© Shutterstock

Streamz lanceert goedkoper abonnement met advertenties

De Vlaamse streamingdienst Streamz lanceert maandag een goedkopere abonnementsformule met reclame. Wie intekent op Streamz Basic krijgt voor 5,95 euro toegang tot de volledige Streamz-catalogus, maar zal per uur wel vijf minuten reclame moeten dulden.

Michiel Thijs

Met Streamz Basic hoopt het Vlaamse streamingplatform een breder (en jonger) publiek aan te trekken. Voor 5,95 euro per maand kunnen Basic-klanten alle films en series op Streamz bekijken, maar die zullen wel onderbroken worden door advertenties. Die reclame zal per uur maximaal vijf minuten duren; minder dan op tv, maakt Streamz zich sterk. Daarnaast zullen klanten maar op één scherm tegelijk kunnen kijken en geen films of afleveringen kunnen downloaden om op een later moment offline te bekijken. Kinderprogramma’s zullen overigens wél reclamevrij blijven.

Wie op dit moment al Streamz-klant is, heeft de keuze uit twee formules: Streamz of Streamz+. Door de invoering van Streamz Basic op 22 mei veranderen de namen van de twee al bestaande formules naar Streamz Premium en Streamz Premium+. Voor Premium betaal je 8,95 euro per maand en kun je zonder reclame op vier schermen tegelijk kijken via maximaal vijf kijkprofielen. Ook films en afleveringen downloaden is mogelijk. Premium+-kijkers betalen 13,95 euro per maand en krijgen (bovenop de Premium-voordelen) toegang tot recente blockbusters.

Moeilijke doelgroep

Volgens mediaprofessor Tom Evens (UGent) past de nieuwe strategie van Streamz perfect in een internationale trend. “Ook streamingreuzen als Netflix en Disney+ passen ze al toe, weliswaar nog niet in Vlaanderen. Een financiering die volledig afhankelijk is van abonnementen, is onvoldoende succesvol gebleken. Reclame moet dus voor extra inkomsten zorgen.”

Dat Streamz op jonge klanten hoopt, is logisch, meent Evens. “Veel mediagebruikers onder de 35 jaar kijken nauwelijks nog klassieke televisie. Die doelgroep moet je vandaag aan je binden, want het zijn de klanten van morgen. Bovendien is die groep interessant voor adverteerders, want via klassieke televisie zijn ze niet meer te bereiken.”

Streamz werd in september 2020 gelanceerd en is eigendom van Telenet en DPG Media. Eerder deze maand raakte nog bekend dat VTM – ook een DPG-merk – een betalende versie lanceert van de VTM Go-app. Voor 4,95 euro per maand kijk je alle VTM-programma’s zonder reclame. “Die timing is opmerkelijk,” vindt Evens, “maar momenteel zijn Streamz en VTM Go geen concurrenten.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER