Scholen moeten examens schrappen door lerarentekort: "Vermijden dat nog meer leerkrachten uitvallen"

Juni is traditioneel examenmaand, maar sommige middelbare scholen moeten deze keer enkele examens schrappen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Ook hier speelt het al veelgenoemde lerarentekort een rol: leerlingen hebben te weinig les gekregen om het vak goed te kunnen evalueren. "Al twee, drie jaar slagen we er niet in om voldoende leerkrachten te vinden", zegt Steven De Brandt van WeTech in Sint-Niklaas.

Hoe de groot de impact van het leerkrachtentekort op de examens echt is, is moeilijk in te schatten. Maar dat er scholen zijn die de organisatie van examens anders moeten aanpakken, is wel duidelijk. Dat is onder meer het geval bij WeTech in Sint-Niklaas, een middelbare school die technische en arbeidsgerichte richtingen aanbiedt. Daar worden in twee klassen examens Engels en Nederlands geschrapt.

"Dat wil niet zeggen dat die leerlingen een heel jaar geen les hebben gekregen", vertelt algemeen directeur Steven De Brandt aan VRT NWS. "De leerkrachten hebben bovenop hun vaste lesopdracht nog extra lesopdrachten op zich genomen. Klassen kregen afwisselend een week les en een week studie, waar ze een taak moesten maken. Zo moesten ze niet elke week in de studie zitten."

De school besliste om de examens te schrappen om de leerkrachten niet nog meer te belasten. "Ze hebben al extra inspanningen geleverd, ze doen dat er nog bovenop. De planlast is al groot, we wilden ze niet nog meer belasten met het opstellen en verbeteren van examens. We willen vermijden dat leerkrachten uitvallen, de voorbije jaren is dat al veel gebeurd."

BEKIJK - Het is nog niet duidelijk in hoeveel scholen examens geschrapt worden:

Videospeler inladen...

Examens niet verplicht

Hoe bepaalde WeTech welke examens ingericht worden en welke niet? "Bij de doorstroomrichtingen en richtingen in dubbele finaliteit (die voorbereiden op hoger onderwijs, red), doen we er alles aan om de examens te laten doorgaan. De finaliteit arbeidsmarkt is gericht op de arbeidsmarkt, daar ligt de focus op de praktijk. Daar is het minder "erg" om examens te schrappen, al vinden we het jammer dat we dat moeten doen. Als ze later hogerop willen, moeten ze ook grotere pakketten kunnen instuderen."

Als er niets gebeurt, gaan we nog jaren met dat lerarentekort kampen. Dan gaan we moeten kiezen hoe we die evaluaties doen.

Steven De Brandt, algemeen directeur WeTech

Scholen moeten erop toezien dat de leerplannen gehaald worden, maar dat hoeft niet verplicht via examens. "Dat kan bijvoorbeeld ook door permanente evaluatie", vertelt De Brandt. Vorig jaar moest de school al eens examens schrappen, maar dat is niet het ergste, vindt hij.

"Al twee, drie jaar vinden we geen leerkrachten"

"Al twee, drie jaar slagen we er niet in om voldoende leerkrachten te vinden. Ook de andere scholen in onze scholengemeenschap kampen met dit probleem. Bijna wekelijks komt de vraag of er leerkrachten zijn die nog extra opdrachten kunnen opnemen."

Wat is de oplossing tegen het lerarentekort? "Ik weet het niet", zegt De Brandt. "Maar als er niets gebeurt, gaan we nog jaren met dat lerarentekort kampen. Dan gaan we moeten kiezen hoe we die evaluaties doen. Meer permanente evaluatie. Of in de arbeidsmarktgerichte richtingen meer projectweken organiseren, waarin leerlingen ook grotere hoeveelheden theorie moeten verwerken."

Er waren nog nooit zo veel leerkrachten in Vlaanderen. Waarom hebben we er dan te kort?

Videospeler inladen...

Meest gelezen