‘De-influencing’ is nieuwe trend: betekent dit het einde van influencers en hun macht op de consument?
Geen reclamespotjes, maar influencers bepalen tegenwoordig wat we dragen, smeren, eten. Kortom: waar stervelingen hun geld aan uitgeven. Maar op sociale media steekt nu een tegenbeweging van ‘de-influencers’ van wal, die dus juist het tegenovergestelde doen. Hun nobele doel: de (financieel) kwetsbare consument beschermen. “Mooie verpakking of niet, het is nog steeds rotzooi.”
We leven in een wereld waarin consumentisme piekt: we worden gebombardeerd door een overaanbod aan gepersonaliseerde content en advertenties die ons verleiden tot het kopen van van alles en nog wat. Als we naar een toffe video van een zogenaamde content creator kijken, zitten ook daar vaak doodleuk advertenties in verborgen. Want zo verdienen zij natuurlijk hun geld.
Influencers zijn nu even invloedrijk, zo niet invloedrijker dan reclamespotjes toen televisie nog ons voornaamste technologische ontspanningsmiddel was. En aankopen zijn slechts één druk op de knop verwijderd. Een recent onderzoek van Facebook toonde aan dat 54 procent van de mensen iets aankochten op het moment zelf, of na het zien van een product of dienst op Instagram. Volgens een ander rapport deed 55 procent dat op TikTok na het zien van een merk of product op het platform, op Twitter bedraagt dat cijfer 40 procent.
Meer dan 600 euro voor een koptelefoon?
Influencers hebben de macht om bepaalde items of producten ‘viraal’ te laten gaan op sociale media. Met andere woorden: ze zorgen dat iedereen ze wil hebben, soms zelfs tot het punt dat het product nergens meer verkrijgbaar is. Denk aan de Dior Lip Glow Oil (35 euro), de Dyson Air Wrap (649 euro), Laura Mercier Setting Powder (43 euro), Gisou Honey Infused Hair Oil (41,95 euro), de Apple AirPods Max (659 euro), Tatcha The Dewy Skin Cream (69 euro), Ugg Mini’s (152 euro), ...
Stuk voor stuk producten die íédereen wilde, maar gigantisch veel geld kosten. Maar zijn ze de hype echt waard of is het gewoon trendy om ze in je bezit te hebben? Op die vraag proberen ‘de-influencers’ het antwoord te bieden. Zij verzetten zich tegen de influencercultuur en doen het tegenovergestelde: in plaats van aan hun volgers te vertellen wat ze moeten kopen, geven ze advies over welke gepromote producten de hype niét waard zijn.
“Hé volger, je voelt je vast onder druk gezet”
De hashtag #deinfluencing verzamelde al meer dan 685 miljoen views op de sociale videoapp TikTok. Met andere woorden: video’s die vertellen wat je vooral niet moet kopen, zijn gigantisch populair. “Je zou me nooit kunnen ‘influencen’ om deze dingen te kopen, omdat ik echt op mijn geld moet letten”, aldus een TikTokker. Ze wijst haar volgers erop hoe mensen zich door sociale media onder druk gezet voelen om allerlei dure items te kopen. Om 'mee te zijn met de trends’, terwijl dat financieel soms niet haalbaar is.
Heb ik de memo gemist waarin staat dat we ons plotseling allemaal dingen kunnen veroorloven die honderden ponden kosten?
“Heb ik de memo gemist waarin staat dat we ons plotseling allemaal dingen kunnen veroorloven die honderden ponden kosten? Ik ga geen zeventig pond aan een crème uitgeven. En ik kan niet geloven dat jullie betaald hebben voor de Apple AirPod Max. Ik kon ze aan de helft van de prijs krijgen via mijn bedrijf, maar zelfs dat vond ik te veel geld voor een koptelefoon.”
“Dit klinkt misschien controversieel, maar ik denkt niet dat je meerdere sets van fancy loungewearsetjes nodig hebt”, zegt TikTokker @michelleskidelsky, die meer dan 176.000 followers heeft. “Een koelkast voor je skincare. Waarom kopen jullie dit?”, vraagt ze haar volgers in een andere video.
“Het is niet omdat je rotzooi in een mooie verpakking steekt, dat het geen rotzooi meer is”, vertelt @katiehub.org in een video waarin ze haar 1.2 miljoen volgers adviseert om géén gehypete make-up te kopen.
Ook influencer, Rachelle di Stasio met meer dan 159.000 volgers op TikTok, gebruikt haar stem om een eerlijke mening te geven over de producten die viraal gingen op social media. Haar eerste de-influencingvideo werd meer dan 780.000 keer bekeken. “Zet dit terug op het schap”, adviseert ze over een lippenbalsem van Tom Ford die 60 dollar kost.
Waarom grote influencers liever niet de-influencen
“We hebben een punt bereikt dat de massa het gehad heeft met consumentisme. Ze zijn het beu om op social media te gaan en te horen: dit en dit heb je nodig, zeker met de huidige prijs van het leven”, vertelt Jago Sherman, hoofd strategie bij het socialmediamarketingbureau Goat. “Omdat mensen al met een relatief klein aantal volgers viraal kunnen gaan op TikTok, ontstond de de-influencing trend. De controversiële meningen krijgen het meeste engagement, omdat daar het meest op wordt gereageerd.”
Deinfluncen ís influencen
“Een grote, bekende influencer zal minder geneigd zijn om aan ‘de-influencing’ te gaan doen.” De reden ligt voor de hand. Influencers weten dat ze zo mogelijks grote deals met merken mislopen en dat is doorgaans hun grootste bron van inkomst. Sherman: “De trend is eerder gestart bij meerdere, kleine content creators die minder te verliezen hebben als ze producten in een slecht daglicht plaatsen.”
Betekent dit het einde van influencers en hun macht op de consument?
“We zien dus veel minder grote content creators met zo’n geldbesparende aanpak. Ze spreken over de waarde van een product, of je het ergens goedkoper kan vinden of iets anders kan kopen met hetzelfde effect. Mijn perspectief is dat ‘de-influencing’ eerder zoals een ‘honest’ review is.”
“Sommige mensen zeggen: betekent dit dan het einde van influencen? Daarop zeg ik: de-influencen ís influencen. Het is zelfs exact hetzelfde. Ik zie dus geen reden waarom beide er binnen zes maanden niet meer zouden zijn.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Steeds meer jonge vrouwen claimen een ‘tweede puberteit’ mee te maken: wat is er aan de hand?
-
Deze 10 goedkope beautyproducten worden ook gebruikt door professionals: “Contouren was nog nooit zo makkelijk”
Cosmetica hoeft niet duur te zijn. Dat bewijst onze beautyredactrice Sophie. Ze tipt tien toppers voor je huid én je portemonnee. “Deze vloeibare oogschaduw is dé favoriet van professionals en met reden.” -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
PREMIUM
Hoe herstel ik pigmentvlekken? En kan ik kleine ogen vergroten zonder operatie? 19 prangende beautyvragen beantwoord
-
HOROSCOOP. Relatiestress voor Leeuw en me-time voor Kreeft: astrologe Esther voorspelt je week
Elke week onthult astrologe Esther van Heerebeek nu nog diepgaander wat de sterren mogelijk voor jou in petto hebben. Stellen je gezondheid en je geld het goed en welke plottwists staan er je in je carrière of liefde te wachten? Esther geeft voor elk sterrenbeeld een helder overzicht. “Planeet Pluto maakt je heel ambitieus, Waterman. Hierdoor komt je lief onbedoeld op de tweede plek.” -
PREMIUM
Sinds er een kindje is, vindt Vincent (30) zijn relatie saai: “De drang naar iemand anders wordt heel groot”
Vincent (30) schrikt van hoe hard zijn relatie met Nora veranderd is sinds de geboorte van hun dochter. “Maar telkens als ik dat probeer aan te kaarten, krijgen we ruzie.” Ook op erotisch vlak doofde de vlam. Vincent is bang dat hij de spanning elders zal opzoeken: “Want ik heb seks nódig.” Hoe vermijd je een relatiecrisis na de geboorte van je kind? Relatietherapeut Wim Slabbinck geeft advies. -
Welke film- of tv-scène schudde je seksueel wakker? 40 reacties: “Ik keek er samen met mijn stiefbroer naar”
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
PREMIUM
INTERVIEW. Topadvocate Davina Simons uit ‘Special Forces’ is het knokken gewoon: “Elk jaar vier ik mijn ‘boobieversary’”
In VTM-programma ‘Special Forces’ is ze rekruut nummer vier. Achter de schermen is ze close met Natalia. En in de rechtbank verdedigt ze onder meer Sven Pichal en een reuzegommer. Topadvocate Davina Simons (28) praat met ons over haar eigen harde jeugd, haar kankergen en de daders die ze verdedigt: “Eén keer had ik een nare ervaring met een cliënt.” -
Een wondermooie vrouw, maar is ze echt? Bekend merk belooft nooit met AI te werken voor hun advertenties