usage worldwide

Frankrijk wil binnenlands vluchtverkeer beperken, maar "maatregel zal weinig uithalen"

Frankrijk heeft een verbod uitgevaardigd op korte binnenlandse vluchten. Het verbod geldt alleen als er een alternatief is met een trein die er minder dan 2,5 uur over doet. "Maar de maatregel zal weinig uithalen", zegt VRT NWS-journalist Nico Cardone. "In theorie kunnen diezelfde vluchten wel nog vanaf de internationale luchthaven van Parijs Charles-de-Gaulle opstijgen."

Het idee kwam van een burgerpanel. 150 burgers deden er op verzoek van de Franse president Emmanuel Macron voorstellen om de CO2-uitstoot te verminderen.

Hun oorspronkelijke voorstel ging wel wat verder. Ze wilden alle binnenlandse vluchten verbieden als hetzelfde traject binnen de vier uur met de trein bereikbaar was. De Franse regering kwam met een tegenvoorstel en wilde acht trajecten verbieden, maar de Franse luchtvaartsector was het er niet mee eens en stapte naar de Europese Commissie.

Die gaf de sector gelijk en oordeelde dat een traject pas afgeschaft kan worden als er een alternatief met een hogesnelheidstrein bestaat die er 2,5 uur over doet. De treinen moeten ook vroeg en laat genoeg rijden, waardoor de populaire trajecten van Parijs naar Rennes en van Lyon naar Marseille niet in aanmerking komen.

Uiteindelijk worden er dus drie vluchten afgeschaft. Twee daarvan, Parijs-Orly-Bordeaux en Parijs-Orly-Lyon waren al in 2020 geschrapt door Air France, op verzoek van de regering. Volgens cijfers die de Franse krant Le Monde brengt, zou het jaarlijks gaan om 5.000 van de 200.000 binnenlandse vluchten. Ongeveer 500.000 van de 16 miljoen passagiers worden hiermee getroffen.

Maatregel zonder impact

Volgens cijfers van de Franse burgerluchtvaartautoriteit zou daarmee zo'n 55.000 ton CO2 minder worden uitgestoten, goed voor 2,6 procent van de totale uitstoot van binnenlandse vluchten en 0,01 procent van de totale Franse uitstoot.

Maar daar moet een kanttekening bij worden gemaakt, zegt VRT NWS-journalist Nico Cardone, die de luchtvaartsector nauw opvolgt. "Er mag namelijk wel nog worden gevlogen vanuit Charles De Gaulle (de grootste luchthaven van Parijs) naar Bordeaux, Nantes, Rennes en Lyon. De vluchten worden alleen geschrapt vanaf de secundaire luchthaven Orly."

"De reden daarvoor is dat mensen wel nog korte vluchten mogen nemen om over te stappen op lange vluchten, bijvoorbeeld van Lyon naar Tokio via Parijs", zegt Cardone nog. "Maar mensen mogen die ook nemen als ze niet overstappen. De verwachting is dus dat de 'geschrapte' vluchten gewoon verplaatst worden naar Charles-de-Gaulle. We zien nu al dat Air France op die routes grotere toestellen inzet om toch evenveel passagiers te kunnen vervoeren." Al bij al zal de maatregel de uitstoot dus amper doen verminderen.

Meest gelezen