Treinverkeer hervat nadat bestuurder door rood sein reed in de buurt van station Lier: "Nog wel hele namiddag hinder mogelijk op trajecten richting Aarschot en Herentals"

In de buurt van Lier is een trein van de NMBS door een rood sein gereden. De trein is daardoor automatisch stilgevallen, waarna er een tijd geen treinen konden rijden in een ruime regio. Intussen is het treinverkeer terug hervat, al zal de hinder nog de hele namiddag aanhouden. De ruim 50 passagiers die een tijdje op de trein vastzaten, moesten uiteindelijk in het station van Lier overstappen op een andere trein. 

Iets voor 11 uur is een trein van de NMBS voorbij een rood sein gereden in de buurt van het station van Lier. Het ging om een trein die onderweg was van Turnhout naar Brussel en Binche, in Wallonië. De trein is daarop stil komen te staan. "Wanneer zoiets gebeurt, schrijven de procedures voor dat de bestuurder moet vervangen worden", zegt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS. "De reizigers, 50 tot 60 ongeveer, zijn een tijdje op de trein moeten blijven zitten. Uiteindelijk heeft een vervangbestuurder hen tot in het station van Lier gebracht, vanwaar ze hun reis konden verderzetten met andere treinen." De trein zelf wordt in het station nog nagekeken. 

De hinder voor het treinverkeer in de regio was groot. "Het rood sein stond aan een wissel, waardoor er sowieso twee sporen niet konden gebruikt worden", zegt Crols. "Dat had gevolgen voor de brede regio. Het ging om treinen richting Turnhout, Mol, Hamont en treinen die richting Leuven rijden via Heist-op-den-Berg. Rond 13 uur is het treinverkeer uiteindelijk hervat, al zal er nog de hele namiddag hinder te voelen zijn." 

Automatische remmen

Had dit niet erger kunnen aflopen? "Een rood sein voorbijrijden is uiteraard nooit goed voor de veiligheid. Daarvoor staan ze er ook. Het is wel zo dat nieuwe veiligheidssystemen ervoor zorgen dat een trein automatisch remt, als die een rood sein te snel nadert of er voorbijrijdt. We gaan nu onderzoeken wat hier precies gebeurd is en of er eventueel iets niet gewerkt heeft."

Volgens Crols gebeurt het dan ook niet zo dikwijls dat een trein voorbij een rood sein rijdt. "Elke keer is een keer te veel natuurlijk. Vorig jaar waren er iets meer dan 80 in het hele land, op het hele net, en elke dag rijden er ongeveer 3.800 treinen rond. Maar nogmaals, elk sein dat voorbijgereden wordt, is er een te veel. En daarvoor dienen die veiligheidssystemen dus ook. Die zijn de voorbije jaren altijd maar meer geperfectioneerd."

Meest gelezen