Elektrisch VW-hippiebusje ID.Buzz krijgt grotere versie met plaats voor 7 mensen
Noem het gerust één van de opmerkelijkste elektrische auto’s van de afgelopen jaren: de Volkswagen ID.Buzz. In een zee van (voornamelijk) elektrische SUV’s valt het model op. Het reikt de hand naar het verleden én collega Joost Bolle was meteen in de wolken van hoe het ding reed. De productie voor het eerste jaar was dan ook in een mum van tijd uitverkocht. Tot op heden was er alleen een versie met maximaal vijf zitplaatsen, maar daar komt nu verandering in.
Plaats voor zeven én een grotere batterij
Eigenlijk is de ID.Buzz best compact. Tenminste, in vergelijking met de traditioneel aangedreven Transporter, de echte afstammeling van het originele hippiebusje, nu klaar voor het pensioen. Ruimte voor vijf personen, dat is een beetje krap om als bus te worden gekwalificeerd. Laat staan als leefwagen - de camperversies zijn immers ook een integraal deel van de historie van dit model.
Maar Volkswagen past daar nu een mouw aan: tussen voor- en achterwielen wordt er 25 centimeter toegevoegd. Dat is meteen voldoende om ook interieurconfiguraties met zes of zeven zitplaatsen mogelijk te maken, in een 2/2/2 met zeven zetels met individuele armsteunen of in een 2/3/2-combinatie met een traditionele bank in het midden. De totale lengte tikt in deze versie net geen vijf meter aan. Aan hoogte en breedte wordt niet geraakt. Maar de kofferinhoud zwelt natuurlijk wel. Er past nu tot 2.496 liter in - meer dan in sommige bestelwagens (1.340 liter met vijf zitplaatsen in gebruik). Niet verrassend, want de ID.Buzz is tegelijk ook een bestelwagen.
Onder de vloer zit de gekende batterij van 77 kWh (82 kWh bruto), maar dankzij de ruimere spreidstand van de wielen kan er nu ook een grotere accu gehuisvest worden: 85 kWh groot (91 kWh bruto). Daarmee rijdt de ID.Buzz natuurlijk verder - al is het uiteindelijke rijbereik nog onbekend. Een nieuwe warmtepomp moet er bovendien voor zorgen dat warm of koud weer minder op de reikwijdte wegen. De louter achterwielaangedreven versie krijgt ook het gezelschap van een vierwielaangedreven variant. Die ‘GTX’ volgt met een half jaar achterstand op de officiële lancering, voorzien voor begin 2024. Goed voor 339 pk in plaats van 286 pk en daarmee in staat tot fluksere prestaties: 6,4 seconden voor de honderdsprint. Niet eens zo lang geleden waren dat prestaties voor een sportwagen.
Meteen een beetje beter
Volkswagen profiteert van de vernieuwing om ook enkele extra’s te introduceren. Neen, nog geen echte kampeerversie. Er is wel een accessoire dat er een rudimentaire kampeerversie van maakt en ook al op de huidige ‘korte’ ID.Buzz beschikbaar is. Wat wel? Een groot panoramisch dak, bijvoorbeeld. En er zijn wat nieuwe snufjes, zoals een spraakbediening die meer dingen verstaat. Er wordt ook wat kritiek van het eerste uur aangepakt. Zo is het centrale aanraakscherm groter, waardoor de bedieningselementen voor de stoelverwarming en de airco permanent getoond worden. Op de gebruiksonvriendelijke bediening (automerken besparen fysieke knoppen weg) was veel kritiek.
Naar Amerika
De huidige Buzz werd door Volkswagen te compact gevonden voor mogelijk succes op de Amerikaanse markt. Maar deze 25 cm langere versie maakt de oversteek wel. Een mijlpaal, want het is 20 jaar geleden dat Volkswagen besliste om z’n busjes niet meer aan het Amerikaanse publiek beschikbaar te stellen. In de jaren vijftig, zestig en zeventig werden hele generaties hippies verliefd op de voorgangers en nu hoopt Volkswagen een nieuwe generatie vrije geesten aan te spreken. En misschien kan deze sympathieke verschijning - mag het eigenlijk wel gezegd worden? - de Amerikaan de onsmakelijke dieselgate-affaire wel doen vergeten …
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
-
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
-
PREMIUM
Het tijdperk van de elektrische VW ID.Buzz is aangebroken, maar hoe begon het allemaal?
Al zeven decennia staat hij in de showroom van Volkswagen: de Transporter, beter bekend als het ‘VW-busje’. Ooit gebouwd uit noodzaak en opportunisme, maar al snel onmisbaar en later het ultieme symbool van vrijheid. Vandaag, lang na de hippies, schudt Volkswagen met de ID.Buzz een elektrische versie uit de hoed. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn blikt terug op hoe het allemaal begon. -
PREMIUM
GETEST. Het eerste elektrische VW-busje, de ID.Buzz: “Zijn grootste troef is zijn rijgedrag, maar de kwaliteit van de materialen is bedroevend”
Onze autospecialist Joost Bolle proefde van de nieuwe Volkswagen ID.Buzz. Inderdaad, het legendarische ‘VW-busje’ van de hippies is er nu ook in een allereerste elektrische versie. “Het is heerlijk toeren, maar je neemt er beter een weegschaal bij als je de koffer vol propt om met zijn zijn vijven op weekend te gaan.” -
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties