Van Europa naar Afrika: het vervangen van onze brandstofwagens verschuift het probleem alleen maar

De EU wil haar uitstoot verminderen door haar wagenpark te vernieuwen, maar dat betekent niet dat auto’s die hier niet meer kunnen rijden, niet elders worden gebruikt. Vooral Afrika heeft een enorme tweedehandsmarkt, waar een aanzienlijk deel van onze brandstofwagens terechtkomen. Op die manier verschuiven we enkel het probleem.

Waarom is dit belangrijk?

De markt voor tweedehands auto's is transnationaal: veel auto's worden na hun beste jaren in het buitenland verkocht, waardoor voertuigen die in eigen land niet meer gebruikt mogen worden elders wel nog op de weg verschijnen. Broeikasgasemissies zijn schadelijk voor het klimaat, of ze nu afkomstig zijn van het verkeer in Parijs, Brussel of Cotonou.

Geschrapt in Europa, verkocht in Afrika

Volgens de studie "Used vehicles and the environment" van de Verenigde Naties, waarin de markt voor gebruikte voertuigen van 2015 tot 2021 werd onderzocht, groeit die markt internationaal. In 2019 werden wereldwijd 4,9 miljoen gebruikte lichte bedrijfsvoertuigen geëxporteerd, tegenover "slechts" 3,4 miljoen in 2015. Dat cijfer zal naar schatting dalen tot 4 miljoen in 2020, na de vertraging van de handels als gevolg van de coronapandemie.

  • De vi
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer