Plannen voor ritten met stoomtrein aan Train World definitief begraven: "Te complex"

Opnieuw een stoomtrein laten rijden op de oudste spoorlijn van het Europese vasteland, Brussel-Mechelen: dat was zo'n 4 jaar geleden de droom van Train World, het spoormuseum in Schaarbeek. Maar het zal bij een droom blijven, zo laat minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) weten. De uitwerking van het idee bleek te complex.

Eind 2019 leken de plannen al vrij concreet: "We zijn met de federale regering en (de spoorveiligheidsautoriteit) DVIS aan het spreken om binnenkort ritten met een stoomtrein aan te bieden rond Train World, op de spoorlijn Brussel-Mechelen", klonk het toen. Er werd gemikt op een opstart in 2020. De stoomlocomotief die zou worden gebruikt, stond zelfs te blinken en te stomen aan het spoormuseum.

Maar de plannen moesten uiteindelijk opgeborgen worden, zo blijkt nu. "Het is niet langer de ambitie van Train World en spoorwegmaatschappij NMBS om opnieuw een stoomtrein te laten rijden", antwoordt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) op een schriftelijke vraag van Open VLD-Kamerlid Marianne Verhaert.

Veiligheid

Tijdens de besprekingen is gebleken "hoe complex het zou zijn om deze treinen, in dit geval stoomtreinen, ook te laten rijden", duidt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. "Zeker als we rekening willen houden met de ETCS-voorschriften." ETCS is een Europees veiligheidssysteem, ook wel cruisecontrol voor treinen genoemd, dat binnen enkele jaren verplicht wordt op het Belgische spoor. De stoomlocomotief is daar niet mee uitgerust.

Temmerman benadrukt dat het behoud van het spoorerfgoed via Train World belangrijk blijft voor de NMBS, maar in dit geval "is beslist hier niet mee verder te gaan en onze middelen op dat vlak in te zetten op de inzet van nieuwe treinen".

Meest gelezen