Auto’s zouden een pak duurder worden bij invoering nieuwe milieunorm: “Tot 10 keer hogere prijsstijging dan EU beweert”
Nieuwe benzineauto’s worden circa 2.000 euro duurder wanneer vanaf 2025 de strengere Europese milieunorm Euro 7 wordt ingevoerd. Dat beweert de Acea, de Europese club van autofabrikanten. Acht EU-landen hebben zich deze week tegen de nieuwe uitstootnorm gekeerd.
De voorgestelde Euro 7-emissieregels zullen volgens de Acea leiden tot directe kosten voor autofabrikanten die tot tien keer hoger zijn dan de prognoses van de Europese Commissie. Dat blijkt uit een studie van adviesbureau Frontier Economics in opdracht van Acea.
Kosten voor consumenten nog hoger
De directe kosten voor benzineauto’s en bestelwagens om te voldoen aan Euro 7 zouden 1.862 euro per voertuig bedragen, tegenover de schatting van de Europese Commissie van 184 euro per voertuig. Diesels zouden 2.629 euro duurder worden om te maken.
De directe kosten voor bussen en vrachtwagens zouden gemiddeld 11.707 euro per voertuig bedragen, vergeleken met een schatting van de Commissie van 2765 euro, aldus de studie. Volgens de Acea liggen de kosten voor consumenten en bedrijven die deze voertuigen kopen nog hoger.
Auto’s moeten ook twee keer zo lang aan de normen blijven voldoen, namelijk tien jaar
Acht landen zijn tegen invoering Euro 7
Als het voorstel van de Europese Commissie wordt goedgekeurd, gaat de strenge Euro 7-norm 1 juli 2025 in voor nieuwe voertuigen. Acht Europese landen liggen echter al dwars. Zij ondertekenden een brief waarin ze bezwaar maakten tegen de wetgeving. Deze landen vormen een blok dat groot genoeg is om te voorkomen dat de regelgeving wordt doorgevoerd. Ze pleiten voor de volledige afschaffing van Euro 7, zo meldt Automotive News.
Duitsland heeft niet ondertekend
Het gaat om Frankrijk, Italië, Polen, Bulgarije, Hongarije, Tsjechië, Roemenië en Slowakije. Duitsland heeft het document niet ondertekend, hoewel de minister van Transport, Volker Wissing, zich zeer sceptisch heeft uitgesproken over Euro 7. Duitsland was ook een van de initiators van de succesvolle poging om verbrandingsmotoren die op synthetische benzine rijden nog wél toe te laten na 2035.
Wat is Euro 7?
De Euro 7-norm omvat strengere eisen ten aanzien van de hoeveelheid fijnstof die door de verbrandingsmotoren van personenvoertuigen mogen worden uitgestoten. Ook de hoeveelheid stikstof, ammoniak, koolwaterstof en de stof van remschijven en remklauwen en van de slijtage van de banden wordt begrensd. Auto’s moeten ook twee keer zo lang aan die normen blijven voldoen, namelijk tien jaar en 200.000 kilometer. De Euro 7-regelgeving moet Europa helpen om de CO2-uitstoot met 35 procent te verminderen tegen 2035.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”