrikanten omdat ze een beslissend concurrentievoordeel zouden hebben”, zegt Markus Sippl, hoofd van Adac-voertuigtechnologie. De Adac schaart de dongel daarmee onder andere misleidende brandstof besparende producten, zoals pillen voor in de benzinetank, magneten voor aan de brandstofleiding en toevoegingen aan de motorolie.
Niet alle dongels zijn bedrog
Volgens de ANWB ligt het iets genuanceerder. De bond zou dongels zelf geen ‘dubieuze tools’ noemen. In ieder geval niet de dongel die de ANWB zelf verkoopt. Het gaat hierbij dan ook niet om een apparaat dat brandstof bespaart, maar om een handig hulmiddel met de naam Smart Driver dat automatisch hulpdiensten waarschuwt wanneer je een ongeluk krijgt. Ook ‘ziet’ deze dongel wanneer er geen fut meer in je accu zit of dat er iets met de motor aan de hand is. Zo voorkom je volgens de ANWB onnodige pech en onverwachte, soms dure reparaties. Wanneer je toch strandt met pech, heeft de Wegenwacht zelfs al door wat er aan de hand is, nog voor hij bij je is, aldus de ANWB.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
-
Mijnenergie
Je elektrische auto goedkoop opladen: doe je dat op het werk, thuis, onderweg of bij de supermarkt?
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij brand of diefstal bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
17 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRamon Simon
richard lenssens
vangeel guido
Jan Mertens
Bert De Bruin