Gedaan met lang wachten voor rood licht: binnenkort start nieuw verkeerslichtensysteem
Niemand staat graag nodeloos voor een rood licht. Om die verzuchting tegen te gaan, werkt het Agentschap Wegen en Verkeer aan een systeem met verkeerapps en slimme verkeerslichten. Over enkele maanden zullen de eerste kruispunten met het systeem uitgerust zijn. Maar hoe werkt het?
Het gebruik van verkeerapps nam de voorbije jaren een hoge vlucht en van die populariteit wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nu handig gebruik maken om verkeerslichten slimmer te maken. Door de data van verkeerapps te gebruiken, kunnen verkeerslichten namelijk rekening houden met de verkeersdrukte op een bepaald moment van de dag. Wachten voor een rood licht terwijl er geen of maar weinig verkeer voor je neus passeert, is daardoor binnenkort verleden tijd.
Informatie-uitwisseling
Doordat verkeerapps toegang hebben tot jouw locatie, weten die perfect wanneer je een kruispunt met verkeerslichten nadert. Dankzij het nieuwe systeem met slimme kruispunten van het AWV, verstuurt de app via de cloud een signaal naar een centraal systeem dat de verkeerslichten aanstuurt. Wanneer je ’s nachts via een zijstraat een grote weg moet oprijden, zou je in principe niet meer moeten wachten. Op voorwaarde dat er op de hoofdweg geen verkeer is.
Bij verkeerapps denken we uiteraard aan Waze of Google Maps, maar in deze vroege fase werkt het systeem enkel met de apps Flitsmeister en Karta GPS. De beperkte markt die Vlaanderen biedt, is de reden waarom Google Maps en Waze voorlopig nog niet op de kar springen, al is de overheid met hen in gesprek hierover.
250 intelligente kruispunten
Van de 1.700 kruispunten die ze beheert, wil het Agentschap Wegen en Verkeer er zo’n 250 intelligent maken de komende twee jaar. Sommige kruispunten zijn daarvoor intussen al uitgerust, maar het is nog enkele maanden wachten vooraleer de verkeersapps ook operationeel zijn en het volledige systeem dus in werking kan treden. Afhankelijk van de resultaten, zullen er de komende jaren nog meer kruispunten volgen.
De uitrol van het systeem zal in eerste instantie werken voor wie met de wagen rijdt, maar op termijn zullen ook fietsers, voetgangers en andere doelgroepen, zoals hulpdiensten, in het systeem geïntegreerd zitten. Daarvoor zullen speciale apps nodig zijn, want de bestaande verkeerapps zijn vooral op autoverkeer gericht.
Minder stilstand betekent vlotter verkeer
Door de verbinding tussen onze smartphone en de verkeerslichten, zullen we kunnen zien of een verkeerslicht op rood of groen staat wanneer we het naderen. Over enkele maanden zal er zelfs een timer te zien zijn, zodat je exact weet wanneer een licht op groen zal springen. Zo kan je op voorhand al vertragen en vermijd je stilstand, met vlotter verkeer als resultaat.
Door de verbinding tussen de verkeerapp en de slimme verkeerslichten is het ook mogelijk om een inschatting te maken van de verkeersdrukte en de lengte van een file. Sta je bijvoorbeeld in een ellenlange file aan een bepaald kruispunt, terwijl er in de straat rechts of links amper auto’s staan aan te schuiven, dan zal het licht sneller op groen springen voor jou en ook langer groen blijven.
Jouw privacy
Flitsmeister verzamelt hiervoor enkel jouw gps-gegevens en verwerkt die ook volledig anoniem. De gegevens zijn met andere woorden niet aan jouw persoon gekoppeld. Flitsmeister – en niet de overheid – houdt de gegevens dan zes maanden bij.
Net zoals andere apps gaat Flitsmeister de verzamelde gegevens wel exploiteren en verkopen aan andere partijen, zoals een producent van digitale kaarten die zijn product wil verbeteren. De gegevens mogen nooit andere doelen dienen dan het verbeteren van het verkeer. Het volgen van individuen en hun verplaatsingen is dus ondenkbaar.
Toch zijn privacy-experts eerder sceptisch. Volgens hen valt het, ondanks de anonieme verwerking, nooit volledig uit te sluiten dat de verzamelde gegevens tot jou terug te leiden zijn.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”