Radio 2

Mechelen evalueert nieuwe verkeerssituatie op Vesten: "Minder doorgaand verkeer, maar ook nog werkpunten"

De stad Mechelen heeft de eerste verkeerstellingen van de Vesten voorgesteld, sinds die eenrichtingsverkeer zijn geworden. Het doel was om doorgaand verkeer uit de stad te weren en om te leiden, zodat de stad leefbaarder wordt. Uit de cijfers blijkt dat het verkeer op de Vesten gemiddeld met bijna een derde is afgenomen. Toch zijn er ook nog enkele knelpunten waarvoor oplossingen worden gezocht.

In Mechelen is vandaag voor het eerst een verkeersevaluatie gemaakt over de situatie op de Vesten sinds die eenrichtingsverkeer zijn geworden. "We hebben soortgelijke tellingen uit 2021 vergeleken en daaruit blijkt dat het verkeer op de Vesten sterk is afgenomen, gemiddeld met 30 procent. Dat is een stap voorwaarts, zowel voor de luchtkwaliteit als de leefbaarheid", zegt burgemeester Alexander Vandersmissen (Open Vld).

De bedoeling van het nieuwe circulatieplan was dat het verkeer werd afgeleid naar het hogere wegennet. "Daar zien we een stijging van 15 tot 20 procent op de R6 en E19. Doorgaand verkeer zit wel degelijk minder op de Vesten", zegt Vandersmissen. Daarnaast is het fietsgebruik ook toegenomen. "Voor de maand april zien we aan de Brusselpoort bijvoorbeeld een toename. We gingen van 92.000 fietsers in 2019 naar 104.000 in 2023. Dat toont ook aan dat een betere infrastructuur voor fietsers op de vesten zeker nodig is”, zegt Patrick Princen (Groen), schepen voor openbare werken.

Knelpunten

Buurtbewoners hebben afgelopen maanden al fel geprotesteerd tegen het nieuwe circulatieplan. De stad geeft ook toe dat er nog enkele heikele punten zijn. "Het eerste probleem is het Battelcomplex. Daar zien we dat er een moeilijke aansluiting is met het hogere wegennet, wat tot veel files leidt. Om dat te minderen, gaan buurtbewoners tijdelijk de mogelijkheid krijgen om via de Olivetenbrug in beide richtingen te mogen rijden richting Antwerpse poort. Dat zouden de files ook al moeten verminderen", zegt Vandersmissen.

Ook voor fietsers is de situatie nog niet ideaal. Zo ontbreekt op het kruispunt Nekkerspoel nog een fietsoversteekplaats voor fietsers die vanuit Nekkerspoel naar het Douaneplein en het Tangentfietspad willen rijden en omgekeerd. "De Fietsersbond heeft twee scenario's klaar die verder worden onderzocht door het Agentschap Wegen en Verkeer en het studiebureau", klinkt het.

De stad blijft ook bijsturen. "Voorbije maanden hebben we systematisch al zaken aangepast en hebben we vanuit de participatie van burgers al stappen kunnen zetten. We blijven evalueren en bijsturen waar nodig", aldus de burgemeester.

Meest gelezen