© ATV

Burgemeester De Wever ziet ongevallencijfers met steps pieken: “Hier zijn extra maatregelen nodig”

Antwerpen -

Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) maakt zich ernstig zorgen over het stijgend aantal slachtoffers met elektrische steps in zijn stad. Terwijl er in 2019 volgens de politiecijfers nog 34 slachtoffers waren, is dat aantal in 2022 gestegen naar liefst 259, met 13 zwaargewonden en één dodelijk slachtoffer. De cijfers in de ziekenhuizen zijn nog alarmerender. “Ik pleit voor extra maatregelen, want we kunnen niet blijven wegkijken”, zegt De Wever.

Sacha Van Wiele

Uit het verkeersveiligheidsrapport 2022 van de Antwerpse politie blijkt dat 357 bestuurders van elektrische steps betrokken raakten bij een ongeval. Er is een groot verschil tussen gebruikers van deelsteps en bezitters van zo’n step. In 237 ongevallen ging het om een particuliere step. Ook het aantal slachtoffers onder de gebruikers van elektrische steps kent een gevoelige stijging, naar 245 lichtgewonden, 13 zwaargewonden en één dodelijk slachtoffer, samen 259 slachtoffers.

(lees verder onder de grafieken)

Dit zijn de cijfers voor de ongevallen die bekend zijn bij de politie. Maar bij de meeste ongevallen met een elektrische step gebeurt er geen melding bij de politie. Burgemeester De Wever vroeg daarom cijfers op bij de ziekenhuizen. Die ontving hij van de ziekenhuisgroep Gasthuiszusters Antwerpen voor de eerste drie maanden van het jaar, en die alleen al zijn alarmerend.

In de eerste drie maanden van 2019 zagen ze op de spoeddienst van de GZA-ziekenhuizen 14 gewonden na een ongeval met een step. Dat cijfer steeg in de eerste drie maanden van vorig jaar naar 111 gewonden, onder wie 56 slachtoffers jonger dan 25 jaar.

Spoeddienst

Bart De Wever© Geert Van de Velde

“Het probleem stelt zich vooral bij de particuliere elektrische steps”, zegt De Wever. “Die hebben meestal kleine wieltjes en geen begrenzing van de snelheid, in tegenstelling tot de deelsteps. Bovendien is de grootste groep slachtoffers jonger dan 25 jaar. In sommige steden worden de deelsteps verboden, maar die blijken dus niet het grootste probleem te zijn. Ik pleit voor extra maatregelen rond elektrische steps. Als ik de statistieken zie in Antwerpen, dan mogen we dit niet langer negeren. Hier is een ernstig debat over nodig. Ik spreek mij niet uit over welke maatregelen dan nodig zijn, maar dat kan gaan van het verhogen van de leeftijd tot een helmplicht.”

Recent werd de regelgeving rond steps nog verstrengd, met onder meer een leeftijdsgrens van 16 jaar en een verbod om met twee op een step te staan. Maar de handhaving van deze regelgeving is niet eenvoudig.

@gva Terwijl er in 2019 volgens de politiecijfers nog 34 slachtoffers waren, is dat aantal in 2022 gestegen naar liefst 259. #gva #fyp #antwerpen #steps #voorjou #ongevallen #viral ♬ origineel geluid - Gazet van Antwerpen

Verkeersongevallen

In Antwerpen gebeurden er vorig jaar 6.448 verkeersongevallen. 49% van de slachtoffers waren fietsers. Daar vallen ook de steps onder. Met 1.265 slachtoffers is dit het hoogste cijfer van de afgelopen tien jaar. Uit het verkeersveiligheidsrapport blijkt dat de stijging vooral te wijten is aan de stijging van het aantal ongevallen met elektrische fietsen, speed pedelecs en elektrische steps. Ook het aantal bromfietsslachtoffers zit met 276 op het hoogste cijfer van de afgelopen tien jaar. Het zijn niet toevallig de vervoersmiddelen die de afgelopen jaren populairder zijn geworden in het verkeer.

De meeste ongevallen doen zich voor tussen fietser en personenwagen, gevolgd door wagen tegen wagen en aanrijdingen tussen fietsers onderling. Acht mensen kwamen vorig jaar om het leven in het Antwerpse verkeer. Het gaat om twee voetgangers, vier fietsers en twee motorrijders. Onder de fietsers gaat het om twee gebruikers van elektrische fietsen, één gebruiker van een elektrische step en één klassieke fietser.

Meer snelheidscontroles

De stad Antwerpen drijft vanaf september de pakkans van hardrijders gevoelig op. Door de aanschaf van meer flitscamera’s zal er niet alleen meer worden gecontroleerd in zone 30, maar ook in straten waar 50 per uur mag gereden worden. Door de wetgeving van de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) kunnen lokale besturen voor deze verkeersovertredingen zelf beboeten. De maximum GAS-boete bedraagt 350 euro.

“Ook trajectcontrole behoort tot de mogelijkheden”, zegt De Wever. “Het gaat zowel om vaste als mobiele camera’s. De prioriteit ligt op fietsstraten, woonerven, straten waar ondanks verkeersremmers toch nog te snel wordt gereden en straten waarover we klachten van overdreven snelheid ontvangen. De keuze van de straten waar 50 per uur mag worden gereden, zal gebeuren op basis van de gps-gegevens die we hebben en waarin we kunnen zien waar te snel wordt gereden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen