imagebroker.com

Brussels Airport wil 1.500 nachtvluchten schrappen

Brussels Airport Company wil de nachtvluchten op de luchthaven strenger behandelen. Daarmee zou ongeveer 10 procent van het aantal nachtvluchten vermeden kunnen worden, of zowat 1.500 vluchten per jaar.

Luchthaventopman Arnaud Feist benadrukt dat hij niet wil raken aan het wettelijke plafond op het aantal nachtslots, dat 16.000 per jaar bedraagt. "Een verdere beperking op de nachtvluchten zou heel duidelijk een impact hebben op onze activiteiten en op de banen", zo zei hij tijdens een persconferentie. De nachtactiviteiten op Brussels Airport - met bijvoorbeeld pakketvervoerder DHL - zijn volgens hem goed voor 14.000 directe en indirecte jobs. 

Wel stelt de luchthavenuitbater voor om strenger op te treden tegen vluchten die geen nachtslot (een toegekend vertrek- of landingsrecht) hebben, maar toch tijdens de nacht (van 23 tot 6 uur) opstijgen of landen op Brussels Airport. De topman noemde het voorstel "een sterk signaal aan de omwonenden dat we rekening houden met hun verzuchtingen."

BEKIJK - Brussels Airport wil de komende jaren verder groeien en dat moet ook kunnen zonder extra nachtvluchten:

Videospeler inladen...

Boete

Concreet zou opstijgen na 23 uur zonder nachtslot verboden worden. Nu kunnen vliegtuigen met vertraging bijvoorbeeld wel nog na 23 uur vertrekken (mits een geldige reden). "Een vliegtuig dat na 23 uur zonder nachtslot op de baan komt, zal moeten terugkeren naar de pier en de passagiers laten ontschepen", aldus Feist. Dat gebeurt bijvoorbeeld zo op de luchthaven van Frankfurt, voegde hij toe. Vluchten die tijdens de nacht landen op Brussels Airport zonder nachtslot, zouden een boete krijgen. 

"We hebben berekend dat er op die manier 1.500 à 1.600 nachtvluchten per jaar minder zouden zijn", aldus Feist. Hij benadrukte dat die vluchten niet zullen verdwijnen, maar dat "de luchtvaartmaatschappijen ervoor zullen moeten zorgen dat ze voor 23 uur vertrekken". 

Zomerreces

De luchthavenuitbater heeft zijn voorstel onlangs overgemaakt aan minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Het is het directoraat-generaal luchtvaart (DGLV) dat zo'n maatregel kan invoeren.

De minister zei begin april dat hij nog voor het zomerreces een oplossing op tafel wil leggen voor de geluidsoverlast rond de luchthaven van Zaventem. Dat is ruimer dan alleen de nachtvluchten.

"Mini-maatregel"

Bond Beter Leefmilieu betwijfelt of het voornemen om 1.500 vluchten te schrappen, veel verschil zal maken. De milieuvereniging noemt het een "mini-maatregel". "Sinds 2014 wordt systematisch het maximum aantal nachtvluchten overtreden, zonder dat de luchthavenuitbater of de overheid daartegen optreden. Dat daar nu paal en perk aan gesteld wordt, is niet meer dan logisch."

"Maar die vliegtuigen zullen gewoon verschuiven naar de periode tussen 22:00 en 23:00 of vlak na 6 uur 's ochtends, wanneer de slaap van meer dan honderdduizend omwonenden al door meer dan 10.000 vliegbewegingen verstoord wordt."

Meest gelezen