KIJK. Deze auto verbrak op één dag 23 wereldrecords
De Rimac Nevera, de elektrische hypercar van het Kroatische bedrijf Rimac, is bloedsnel. Eind april brak het sprintkanon 23 verschillende acceleratie- en/of deceleratie-wereldrecords voor productieauto’s, waaronder de sprint van 0-300 km/u in minder dan 10 seconden.
In 2017 zette Bugatti met zijn toen kersverse en 1.500 pk sterke Chiron een nieuw 0-400-0 km/u-record. Dus sprinten naar 400 kilometer per uur en dan keihard remmen tot je stilstaat. Slechts 41,96 seconden had de Bugatti hiervoor nodig. Maar het kon allemaal nog sneller. Dat bewees Koenigsegg twee jaar later met zijn Regera, die in zo’n 31,5 tellen hetzelfde klusje klaarde.
Bugatti
Waar de Bugatti een volbloed-benzineverbrander is en de Koenigsegg een plug-in hybride, is de nieuwe koning - de Rimac Nevera - een volledig elektrische auto. Een flink snellere bovendien, want het was niet alleen het record voor de 0-400-0 dat er ruim twee weken geleden aanging (29,94 seconden). Op dezelfde dag brak de Nevera 22 andere records, én een bonusrecord: dat van het breken van de meeste prestatierecords op één dag.
KIJK. In deze video van Rimac is te zien hoe de Nevera de 23 records breekt
Onvermoeibaar
Daarnaast gingen ook de records voor de 0-100, 0-200, 0-300, 0-400, 100-200, 200-300, de kwartmijl, de halve mijl en de hele mijl allemaal aan diggelen. De Nevera is de nieuwe absoluut allersnelst accelererende auto.
De Kroaten vermelden daarbij trots dat de auto gedurende de hele sessie volop belast werd, zónder dat de techniek oververhitte of minder prestaties begon te leveren. “Elke Nevera-eigenaar kan dit nadoen”, zei oprichter Mate Rimac - tegenwoordig tevens CEO van Bugatti - na afloop. Mits er een laadpaal in de buurt is die de accu van de auto telkens weer van 0 naar 80 procent vol kan laden in zo’n twintig minuten, natuurlijk.
1.900 pk sterk
Energie verslinden kan de Nevera namelijk wel. Daarvoor gebruikt hij vier elektromotoren. In totaal is de Nevera 1.900 pk sterk. De prestatiecijfers zijn vastgelegd en geverifieerd door twee onafhankelijke partijen, dus gebluf van Rimac is uitgesloten. Wel was bij de sprints een zogenaamde ‘one foot roll-out’ toegestaan, dus de fractie van een seconde voor de eerste 30 afgelegde centimeters werd niet meegeteld.
Deze records verbrak de Rimac Nevera op één dag
0-60 mph 1,74 seconde
0-100 km/h 1,82 seconde
0-200 km/h 4,42 seconden
0-300 km/h 9,23 seconden
0-400 km/h 21,32 seconden
100-200 km/h 2,59 seconden
200-300 km/h 4,81 seconden
200-250 km/h 2,00 seconden
100-0 km/h In 29,12 meter
0-100-0 km/h 4,03 seconden
0-200-0 km/h 8,85 seconden
0-300-0 km/h 15,68 seconden
0-400-0 km/h 29,94 seconden
400 meter (kwart mijl) 8,26 seconden
200 meter (achtste mijl) 5,46 seconden
800 meter (halve mijl) 12,82 seconden
1600 meter (hele mijl) 20,62 seconden
0-100 mph 3,23 seconden
0-120 mph 4,19 seconden
0-130 mph 4,74 seconden
0-250 mph 21,89 seconden
60-130 mph 2,99 seconden
0-200 mph 10,86 seconden
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
REPORTAGE. Onze journalist kroop achter het stuur van de snelste wagen ter wereld... en vroeg zich al snel af of dat wel zo'n goed idee was
De snelste auto ter wereld - de Rimac Nevera - is deze week in primeur te zien in ons land, op de Zoute Grand Prix. Met z’n 2.000 pk is de elektrische sportwagen op de eerste honderd meter zelfs straffer dan een Formule 1-auto. Onze reporter Steven Swinnen mocht één keer achter het stuur van een raket van 2 miljoen euro op vier wielen. -
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
Tanken langs de snelweg valt vaak duurder uit. Als je straks met de auto op reis gaat, loont het dus de moeite om vooraf na te gaan waar de goedkopere tankstations zich bevinden. Maar hoe doe je dat precies? En hoeveel geld kan je op die manier besparen op (weg naar) jouw bestemming? -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
“En dat voor iemand die aan cafésport doet”: Luca Brecel deelt nu ook zelf foto's van nieuwe Ferrari
Luca Brecel steekt in het nieuw. Niet met z’n outfit, wel met z’n auto. Brecel is, zoals hij op sociale media deelt, de trotse eigenaar van een gloednieuwe Ferrari 488-sportwagen. Kostprijs: minstens 300.000 euro. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?