Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Valérie Lemahieu van JusRé: ‘De focus ligt op kwalitatieve producten en samenstellingen die ons versterken’

Gezond.be
8 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Valérie Lemahieu van JusRé.

1. Wat is JusRé?

‘JusRé is gestart als merk van verse, gezonde sappen. Ik was er zelf verzot op en maakte ze voor mezelf en kennissen die over de vloer kwamen. Zij spoorden me aan om effectief iets met mijn sapjes te gaan doen.’

‘En zo gezegd, zo gedaan! De eerste JusRé stalen gingen de markt in. Ik merkte vrij snel dat er vooruitgang kwam en steeds meer vraag was. Ondertussen zijn we zes jaar verder en is ons gamma van cold pressed juices, smoothies, shots en bowls sterk verruimd met nieuwe smaken en nieuwe producten. We mogen aan een breed netwerk van leuke en gespecialiseerde klanten leveren.’

‘Ondertussen vinden heel wat mensen de weg naar JusRé voornamelijk omwille van de combinatie tussen lekker en gezond – onze tagline is niet voor niets ‘your healthy pleasure‘. De afgelopen twee jaar zijn we hard bezig geweest met het verder ontwikkelen van nieuwe producten. In de tweede helft van 2023 zullen redelijk wat innovaties het levenslicht zien. We hopen zo JusRé nog meer te laten groeien als hét adres voor gezonde en lekkere producten die een meerwaarde bieden aan zij die een druk of bezig leven leiden. Of dat nu een actieve mama, een drukbezette zakenman of een sportieve loopster is; we zullen voor iedereen een product hebben dat de focus helpt te verhogen.’

2. Waarom/hoe begon je met het merk?

‘Al mijn hele leven houd ik van producten die een meerwaarde bieden aan een gezond voedingspatroon, producten die mij de beste versie van mezelf doen voelen. Natuurlijke producten zijn mijn ding en doen me goed voelen in mijn vel. Op het ogenblik dat mijn omgeving aangaf om met mijn verse sappen aan de slag te gaan, was mijn ondernemersbloed niet meer te stillen. Deze producten kunnen en mogen ontwikkelen en in de markt lanceren, voelt als een droom. Ondertussen word ik daarbij omringd door een competent team. Dat maakt het allemaal nog een stuk leuker! Iedereen trekt met zijn of haar talenten mee aan de kar en dat geeft ongelooflijk veel voldoening, maar ook plezier in de verdere uitbouw van JusRé!’

3. Waarom is het een ‘gezond’ merk?

‘We werken enkel met natuurlijke producten zoals fruit, groenten, kruiden, noten, pitten en zaden. Het zijn producten die goed zijn voor ons lichaam. De focus ligt op kwalitatieve producten en samenstellingen die ons versterken. We gebruiken cold pressing om de voedingswaarde op een maximaal niveau te houden. Bij de opstart in 2016 was dit een unieke methode, op dit moment is het nog steeds de meest gezonde manier van verpersen.’

‘Verder zitten er geen toegevoegde suikers in onze producten. We doen beroep op het gerenommeerde proces van HPP (High Pressure Processing) om de houdbaarheid tot 28 dagen te brengen, waardoor we het gebruik van bewaarmiddelen en smaakversterkers kunnen vermijden.’

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

‘Er zijn al heel wat hoogtepunten geweest. Ik word dan ook snel enthousiast van kleine overwinningen. Het ontvangen van de eerste herbestellingen van klanten was zeker een hoogtepunt, maar tot op vandaag kan ik erg blij zijn met een nieuwe klant. Het winnen van de Womed Award was een heerlijk moment. De aanwezigheid van de pers en de extase errond zorgen ervoor dat je even op een wolk zit. Ook de erkenning van JCI als Vlaams Jong Ondernemer deed deugd. En last but not least, de eerste keer dat ik in de straat een vrouw met een sapje van JusRé zag rondlopen, het gaf het een heel surreëel gevoel! Het zijn stuk voor stuk momenten waar ik van kan genieten. Ik teer er nog een beetje op.’

‘Een dieptepunt was zeker de zwangerschap van mijn derde kindje. Ik was toen anderhalf jaar eerder gestart met JusRé en deed nog alles zelf. Mijn water brak, maar ik had nog twee leveringen te doen. Ik bracht eerst nog de twee bestellingen binnen – één klant vroeg nog of ik even binnenkwam – en belde toen pas mijn man om door te komen naar het ziekenhuis. Achteraf grappig, maar eigenlijk stond ik te weinig stil bij het belang van dat kleine wonder. Drie dagen later reed ik het moederhuis uit, recht naar de koelcel, met mijn boreling in de draagzak: het werk moest doorgaan. Hoe ik de maanden nadien doorgekomen ben met drie kinderen onder de vijf, is een complete waas.’

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

‘Ik zou sneller hulp accepteren. Hoewel JusRé snel break-even draaide, kwamen daar veel investeringen bij kijken. Ik keerde mijzelf geen loon uit en kon gelukkig rekenen op mijn man om onze dagdagelijkse kosten te dragen. Geld uitgeven om het mezelf ‘makkelijker’ te maken, was een denkoefening die zelfs niet in me opkwam. Maar achteraf gezien heb ik wel nog maanden – misschien zelfs jaren – moeten recupereren van die locomotief op mijn eentje in gang te trekken. Ik zou het nooit meer op dezelfde manier doen. Dat zou ik ook niet meer kunnen.’

6. Wat wil je nog bereiken?

‘JusRé de referentie maken in België voor gezonde en lekkere producten die een meerwaarde bieden voor een gezonde levensstijl: your healty pleasure!

7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?

‘Ik kijk op naar veel mensen en ondernemers. Ik heb het typische syndroom van een vrouw die zichzelf altijd minder vindt dan een ander. Ik houd van de stijl van Inge Onsea, ongedwongen en helemaal trouw aan zichzelf heeft ze Essentiel tot leven gebracht. Gert Verhulst heeft mijn respect omwille van de ladder die hij beklommen heeft en zijn bescheidenheid. Pieter-Jan Bouten heeft dan weer in een zeer bijzondere tech-wereld stappen gezet waar we als Belgen echt fier op mogen zijn. Elien Pieters leerde ik destijds kennen toen zij de Womed Award won. Zij is echt een onderneemster in balans waar ik nog veel van kan leren.’

‘In West-Vlaanderen hebben we ook die typische no-nonsense flair. Ik kijk met veel ontzag naar Jürgen Ingels. Hij bewandelde geen foutloos parcours maar heeft een sterke ethiek en dat vind ik heel waardevol. Emma Callens leerde ik recent kennen. Ze is nog jong, maar je voelt aan alles dat ze een mooi verhaal zal schrijven.’

8. Had je een plan B?

‘Terugkeren naar mijn oude job bij Unilin. Dat was een job die ik erg graag deed, maar om eerlijk te zijn heb ik daar nooit echt over nagedacht. JusRé moest en zou lukken.’ 

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

‘Ik heb er een aantal, bij voorkeur gebruik je ze in combinatie met elkaar: je moet springen en niet te veel denken. Werk hard en maak fouten. Sta terug op en doe door.’

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Logo Gezond

Meest gedeeld

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…