Gedaan met lang wachten voor rood licht: binnenkort start nieuw verkeerslichtensysteem
Niemand staat graag nodeloos voor een rood licht. Om die verzuchting tegen te gaan, werkt het Agentschap Wegen en Verkeer aan een systeem met verkeerapps en slimme verkeerslichten. Over enkele maanden zullen de eerste kruispunten met het systeem uitgerust zijn. Maar hoe werkt het?
Het gebruik van verkeerapps nam de voorbije jaren een hoge vlucht en van die populariteit wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nu handig gebruik maken om verkeerslichten slimmer te maken. Door de data van verkeerapps te gebruiken, kunnen verkeerslichten namelijk rekening houden met de verkeersdrukte op een bepaald moment van de dag. Wachten voor een rood licht terwijl er geen of maar weinig verkeer voor je neus passeert, is daardoor binnenkort verleden tijd.
Informatie-uitwisseling
Doordat verkeerapps toegang hebben tot jouw locatie, weten die perfect wanneer je een kruispunt met verkeerslichten nadert. Dankzij het nieuwe systeem met slimme kruispunten van het AWV, verstuurt de app via de cloud een signaal naar een centraal systeem dat de verkeerslichten aanstuurt. Wanneer je ’s nachts via een zijstraat een grote weg moet oprijden, zou je in principe niet meer moeten wachten. Op voorwaarde dat er op de hoofdweg geen verkeer is.
Bij verkeerapps denken we uiteraard aan Waze of Google Maps, maar in deze vroege fase werkt het systeem enkel met de apps Flitsmeister en Karta GPS. De beperkte markt die Vlaanderen biedt, is de reden waarom Google Maps en Waze voorlopig nog niet op de kar springen, al is de overheid met hen in gesprek hierover.
250 intelligente kruispunten
Van de 1.700 kruispunten die ze beheert, wil het Agentschap Wegen en Verkeer er zo’n 250 intelligent maken de komende twee jaar. Sommige kruispunten zijn daarvoor intussen al uitgerust, maar het is nog enkele maanden wachten vooraleer de verkeersapps ook operationeel zijn en het volledige systeem dus in werking kan treden. Afhankelijk van de resultaten, zullen er de komende jaren nog meer kruispunten volgen.
De uitrol van het systeem zal in eerste instantie werken voor wie met de wagen rijdt, maar op termijn zullen ook fietsers, voetgangers en andere doelgroepen, zoals hulpdiensten, in het systeem geïntegreerd zitten. Daarvoor zullen speciale apps nodig zijn, want de bestaande verkeerapps zijn vooral op autoverkeer gericht.
Minder stilstand betekent vlotter verkeer
Door de verbinding tussen onze smartphone en de verkeerslichten, zullen we kunnen zien of een verkeerslicht op rood of groen staat wanneer we het naderen. Over enkele maanden zal er zelfs een timer te zien zijn, zodat je exact weet wanneer een licht op groen zal springen. Zo kan je op voorhand al vertragen en vermijd je stilstand, met vlotter verkeer als resultaat.
Door de verbinding tussen de verkeerapp en de slimme verkeerslichten is het ook mogelijk om een inschatting te maken van de verkeersdrukte en de lengte van een file. Sta je bijvoorbeeld in een ellenlange file aan een bepaald kruispunt, terwijl er in de straat rechts of links amper auto’s staan aan te schuiven, dan zal het licht sneller op groen springen voor jou en ook langer groen blijven.
Jouw privacy
Flitsmeister verzamelt hiervoor enkel jouw gps-gegevens en verwerkt die ook volledig anoniem. De gegevens zijn met andere woorden niet aan jouw persoon gekoppeld. Flitsmeister – en niet de overheid – houdt de gegevens dan zes maanden bij.
Net zoals andere apps gaat Flitsmeister de verzamelde gegevens wel exploiteren en verkopen aan andere partijen, zoals een producent van digitale kaarten die zijn product wil verbeteren. De gegevens mogen nooit andere doelen dienen dan het verbeteren van het verkeer. Het volgen van individuen en hun verplaatsingen is dus ondenkbaar.
Toch zijn privacy-experts eerder sceptisch. Volgens hen valt het, ondanks de anonieme verwerking, nooit volledig uit te sluiten dat de verzamelde gegevens tot jou terug te leiden zijn.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’