1 jaar voor de verkiezingen: Vlaamse politieke partijen pompten dit jaar al bijna 2,5 miljoen euro in online advertenties

De Vlaamse politieke partijen hebben dit jaar samen al meer dan 2,5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. N-VA en Vlaams Belang zijn de absolute koplopers. Als de uitgaven zich in dezelfde trend voortzetten zullen alle Belgische partijen samen aan het einde van dit jaar de ruim 5 miljoen euro, die vorig jaar nog werd uitgegeven aan online reclame, ver overstijgen.

We zijn één jaar voor de verkiezingen volgend jaar op 9 juni waar we gaan stemmen voor de Europese -, het federale - en de regionale parlementen, zoals het Vlaamse. Maar nu al zijn de politieke partijen erg actief op sociale media.

Facebook en Instagram, blijven bij de populairste sociale media in Vlaanderen en daar zitten ook nog altijd de meeste mensen. Die willen politieke partijen natuurlijk bereiken met hun advertenties. En daar pompen ze veel geld in.

Samen hebben de Vlaamse politieke partijen dit jaar al meer dan 2 miljoen euro voor advertenties gekocht bij het Amerikaanse bedrijf Meta, het bedrijf boven Facebook en Instagram. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau AdLens. Het gaat om 2.434.924 euro om precies te zijn en dat in de periode van januari begin dit jaar tot einde mei. Goed voor letterlijk honderden advertenties. 

Net zoals de voorbije jaren geven N-VA en Vlaams Belang veruit het meeste geld uit aan online advertenties op Facebook en Instagram, samen ruim 1,5 miljoen euro al. Voor de twee partijen was de maand mei blijkbaar erg belangrijk. Zo gaf N-VA net iets meer dan 203.000 euro uit aan advertenties. Vlaams Belang ruim 290.000 euro.

Als we dat vergelijken met dezelfde periode vorig jaar, dan gaat het al om ruim 600.000 euro of 34 procent meer dan toen. Alle politieke partijen hebben dit jaar al meer geld besteed, behalve Groen. Als die trend zich voortzet, zullen alle Belgische partijen samen zo een 6 miljoen euro advertentiegeld uitgeven aan Meta. Dat is een projectie die we hebben gemaakt. Onrealistisch is dat niet, met de verkiezingen van juni 2024 in het vooruitzicht.

Advertenties van Vlaams Belang en N-VA in de maand mei.

Bij Vlaams Belang valt dat hoge bedrag mee te verklaren door de protestmars die de partij eind vorige maand organiseerde onder de noemer ‘Doe Ze Luisteren’, waar ook een wandeling van Oostende naar Brussel door voorzitter van Grieken aan gekoppeld werd.

N-VA gaat heel breed in haar advertenties: van reclame voor haar standpunt rond tweetaligheid in de Brusselse ziekenhuizen over succeswensen bij examens tot aandacht voor ‘de Week van de Bij.’

De V van Vlaams en Veeteelt

Iedereen kan kijken hoeveel geld de politieke partijen uitgeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Alles staat opgelijst in de advertentiebibliotheek van Facebook. Je kunt ook zien tot wie de partijen zich richten met hun advertenties.  

Als we kijken naar de voorbije 90 dagen, dan zien we dat N-VA advertenties uitstuurt naar een breed Vlaams publiek. Het valt op dat de partij, volgens Facebook althans, daarnaast weinig specifieke categorieën kiest.

Advertenties van verschillende politieke partijen.

Ook CD&V gaat breed Vlaams, maar sluit bepaalde gebieden in West-Vlaanderen en Limburg uit. Mogelijk, omdat het in die gebieden al wat sterker staat. Ze focussen met hun advertenties ook regelmatig op verschillende categorieën van ouders: ‘ouder met jonge kinderen' of ‘ouders met tieners’.

Ook ouders met peuters zijn een doelgroep. Dat laatste heeft te maken met advertenties rond de problematiek van het personeelstekort in de kinderopvang. Ook specifieke eigenschappen als ‘Delhaize group’ duiken op. Net als termen die  te maken hebben met landbouw, maar opvallend minder dan bij Vlaams Belang bijvoorbeeld.

Dat is anders bij Vlaams Belang. Ook die partij adverteert breed in Vlaanderen, maar gaat nog iets meer focussen op bepaalde plaatsen, voornamelijk in West- en Oost-Vlaanderen. Vlaams Belang gaat ook mensen ‘targeten’ die geïnteresseerd zijn in bepaalde thema’s als ‘de Ronde van Vlaanderen’, ‘pensioenen’ of pensioenleeftijd’ en veel thema’s die te maken hebben met landbouw: paarden, landbouwwerktuig, veeteelt, akker, landbouw, vee, boerderij.

Ook Vooruit focust op verschillende categorieën ouders. De partij stuurt ook gericht advertenties naar mensen die iets te maken hebben met ‘babyvoeding’ en heel specifiek ook 'kinderopvang'. Gezondheidszorg, pensioenen en pensioenleeftijd zien we ook terugkomen bij Vooruit.

Thema’s als pensioenen zien we ook terug in advertenties bij PVDA, maar de partij gaat die alvast niet specifiek extra promoten bij bepaalde doelgroepen. De partij wil wel dat hun advertenties zeker ook te zien zijn bij mensen die gelinkt zijn aan of interesse hebben in automerken als Volvo, maar ook Swissport, ArcelorMittal, Bayer, De Lijn of Audi. Delhaize is dan weer geen specifiek advertentietarget zoals bij CD&V. Wel andere supermarkten als Lidl, Aldi en Carrefour.

Hoe weet u waarom u advertenties te zien krijgt?

  • Klik rechtsboven in de advertentie op de drie bolletjes •••
  • Klik op 'Waarom krijg ik deze advertentie te zien?'. Je krijgt enkele van de mogelijke redenen te zien die volgens Facebook van invloed kunnen zijn op de reden waarom hun advertentiesysteem je de advertentie toont. In het geval van de politieke partijen kan het zijn dat je hun pagina liket. Of net niet. Of bijvoorbeeld online zoekt naar thema’s die te maken hebben met 'stikstof' of 'pensioenen'. 
  • Als je nog meer wilt weten, klik dan op het '>'-symbool. Dat staat naast de reden waarom je een advertentie ziet.

En TikTok dan?

Veel politici zijn vandaag ook actief op TikTok, waar de meerderheid van het publiek bestaat uit 18-24-jarigen. Niet toevallig haalde CD&V-voorzitter Sammy Mahdi daar uit naar het verdict in de zaak van Sanda Dia. Op TikTok leeft het anti-Reuzegom sentiment erg hard.

Maar politieke reclame is er wel verboden. Daarover zegt TikTok dit: “TikTok verbiedt al lange tijd politieke reclame, zowel betaalde advertenties op het platform als makers die rechtstreeks worden betaald om branded content te maken. Op dit moment doen we dat door politieke inhoud in een advertentie te verbieden, en we passen nu ook beperkingen toe op accountniveau. Dit betekent dat accounts van politici en politieke partijen automatisch geen toegang meer hebben tot advertentiefuncties, waardoor we ons bestaande beleid consistenter kunnen handhaven.”

Meest gelezen