Elektrische wagens geven elektromagnetische straling af: is dat gevaarlijk als je een hartimplantaat hebt?
Bij het opladen van een elektrische wagen loop je een groter risico om blootgesteld te worden aan elektromagnetische straling. Bepaalde apparatuur, zoals een hartimplantaat, kan daar gevoelig voor zijn. Moet je daar rekening mee houden als je elektrisch rijdt?
Elektrische apparaten creëren elektromagnetische velden wanneer ze in gebruik zijn. Dat geldt ook voor elektrische wagens, tijdens het rijden en opladen. Op basis van wetenschappelijk onderzoek zijn er limieten vastgelegd wat die straling betreft. Dat maakt dat elektrische wagens, net als andere elektrische apparaten, in principe veilig zijn.
Er is echter een grote groep mensen die extra moet opletten voor elektromagnetische straling: hartpatiënten met een hartimplantaat in de vorm van een pacemaker of defibrillator (ICD). Dus wat als je een pacemaker hebt en je elektrische wagen wil opladen?
Als voorzorgsmaatregel adviseert Medtronic patiënten om 30 cm afstand te houden van batterijladers en laadstations voor elektrische voertuigen.
Volgens een woordvoerder van Medtronic, specialist in medische technologie, zijn er geen klachten bekend: “Om patiënten te beschermen hebben we beveiligingen ingebouwd in de implanteerbare hartapparaten van Medtronic, om interferentie met normale dagelijkse activiteiten te voorkomen. Die omvatten elektronische filters, elektromagnetische afscherming en algoritmen die onderscheid maken tussen hartslagsignalen en andere mogelijke interferentie. Medtronic heeft geen meldingen ontvangen van implanteerbare hartapparaten die worden beïnvloed door elektromagnetische velden van elektrische auto’s.”
Als voorzorgsmaatregel adviseert Medtronic patiënten wel om 30 centimeter afstand te houden van batterijladers en laadstations voor elektrische voertuigen. Maar dat geldt ook voor andere elektrische apparatuur die straling kan geven. “Toen ze voor het eerst werden geïntroduceerd, voerde Medtronic beperkte testen uit met elektrische voertuigen en hun oplaadsystemen. Daarbij werd geen interactie waargenomen. We volgen ook de normen voor elektromagnetische interferentie (EMI) die zijn opgesteld door de International Standards Organization (ISO) voor een breed scala aan EMI-omgevingen. Daarmee kunnen we de continue functionaliteit van onze cardiale implanteerbare apparaten garanderen.”
Bevestigd door wetenschappelijk onderzoek
Een recente observatiestudie ontdekte dat hoewel elektrische auto’s elektromagnetische velden produceren, ze “geen invloed op de CIED (cardiac implantable electronic device) functie of programmering hadden. Rijden en opladen van elektrische auto’s is waarschijnlijk veilig voor patiënten met CIED’s.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
-
Een plug-inhybride die nooit op benzine rijdt, is dat slecht voor je wagen?
-
PREMIUM
Met deze oplossingen kan je wél een laadkabel over de stoep leggen
Je wil thuis je elektrische wagen opladen, maar hebt geen garage of oprit. Dan leg je de laadkabel gewoon over het trottoir, toch? Maar mag dat zomaar en zijn er ook alternatieven? We vroegen het aan voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium, de sectorfederatie voor elektrische mobiliteit. “Je mag de doorgang in principe niet hinderen, maar er zijn oplossingen.” -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
Weinig mensen die het weten, maar een alarmsysteem installeren verhoogt niet alleen je veiligheid. Je krijgt er ook korting mee op je brandverzekering. Independer.be legt uit hoe de vork in de steel zit voor zowel eigenaars als huurders. -
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud