Andreas Kockartz

Zuidpaleis Brussel maakt tijdelijk plaats voor werken metrotunnel, tot 2030 zal er hinder zijn 

Om de uitbreiding van de Brusselse metro mogelijk te maken, zal de binnenkant van het Zuidpaleis volledig worden ontmanteld. Het Zuidpaleis is een overdekte markt, met ook een school en sportruimtes aan de Stalingradlaan. Het was lang onduidelijk hoe de werken voor de tunnel konden worden uitgevoerd. Het Brussels gewest heeft nu dan toch beslist om de werken voor de metrotunnel vanuit het hele Zuidpaleis uit te voeren. De winkels en binnenruimtes worden daarvoor tijdelijk afgebroken. 

Het Zuidpaleis, een historische overdekte markt in Brussel, zal worden ontmanteld om er een metrotunnel onder te bouwen. Dat is de goedkoopste, snelste en veiligste optie, zegt de Brusselse regering. Het was lange tijd onduidelijk wat er moest gebeuren. De grond is er net als in heel Brussel erg moerassig. Eerdere pogingen om de werkzaamheden enkel van uit de kelders uit te voeren zijn mislukt. Daardoor liepen de werken ook veel vertraging op.

Minister van mobiliteit Elke Vanden Brandt (Groen) benadrukt dat de infrastructuur van het Zuidpaleis weer wordt opgebouwd: "We moeten een heel stuk afbreken en weer opbouwen, het kan niet anders. We lopen nu al vijf jaar vertraging op, het zal 2030 worden, eer alles klaar is. We zullen nu met dezelfde machines werken als op andere plaatsen wordt gewerkt."

Andreas Kockartz

Minister Vanden Brandt geeft toe dat er fouten zijn gemaakt, dat er nog meer overlast komt voor de handelaars en dat alles minstens 400 miljoen euro meer zal kosten dan oorspronkelijk geraamd. "Er zijn op voorhand analyses gemaakt en op basis daarvan leek het te lukken zonder afbreken. Maar dat klopt dus niet, we hebben dan ook juridische stappen gezet tegen de aannemer."

"Dat betekent ook heel veel vertraging. Er was al veel overlast voor de handelaars in de buurt, maar dat wordt nog erger. Ik besef dat het een moeilijke beslissing is voor iedereen. Het Zuidpaleis is het kloppend hart van de buurt. Er is een school, winkels en fitness en sportruimtes. We gaan zorgen voor billijke vergoedingen en na de werken gaan we alles renoveren, en dan weer opbouwen. Maar de metrolijn is echt nodig", besluit de minister. 

Meest gelezen