Bijna 30 procent van treinzitjes mist airco: ‘Hitte wordt al snel ondraaglijk’

© belga

Het is dezer dagen zweten op 30 procent van de treinen. ‘Ze voelen als een bakoven aan’, zegt Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V). Het is wachten tot 2032 voor er op alle treinen airco zal zijn.

kba,wer

Er rijden nog treinen die ouder zijn dan veertig jaar, blijkt uit cijfers die Van den Bergh opvroeg bij minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Nochtans wilde de NMBS sommige types al eind vorig jaar uit dienst halen, maar het is wachten op de levering van een lopende bestelling.

‘Reizigers klagen de jongste dagen over treinstellen die meer als een bakoven aanvoelen dan een comfortabel vervoermiddel’, zegt Van den Bergh. ‘Met temperaturen boven 30 graden en oude treinstellen zonder airco zijn die klachten niet verrassend. Deze situatie houdt risico’s in voor de gezondheid, het welzijn en de veiligheid van de reizigers. Om nog te zwijgen van modern comfort, wat een treinreiziger anno 2023 wel mag verwachten.’

Hij pleit voor verdere investeringen in modernere treinstellen met klimaatregeling. Ook de spoorvakbond OVS klaagde eerder deze week de toestanden in hete treinen aan met een open brief. ‘Het gebrek aan een frisse bries in de drukkende hitte werd al snel ondraaglijk voor zowel het personeel als de reizigers. Maar we moesten blijven rijden, omdat er geen andere optie was. Dit soort malaise is, in een veelvoud ervan, dagelijkse kost geworden.’

De NMBS laat weten dat op dit moment bijna 30 procent van de zitplaatsen het zonder airco moet stellen. Tegen 2026 zal dat nog 20 procent zijn, tegen 2032 nul. De treinen zonder airco worden wel ingezet op de minst bezette lijnen en als P-trein, die maar twee ritten per dag doen.