Tijd voor je belastingaangifte: de antwoorden op de 10 meest gestelde vragen

Het is weer die tijd van het jaar om je belastingaangifte in te vullen: zoals steeds zijn er ook nu opnieuw een aantal veranderingen en nieuwigheden. Dit zijn de antwoorden op de 10 vragen die de FOD Financiën dit jaar het vaakst krijgt.

1. Wanneer moet ik de aangifte indienen?

Als je een papieren aangifte indient, moet je deze ten laatste op 30 juni 2023 terugsturen naar de FOD Financiën. 

Kies je voor een online aangifte via MyMinFin of doe je een beroep op een accountant, heb je tijd tot en met 15 juli 2023. Let op: dit geldt enkel als er op je aangifte geen "specifieke inkomsten" vermeld staan. In dat geval heb je de tijd tot 18 oktober 2023.

De "specifieke inkomsten" zijn: winsten, baten, bezoldigingen van bedrijfsleiders, bezoldigingen aan meewerkende echtgenoten en/of buitenlandse beroepsinkomsten.

2. Ik heb een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen: wat moet ik doen?

Controleer nauwkeurig of je gegevens juist en volledig zijn. Is dat het geval? Dan hoef je niets te doen of terug te sturen. Er is geen enkele bevestiging nodig. Je zult je aanslagbiljet ontvangen met je belastingberekening op basis van de gegevens in dit voorstel.

Zijn je gegevens onjuist of onvolledig, verbeter dan het voorstel:

  • Ofwel online, via MyMinfin (Tax-on-web). Je hebt daarvoor de tijd tot 15 juli 2023. 
  • Ofwel via het papieren antwoordformulier (als je je voorstel per post ontvangen hebt). Het formulier moet in dat geval ten laatste op 30 juni 2023 bij FOD Financiën toekomen. 
  • Als je een beroep doet op een accountant, heeft hij tot 15 juli 2023 de tijd om je voorstel via Tax-on-web te wijzigen.

3. Ik heb mijn voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen. Wanneer ontvang ik mijn terugbetaling?

De FOD Financiën moet je eerst op de hoogte brengen van de definitieve berekening van de belasting. Dit gebeurt via het "aanslagbiljet" dat je tussen augustus 2023 en juni 2024 ontvangt.

De datum van de terugbetaling staat op je aanslagbiljet vermeld.

4. Ik heb mijn aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte niet per post ontvangen, wat moet ik doen?

Je aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte is online beschikbaar, via MyMinfin.

Om je aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte per post te ontvangen, bel je naar je belastingkantoor ("centrum Particulieren"). Houd je identiteitskaart bij de hand voordat je belt.

Het kan soms 2 tot 3 weken duren om de documenten te verzenden dus bel tijdig.

5. Ik moet meer betalen of krijg minder terugbetaald dan vorig jaar. Nochtans is mijn situatie niet veranderd. Waarom dit verschil?

Je hebt mogelijk minder bedrijfsvoorheffing betaald. Dat is het bedrag dat elke maand van je loon of pensioen wordt ingehouden. Het is een soort voorschot op het eindbedrag van je belasting. 

Heb je minder bedrijfsvoorheffing betaald, dan zal je dat mogelijk moeten bijbetalen. Controleer dit door het bedrag van je voorheffing van de twee voorgaande jaren te vergelijken.

6. Zal ik moeten bijbetalen of krijg ik geld terug?

Als je een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangt, staat het bedrag van je belasting in het voorstel.

Dien je je aangifte in via MyMinfin (Tax-on-web)?

  • Voor je je aangifte verzendt: klik op "Berekenen van de belastingen" in het menu bovenaan het scherm.
  • Als je je aangifte al verzonden hebt: in Tax-on-web klik je onder "Mijn documenten" op de knop "Berekenen" naast je aangifte.

Je kunt je belastingen ook anoniem berekenen met de tool "Tax-Calc" van de FOD Financiën.

Pas op: in alle gevallen gaat het om een schatting van je belasting. Het (definitieve) bedrag op je aanslagbiljet kan soms verschillend zijn.

7. Kan ik hulp krijgen bij het invullen van mijn belastingbrief?

Op de website van de FOD Financiën vind je veel uitleg over de verschillende rubrieken van de belastingaangifte. Vragen over een bepaalde code of bedrag? Dan kan je bellen naar je belastingkantoor om alle nodige informatie te krijgen.

Hulp nodig bij het invullen van je belastingaangifte? Dan kan je een beroep doen op een medewerker van de FOD Financiën. Bel het nummer op de envelop van je aangifte om een afspraak te maken. Doe dit zo snel mogelijk. De laatste dag om een afspraak te maken is 29 juni 2023.

8. Hoe moet ik mijn hypothecaire lening aangeven?

De FOD Financiën adviseert om MyMinfin te gebruiken. Sommige codes zijn dan al vooraf ingevuld. Daarnaast word je op stap voor stap begeleid bij het invullen van de andere codes. Ook alle attesten van je hypothecaire leningen en levensverzekeringen zijn makkelijk te raadplegen via de website.

Meer info over vind je bij de specifieke FAQ’s voor de hypothecaire leningen.

9. Ik heb mijn pensioenfiche nog niet ontvangen. Wat moet ik doen?

De Federale Pensioendienst stuurt niet meer automatisch een pensioenfiche per post op. Je hebt deze ook niet nodig als je een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangt. Ook als je je aangifte via MyMinFin invult of telefonisch door een medewerker van de belastingdienst, heb je de fiche niet nodig.

Als je je pensioenfiche wil raadplegen, kan je:

10. Mijn minderjarig kind heeft een aangifte ontvangen. Wat moet ik doen?

Je kind heeft waarschijnlijk vorig jaar een inkomen gehad (bv. een studentenjob). Je kind moet dan een eigen aangifte indienen, met vermelding van dit inkomen, ongeacht de leeftijd.

Je kan de aangifte invullen door met de identiteitskaart en pincode van je kind in te loggen op MyMinFin. Is je kind ouder dan 16? Dan kan je ook via de itsme-account inloggen.

Meest gelezen