Met dit vaak vergeten knopje kun je als automobilist veel brandstof besparen
Weinig automobilisten kennen de betekenis van het pictogram van een auto met daarin een pijl. Nog minder bekend is dat je met deze recirculatiestand op warme dagen tijdens korte ritten tot 10 procent brandstof bespaart.
Het knopje, dat in de meeste moderne auto's standaard zit, is vooral bedoeld om inzittenden te beschermen tegen giftige gassen, bijvoorbeeld als je door een tunnel rijdt. Maar deze zogeheten recirculatieknop zorgt er bovendien voor dat de lucht in de auto zelf veel sneller afkoelt. De airconditioning hoeft namelijk niet steeds nieuwe warme en vochtige lucht te koelen.
Airco hoeft minder hard te werken
Door het recirculeren van de lucht in het systeem krijgt de airco het een stuk gemakkelijker. Omdat de airconditioning een deel van het motorvermogen gebruikt om te functioneren - en in elektrische auto’s batterijvermogen - wordt er bij een snellere afkoeling minder gevraagd van de motor. Dat betekent een lager brandstofverbruik.
Volgens de Britse krant ‘The Sun’ stijgt het brandstofverbruik met tot zo'n 10 procent wanneer niet de recirculatiestand wordt gebruikt. De effecten zijn vooral merkbaar tijdens korte ritten, omdat de airco juist dan extra hard moet werken om de hete auto af te koelen.
Zodra er koude lucht uit ventilatieopeningen komt, moet je alle ramen sluiten en de recirculatieknop indrukken. Daardoor verbruik je veel minder energie dan wanneer je steeds warme buitenlucht door het systeem laat stromen.
De RAC, de Britse evenknie van Touring, adviseert voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik om bij het wegrijden een minuut of twee de ramen te openen om alle warme lucht te laten ontsnappen. Dat moet je doen totdat de lucht uit de ventilatieopeningen koeler aanvoelt dan de buitentemperatuur.
Tijdens korte ritten aan laten staan
“Zodra er koude lucht uit ventilatieopeningen komt, moet je alle ramen sluiten en de recirculatieknop indrukken”, zegt een woordvoerder van de RAC. “Daardoor verbruik je veel minder energie dan wanneer je steeds warme buitenlucht door het systeem laat stromen.”
De effecten zijn volgens de RAC vooral merkbaar tijdens korte ritten, omdat je dan zonder problemen de recirculatiestand kunt blijven gebruiken. Op langere afstanden is het voor de veiligheid wel aan te raden om deze weer uit te schakelen. Omdat er geen toevoer van verse lucht is, neemt de hoeveelheid kooldioxide in de auto namelijk toe. Dat kan leiden tot vermoeidheid, een slechte concentratie of een verminderde reactiesnelheid.
Herbekijk ook: Hoe kan je zuiniger rijden? Vias geeft enkele tips
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto