De Brusselsesteenweg is een drukke toegangsweg voor de scholen

Fietsersbond Tervuren hekelt plannen voor fietssuggestiestroken: "Het blijft nog steeds heel onveilig"

De gemeenteraad van Tervuren is van plan om verschillende straten in de gemeente, waaronder de Brusselsesteenweg, te beschilderen met fietssuggestiestroken. Dat is niet naar de zin van de lokale fietsersbond. "Een laag verf is geen structurele oplossing", klinkt het.

In Tervuren staat de aanleg van fietssuggestiestroken op onder meer de Brusselsesteenweg donderdagavond op de agenda van de gemeenteraad. Zo'n strook is geen volwaardig fietspad: automobilisten mogen erover rijden, erop parkeren en ze hoeven de fietsers die erop rijden geen voorrang te verlenen. De plaatselijke Fietsersbond is teleurgesteld.

Volgens de vereniging is een fietssuggestiestrook geen volwaardige oplossing voor de verkeersveiligheid. Ze vreest ook dat een heraanleg of echte aanpassing van de verkeerssituatie hiermee op de lange baan wordt geschoven. "We moeten niet denken dat dat fundamenteel iets aan de verkeerssituatie zal veranderen. Auto's gaan op de fietsstrook staan, waardoor fietsers toch weer tussen de auto's zullen moeten manoeuvreren", klinkt het bij Dafydd Ab Iago van Fietserbond Tervuren.

Visueel signaal

Schepen van Mobiliteit Bram Peters (Groen+) vindt de kritiek van de Fietsersbond terecht. "De maatregel zal inderdaad weinig verschil maken in de ochtendspits. Dan zijn er gewoon te veel wagens die staan aan te schuiven voor de verkeerslichten en dat die inderdaad op de fietssuggestiestroken staan. Buiten de spitsuren zullen de stroken wél een duidelijk signaal geven. Ze duiden aan dat het een straat is waar ook fietsers kunnen en mogen zijn. De stroken zijn 1m40 breed aan beide kanten van de rijweg."

Meer verkeersveiligheid in stappen

Volgens Peters zijn de suggestiestroken een tussenoplossing en zal de gemeente later bekijken welke extra maatregelen er op langere termijn genomen moeten worden om de verkeersveiligheid te verbeteren. "Ik begrijp dat de Fietsersbond meer wil. Zij willen eigenlijk dat er minder auto's komen, maar de Brusselsesteenweg is bijvoorbeeld echt een grote doorgangsroute. Al die auto's kunnen niet zomaar laten verdwijnen", aldus de schepen.

"Het staat ook sowieso op de planning om de mobiliteit van het centrum van Tervuren aan te pakken", gaat hij verder. "We doen dat gefaseerd. Nu pakken we deelgemeente Moorsel aan, daarna Duisburg en vervolgens is het aan Tervuren centrum. We verliezen het dus zeker niet uit het oog."

Kosten delen

De Fietsersbond zou ook de kosten voor de aanleg van de fietssuggestiestroken liever anders besteed zien. Het schilderen van alle geplande stroken kosten zo'n 165.000 euro (incl. btw). De gemeente betaalt zelf ongeveer 100.000 euro, voor de rest van het bedrag krijgt Tervuren subsidies van de Vlaamse overheid.

Meest gelezen