Archieffoto ter illustratie
Hulpverleningszone Oost

Na moeilijke afhandeling ongeval E19: brandweer zoekt nieuwe manieren om elektrische voertuigen te blussen

De E19 is nog tot vanmorgen 5 uur volledig afgesloten geweest in Meer, na een ongeval gisterenmiddag. Bij het ongeval vlogen 4 elektrische bestelwagens in brand. Om die volledig te blussen houdt de brandweer voorlopig vast aan het onderdompelen van de auto's in een container met water. Het vraagt heel wat tijd om 4 containers met water te voorzien en de wagens daar naartoe te brengen. Daarom wordt volop gezocht naar een alternatieve aanpak.

Gisteren, kort na de middag, reden op de E19 twee vrachtwagens tegen elkaar op de pechstrook. Het ging om een tankwagen met melk en een autotransport geladen met 4 elektrische bestelwagens. Er ontstond brand en het blussen van elektrische voertuigen is een hele klus. Ook nadat ze geblust zijn, is er waakzaamheid nodig.

"De batterijen van elektrische voertuigen kunnen na een brand telkens weer opflakkeren", zegt Luc Faes, zonecommandant van de Hulpverleningszone Taxandria. "Dat moeten we dus in het oog houden, maar we kunnen er geen 24 uur op 24 bij blijven staan. Daarom steken we ze in een container vol water en ze blijven daar minstens 24 uur in ondergedompeld. Dan is de kans dat de batterij opnieuw ontvlamt bijna nul."

We hebben hulp gekregen van de civiele bescherming die ons 3 extra containers ter beschikking stelde

Luc Faes, zonecommandant Hulpverleningszone Taxandria

Bij deze brand waren 4 elektrische voertuigen betrokken en waren dus ook 4 containers nodig. "Die hebben wij natuurlijk niet staan, we hebben er een. We hebben dus hulp gekregen van de civiele bescherming die er ons 3 ter beschikking stelde."

Luchtdichte zakken of grote branddekens

Met meer en meer elektrische voertuigen op onze wegen staat de brandweer dus wel voor een uitdaging. "Ik denk dat we zeker nog andere oplossingen moeten zoeken. Als er nieuwe technologieën op de markt komen, dan moeten er ook nieuwe oplossingen komen voor als het misgaat. Er worden wel alternatieven ontwikkeld. Zo zouden we auto's kunnen gaan inpakken in luchtdichte zakken, zodat de batterij niet meer kan ontvlammen, of er een soort grote branddekens over leggen. Het onderzoek loopt, maar voorlopig is de procedure dus onderdompelen in water."

Het takelen van de elektrische wagens nam uiteindelijk heel wat tijd in beslag. Daarna moest de melk uit de tankwagen ook nog overgepompt worden. Tot slot moest er nog gecontroleerd worden of er nog herstellingen moesten gebeuren aan het wegdek na de hevige brand. 

Meest gelezen